شناسهٔ خبر: 46044 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز جشنواره «ونیز» با یاد کیارستمی

با نمایش مستند «٧٦ دقیقه و ١٥ ثانیه با عباس کیارستمی» ساخته سیف‌الله صمدیان جشنواره «ونیز»آغاز شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ روز چهارشنبه قدیمی‌ترین جشنواره جهان در حالی آغاز به کار کرد که یاد و خاطره عباس کیارستمی را با نمایش دو فیلم کوتاه «٢٤ فریم» و «مرا به خانه ببر» و همچنین مستند «٧٦ دقیقه و ١٥ ثانیه با عباس کیارستمی» ساخته سیف‌الله صمدیان گرامی داشت. این مستند که برای نخستین‌بار در هفتادوسومین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز روی پرده رفت، نمایشی از پرتره‌ هنرمندی است که رویکرد منحصر به‌فردش به زندگی و هنر، او را مشتاق به زندگی معرفی می‌کند. مقصود اصلی این مستند سهیم کردن مخاطب با ٧٦ دقیقه و ١٥ ثانیه از لحظات کشف‌نشده زندگی و کار عباس کیارستمی برای زنده نگاه داشتن ٧٦ سال و ١٥ روز سفر خلاقانه او روی زمین است.
ساخت و جمع‌آوری صحنه‌های این فیلم از زمانی شروع شد که آلبرتو باربرا، مدیر جشنواره ونیز اعلام کرد در افتتاحیه این دوره از جشنواره مراسمی برای یادبود و گرامیداشت عباس کیارستمی برگزار می‌شود و احمد کیارستمی پیشنهاد ساخت چنین مستندی را به صمدیان، دوست و همکار پدرش داد؛ پیشنهادی که با استقبال آلبرتو باربرا روبه‌رو شد. بنابراین صمدیان برداشت‌های این فیلم مستند را از میان صدها ساعت فیلم انتخاب کرد. فیلم‌هایی که صمدیان طی ٢٥ سال دوستی با کیارستمی در ایران و خارج از ایران و در مناسبت‌های مختلف از جمله شرکت در جشنواره‌های فیلم، نمایشگاه عکس، کارگاه‌های عکاسی، رویدادهای هنری، کارگاه‌های فیلمسازی و لحظه‌های تکرارنشدنی زندگی روزمره این کارگردان فیلمبرداری کرده بود. صمدیان درباره این فیلم می‌گوید: «در این مستند با تصویری از کیارستمی مواجه می‌شویم که در آن او فیلمساز، عکاس، شاعر، طراح، ویدیو آرتیست و حتی نجار و بالاتر از همه عاشق مادرزاد کار و زندگی است؛ عاشقی که هرگز نمی‌توان توصیف آن را در کلام گنجاند.»
جشنواره فیلم ونیز روز چهارشنبه با فیلم موزیکال «لا لا لند» ساخته دمین شازل و با بازی رایان گاسلینگ و اما استون کار خود را آغاز کرد. حضور فیلم‌های کارگردانان سرشناس و کارگردانان فیلم اولی جشنواره فیلم ونیز را شبیه به شخصیتی دو پاره کرده است. در این جشنواره هر ساله شاهد روی پرده رفتن آثار سینمایی قابل توجه فصل پاییز به کارگردانی فیلمسازان مطرح جهانی در کنار آثار کارگردانان فیلم‌ اولی هستیم که هفتادوسومین دوره جشنواره ونیز از این قاعده مستثنا نیست. در بخش اصلی که آثار شرکت‌کننده برای دستیابی به شیر طلایی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند، فیلم علمی-تخیلی «ورود» به کارگردانی دنیس ویلنو در کنار «مسیح نابینا» نخستین تجربه کارگردانی کریستوفر موری، کارگردان شیلیایی روی پرده می‌روند. همچنین فیلم غیرداستانی «سفر زمان» ساخته ترنس مالیک که به اکتشاف عالم هستی می‌پردازد با فیلم ایتالیایی و کم‌هزینه «Spira Mirabilis» که از لحاظ درون‌مایه به یکدیگر شباهت دارند، در این بخش به نمایش درمی‌آیند.
آلبرتو باربرا در مصاحبه‌ای تلفنی با نیویورک تایمز گفته است: «ویژگی اصلی جشنواره ونیز این است که ما طیف گسترده‌ای از آثار سینمایی را در یک بخش داریم. جشنواره ونیز حضور فیلم‌های هالیوودی بزرگ را یک سنت می‌داند اما در عین حال ونیز اعتبارش را بر مبنای کشف استعدادهای نو، فیلم‌های تازه و کشورهای در حال ظهور در عرصه سینما ساخته است.»
باربرا با اشاره به برندگان دوره پیشین آکادمی اسکار از جمله «مرد پرنده‌ای» و «افشاگر» که هر دو در جشنواره ونیز روی پرده رفتند، می‌گوید: «باید اعتراف کنم امسال پیدا کردن فیلم‌ها و اسامی بزرگ خیلی آسان‌تر بود.»
٥٥ فیلم جدید در این دوره از جشنواره فیلم ونیز روی پرده می‌رود. نمایش این حجم فشرده از آثار سینمایی در طول ١١ روز مرز میان فیلم‌های کوچک و بزرگ را پررنگ‌تر جلوه می‌دهد. ونگ بینگ، اولریش زایدل، سرگئی لوزنیتسا، ویم وندرس، بنوآ ژکو و امیر کاستاریکا از جمله مولفانی هستند که با تازه‌ترین اثرشان در این جشنواره حضور دارند. ستاره‌های هالیوودی از حضور در این جشنواره بی‌نصیب نماندند؛ مل گیبسون برای کارگردانی فیلم «ستیغ اره‌ای» و جیمز فرانکو برای ساخت اقتباس سینمایی رمان «در نبردی مشکوک» اثر جان اشتاین‌بک در این جشنواره حضور دارند.
بخش افق‌های این جشنواره نیز میزبان «کوهستان» تازه‌ترین ساخته امیر نادری است. از سوی دیگر این کارگردان ایرانی برای اعطای هنر اصیل و ممتازش در نوآوری سینمای معاصر نشان افتخاری ییگه-لوکولتر این جشنواره را پیش از اکران فیلمش و در مراسمی که پنجم سپتامبر در سالن پالازو دل سینما برگزار می‌شود، دریافت می‌کند.

نظر شما