شناسهٔ خبر: 46062 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یک زندگی‌نامه‌نویس: «امیلی برونته» از بیماری اختلال عصبی رنج می‌برد

«کلیر هارمن»، زندگی‌نامه‌نویس ادبی می‌گوید، احتمالا «امیلی برونته»، نویسنده مطرح انگلیسی از سندروم «آسپرگر»، نوعی بیماری زیستی – عصبی که موجب اختلال عملکر اعصاب می‌شود، رنج می‌برده است.

یک زندگی‌نامه‌نویس: «امیلی برونته» از بیماری اختلال عصبی رنج می‌برد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  «هرمن»، نویسنده کتاب جدید زندگی‌نامه «شارلوت برونته: یک زندگی» در یکی از سخنرانی‌های حاشیه جشنواره بین‌المللی کتاب «ادینبرگ» چندین نکته درباره شخصیت «امیلی برونته» را بیان کرد؛ از جمله نبوغ او، فقدان تمایل برای بیرون رفتن از خانه، ناراحتی او از بودن در موقعیت‌های اجتماعی و افسردگی و پرخاشگری ناگهانی که احتمالا ناشی از بیماری اختلال عصبی «آسپرگر» بوده است.
 
یکی از پرخاشگری‌های عصبی و ناگهانی «امیلی» در توسط نویسنده نخستین کتاب زندگی‌نامه «شارلوت برونته» و دوست او «الیزابت گاسکل» نوشته شده است؛ وی در کتاب منتشر شده در سال 1857 نوشته است «امیلی» به دلیل کثیف شدن رخت‌شورخانه با مشت به صورت سگ خانواده کوبیده و موجب شده که حیوان بینوا نیمه‌نابینا شود. با این وجود «هرمن» یادآور شده است که «گاسکل» این عمل «امیلی» را ناشی از شخصیت قوی او دانسته بود.
 
او گفته است: «در حقیقت این وضعیتی نگران کننده است. فکر می‌کنم شارلوت و دیگران به شدت از امیلی واهمه داشتند. به نظر من او فردی با اختلال‌های عصبی بود. امیلی نابغه بود و تخیلی رها و آزاد داشت ... مراقب امیلی بود، رسیدگی به او و احساس خطر داشتن از جانب او دغدغه بزرگ تمامی خانواده بود. او فردی جذاب اما در عین حال حضورش بسیار نگران کننده بود.»
 
«هرمن» می‌گوید که بیش از منزوی بودن «شارلوت»، امیلی از ترک خانه بسیار تنفر داشت و همین دلیلی است که آن‌ها تصمیم می‌گیرند در خانه به تحصیل ادامه دهند.
 
در این سخنرانی نویسنده زندگی‌نامه «شارلوت برونته» این  فرضیه را که کتاب‌های «امیلی برونته» توسط یک از خواهرانش نوشته شده بود و یا «براول» برادر او در نوشتن بخشی از رمان «باندی‌های بادگیر» نقش داشته است را رد می‌کند؛ ایده‌ای که از نظر «هرمن» فقط بر این پایه استوار است که این رمان چندگانه، عجیب و بسیار خصوصی است.
 
این زندگی‌نامه‌نویس تصریح می‌کند: «البته امیلی برونته بودن کافی است زیرا او یه نابغه بود. فکر می‌کنم یکی از مشکلات نوشتن درباره «شارلوت» این است که الصاق بودن به امیلی به عنوان خواهرش به اندازه کافی توجی‌پذیر می‌شود که گویا کتابی درباره امیلی نوشته شده باشند.»
 
«هرمن» می‌افزاید: «مردم تمایل دارند موضوع امیلی را احساسی کنند. می‌گویند که رمان عاشقانه محبوب آن‌ها «بلندی‌های بادگیر» است درصورتی که این کتاب پر است از خشونت و پر از مواردی است که اصلا در مقوله عاشقانه نمی‌گنجد.»
 
او می‌گوید که نویسنده «بلندی‌های بادگیر» بسیاری از کیفیات رفتاری را به پدرش نسبت داده است و می‌افزاید: «خانواده آن‌ها بسیار غیرعادی بود و پدرشان تمایل نداشت تا آن‌ها را از نظر فکری مهار کند هرچند فردی بسیار تندمزاج با احساساتی بسیار قوی بود. پدر امیلی فردی به شدت خودخواه بود و البته نشانه‌هایی از بیماری آسپرگر را در خود داشت.»
 
این نویسنده که به مناسبت دویستمین سال تولد «شارلوت برونته» کتاب زندگی‌نامه او را امسال منتشر کرده است می‌گوید که برنامه بعدی‌اش طی دو سال آینده یافتن زندگی‌نامه‌هایی درباره «امیلی برونته» خواهد بود. «سال 2018 دویستمین سالگرد تولد امیلی است؛ خیلی دیر است که بخواهم زندگی‌نامه او را بنویسم اما مطالبی را که دیگران درباره او نوشته‌اند و خواهند نوشت را دنبال خواهم کرد زیرا «امیلی» فردی بسیار غیرعادی بود.»

نظر شما