شناسهٔ خبر: 46014 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

لیو اولمان از عرصه کارگردانی اعلام بازنشستگی کرد

لیو اولمان بازیگر و کارگردان مشهور اسکاندیناویایی که برای بازی در فیلم‌های اینگمار برگمان شهرتی جهانی دارد، اعلام کرد دیگر نمی‌خواهد کارگردانی کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ بازیگر و فیلمساز مشهور نروژی در کارگاهی که با حضور دو فیلمسازان دیگر زن تشکیل شده بود بازنشستگی خود را از کارگردانی اعلام کرد.

لیو اولمان که دو نامزدی اسکار در کارنامه‌اش دارد و فیلم‌هایی چون «بی‌وفا» را در بخش رقابتی کن داشته است، اعلام کرد دیگر پشت دوربین کارگردانی قرار نمی‌گیرد.

وی در جشنواره بین‌المللی فیلم نروژ در هاگسوند این خبر را اعلام کرد. لیو اولمان گفت: دیگر نمی‌خواهم کارگردانی کنم. می‌خواهم همه توانم را برای بازیگری بگذارم، آنجا می‌توانم در همکاری با کارگردانی حساس از این توان استفاده کنم و البته بنویسم. همین حالا این تصمیم را گرفتم.

این بازیگر کهنه‌کار ۷۷ ساله با لبخندی این تصمیم خود را در جمع حضار اعلام کرد.

به عنوان یک بازیگر او قرار است با آنتونی هاپکینز در سال ۲۰۱۷ در فیلمی که هنوز نامش اعلام نشده، ‌بازی کند. این دو با هم پیش از این در سال ۱۹۷۷ در فیلم «پلی که خیلی دور است» بازی کرده بودند.

در این پنل تخصصی دو کارگردان دیگر اولمان را همراهی می کردند که شامل پرنیلا آگوست کارگردان سوئدی فیلم «یک بازی جدی» و آیرا حق کارگردان نروژی فیلم «من مال توام» بودند. در این نشست هر سه کارگردان زن تصدیق کردند که بزرگ‌ترین چالش برای زنان کارگردان این است که به صورت منطقی باید در همان زمان که کار می‌کنند به فکر بزرگ کردن فرزندانشان هم باشند.

اولمان با یادآوری این که اولین بار چطور به فکر کارگردانی فیلم افتاد، گفت: پس از این که فیلمنامه‌ای برای فیلمی دانمارکی به نام «سوفی» نوشتم تهیه کننده از من پرسید هرگز به این فکر کرده‌ای که خودت آن را بسازی؟ من به اینگمار برگمان از فرودگاه زنگ زدم و از او پرسیدم می‌توانم کارگردانی کنم؟ و او گفت که می‌توانی کارگردانی کنی.

اولمان در این نشست درباره تغییرات کارگردانی در دهه‌های اخیر نیز صحبت کرد و و یادآوری کرد که از همان اواخر زمانی که او با اینگمار برگمان کار و زندگی می‌کرد، این تغییرات آغاز شده بود.

وی به یادآوری خاطره‌ای از برگمان نیز پرداخت و با اشاره به این که اولین بار فیلم «سونات پاییزی» را در سال ۱۹۷۸ با برگمان ساخت، گفت: این اولین همکاری آن‌ها بود که وی توانست در آن سوالی از برگمان بپرسد. اصلا این اولین باری بود که کسی به او چیزی می‌گفت، وقتی او چیزی می‌خواند... و این اولین برای بود که من در زندگی‌ام گریه او را دیدم.

اولمان آخرین فیلمش را سال ۲۰۱۴ با عنوان «دوشیزه جولی» ساخته بود. «دوشیزه جولی» پنجمین فیلم بلند وی در مقام کارگردان بود. او بعد از پانزده سال دوباره روی صندلی کارگردانی نشست و «دوشیزه جولی» را بر اساس نمایش کلاسیک آگوست استریندبرگ سوئدی ساخت؛ فیلمی که جسیکا چستین، کالین فارل و سامانتا مورتن در آن ایفای نقش کردند. البته او «اعتراف‌های محرمانه» در سال ۱۹۹۶ را هم ساخته که یک فیلم تلویزیونی است.

اولمان در یازده فیلم برگمان کارگردان مؤلف سوئدی از جمله «پرسونا» (۱۹۶۶) و «فریادها و نجواها» (۱۹۷۲) بازی کرده است.  

نظر شما