شناسهٔ خبر: 46002 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب تازه حسین پاینده منتشر شد/ نقد ادبی آگهی‌های تلویزیونی

کتابی تازه از حسین پاینده با عنوان «نقد ادبی و مطالعات فرهنگی» توسط موسسه نشر شهر منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ اثری تازه از حسین پاینده استاد نظریه و نقد ادبی دانشگاه علامه طباطبائی با عنوان «نقد ادبی و مطالعات فرهنگی» و با موضوع مطالعه نقادانه آگهی‌های تجاری تلویزیون توسط موسسه نشر شهر منتشر شد.

کتاب حاضر کوششی است برای ادای سهمی ادبی در مطالعات فرهنگی و در آن استدلال می‌شود که آگهی‌های تجاری تلویزیون ایران، نه صرفا ترفندهایی تبلیغاتی برای سوق دادن بینندگان به خرید کالاهایی معین، بلکه سازنده و مبین ارزش‌های فرهنگی جامعه‌ امروز ما هستند.

پاینده همچنین در این کتاب سعی کرده است به تبیین این موضوع بپردازد که گفتمان فرهنگی خاصی در آگهی‌های تلویزیونی وجود دارد که می‌توان آن را با رویکردهای میان رشته‌ای نقد ادبی تحلیل و بررسی کرد.

وی در بخشی از  این کتاب می‌نویسد: آگهی‌های تجاری تلویزیونی غالباً ساختاری بسیار فشرده دارند و در آنها از فنون و صناعات ادبی که به ایجاز کلام یاری می‌رسانند به وفور استفاده می‌شود. علاوه‌بر این، بسیاری از آگهی‌ها واجد ساختاری کاملا روایتی هستند و معمولا همه عناصر داستان‌های بسیار کوتاه (داستانک) را می‌توان در آنها یافت.

بر پایه‌ همین مشابهت، دیدگاه جدیدی را درباره‌ نحوه‌ مطالعه درباره آگهی‌های تجاری می‌توان به کار برد که بر اساس آن ساختار و مضامین آگهی‌های تجاری با همان اصطلاحات و روش‌هایی بررسی شود که به طور معمول در نقد داستانک به کار گرفته می‌شوند.

پاینده در این کتاب با اتخاذ الگوی مطالعات فرهنگی، از مجموعه‌ای از نظریه‌های نقد ادبی مدرن (از قبیل نقد فرمالیستی، نقد روانکاوانه، نقد فمینیستی، نقد مارکسیستی و غیره، با تأکید بر نقد نشانه شناسانه) به منظور کاوش معانی و دلالت‌های فرهنگی آگهی‌های تجاری بهره می‌گیرد.

کتاب حاضر در ۲۵۰ صفحه و به قیمت ۲۵۰۰۰هزار تومان درمرداد۱۳۹۵ توسط موسسه نشر شهر، به چاپ رسیده است.

نظر شما