شناسهٔ خبر: 46006 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرهنگ گزین‌گویه‌های نیما یوشیج منتشر شد

فرهنگ گزین‌گویه‌های نیما یوشیج به کوشش ایلیا دیانوش از سوی انتشارات مروارید منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «زخمه بر ساز زمان» که چهارمین مجلد از فرهنگ گزین‌گویه‌های شعرای معاصر ایران به شمار می‌رود با موضوع بررسی فلسفه هنر و زندگی و نظریه‌های ادبی نیما یوشیج به کوشش ایلیا دیانوش تالیف و از سوی نشر مروارید منتشر شد.

دیانوش در این کتاب بر اساس فهرست الفبایی و انتخاب مداخل و سرفصل‌های موضوعی، به انتخاب مهمترین اظهارنظرها و جملات نقل شده از نیما یوشیج پرداخته است.

نویسنده در بخشی از مقدمه خود درباره عبارت گزین‌گویه تاکید کرده است: گزین‌گویه‌های برآمده از متن، کلامی است که بیرون از ماخد خویش، نه تنها حفظ معنا می‌کند بلکه سطوح معنایی بیشتری می‌ّیابد و چون معملا از پیش قرار نبوده که چیزی باشد، در ضمن ناب بودن، نابهنگام نیز هست.

دیانوش همچنین فلسفه نگارش این کتاب را قلم گرفتن بر حواشی و زواید نوشته‌های نیما و دور کردن آنها از آشفتگی‌های ظاهری به منظور نمایاندن هماهنگی فلسفه هنر و زندگی و نظریه ادبی اوست که در کلام خود نیما نیز اینگونه بازتاب داشته است: بعضی‌ حرف‌های حکیم‌مآبانه، گمان می‌برم در حرف‌های من پیدا خواهید کرد؛ آن کای که اصلی است و حال و کیفیتی را بین می‌دارد و بازار رواجش را روزی بعد از شلوغی به دست خواهد آورد، ناشی از این حال طبیعی و بدون روپوش است، زیرا که از زیستن واقعی حکایت می‌کند و باقی همه حرف اس که به مفاد قول حکیم گنجوی باید به حرف‌های هوایی قلم در کشید.

این فرهنگ چهارمین مجلد از مجموعه فرهنگ گزین‌گویه‌هاست که بر پایه یادگاران منثور  مهمترین شاعران ایران تالیف شده و در گام نخست به شاعرانی چون فروغ فرخ‌زاد، احمد شاملو، سهراب سپهری، نیما یوشیج و مهدی اخوان ثالث اختصاص یافته است و در مجلدات بدی به شاعران دیگری چون یدالله رویایی، احمد رضا احمدی، نصرت رحمانی، منوچهر آتشی و... می‌پردازد. مجموعه دوم این فرهنگنامه نیز ویژه موثرترین داتاسن‌نویسان معاصر ایران از جمله صادق هدایت، محمد علی جمال زاده و بزرگ علوی خواهد بود.

این  فرهنگ را نشر مروارید در ۵۵۰ نسخه و با قیمت ۳۲ هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما