شناسهٔ خبر: 46069 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جنتی: اهالی فرهنگ باید بتوانند درچارچوب قانون آثارشان راعرضه کنند

وزیر ارشاد در همایش فرهنگ و دولت گفت: اهالی فرهنگ و هنر باید بتوانند در چارچوب ضوابط قانونی آثارشان را عرضه کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید ساعتی پیش با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و جمعی از وزرا و مسئولان دولت در سازمان اسناد و کتابخانه ملی آغاز شد.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این همایش گفت: یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید، شعار اعتدال بود. طبیعتا دستگاه‌های فرهنگی ما باید در راستای توسعه گفتمان اعتدال و دوری از افراط و تفریط تلاش می کردند به همین دلیل رویکردهایی در وزارت ارشاد دنبال شد از جمله گسترش اعتماد فرهنگی و هنری بین اصحاب فرهنگ و هنر. اوایل که به وزارتخانه آمده بودم، با برخی از سینماگران، موسیقی دان ها و هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی ملاقات داشتم. برخی از آنها می گفتند چهار سال است که پا به وزارت ارشاد نگذاشته ام، برخی دیگر می گفتند هشت سال است اصلا با دولت و وزارت ارشاد سر و کاری نداشته ایم.

وی افزود: خوشبختانه فضایی ایجاد شد که اصحاب فرهنگ و هنر با دولت آشتی کردند و با نشاط و روحیه به سر کار برگشتند؛ آنها که اهل قلم بودند به نوشتن و اهالی هنر و فرهنگ هم به سراغ عرضه آثارشان. سینماگران متعددی بودند که در سال های گذشته کار نمی کردند یا فیلم های تولیدی شان را در جشنواره فجر به نمایش نمی گذاشتند، اما امروز خیلی ها به عرصه برگشته اند و شاهدیم که در حوزه سینما رونق خوبی به وجود آمده است. تنها در سه ماهه اول سال ۹۵، هشت میلیون نفر به سینما رفتند و درآمد ناشی از فروش فیلم ها به بیش از ۶۰ میلیارد تومان رسید که در تمام سال ۹۲ میزان فروش سینماها به ۵۰ میلیارد تومان نمی رسید. برخی از این فیلم ها آنچنان از نظر اقتصادی رونق داشتند که رکوردهای جدید ثبت کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برخی فیلم ها ۱۷ میلیارد و برخی دیگر ۱۶ میلیارد و بعضی هم در عرض ۱۰ هفته، ۷ میلیارد تومان فروش داشتند. چنین فروشی سابقه نداشت. شاهد بودیم در ۱۳ روز تعطیلات نوروز برخی سینماها به طور شبانه روزی فیلم پخش کردند. در هر صورت و در مجموع، فضا طی چند سال اخیر برای اهل فرهنگ و هنر باز شد.

جنتی گفت: ما به تنوع فرهنگی و هنری قائلیم و این  را که یک سلیقه در کشور حاکم باشد، مردود می دانیم. به تعداد انسان هایی که وجود دارند، سلایق مختلف وجود دارد به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر. اهالی فرهنگ و هنر باید بتوانند در چارچوب ضوابط قانونی آثارشان را عرضه کنند اگر کسی اثرشان را قبول ندارد مستند و مستدل بیاید جواب بدهد. در این زمینه پیشرفت خوبی رخ داده است و در سال ۹۴، ۸۰ هزار عنوان چاپ شده که بیشترشان چاپ اول بوده اند.

وی افزود: گسترش و تعمیق گفت و شنودهای فرهنگی و برگزاری گسترده جلسات نقد کتاب از مصادیق همین پیشرفت بود. یک نکته دیگر که جزو سیاست های اصلی و در برنامه های وزارت ارشاد و مجلس برای رأی اعتماد ارائه شد، بحث عدالت فرهنگی است. احساسمان در این زمینه این بود که بسیاری از کارهای فرهنگی و فعالیت های هنری در تهران یا کلانشهرهای کشور متمرکز شده‌اند و شهرهای دیگر در این زمینه بی بهره‌اند. اما در طول دو سال گذشته برنامه های مختلفی از جمله همایش روستاهای دوستدار کتاب برگزار شد که بسیاری از روستاهای کشور در آن شرکت و خود را عرضه کردند، از نظر میزان کتابخوانی، ارزیابی شدند و برگزیدگانشان معرفی شدند. در مورد شهرها هم این اتفاق افتاد و هر سال یک شهر را به عنوان پایتخت کتاب معرفی کردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش گفت: مقام معظم رهبری امسال را سال اقدام و عمل معرفی کرده بودند. ما از آغاز امسال تاکنون و شاید تا ۶ ماه دیگر مسئله گفتمان‌سازی را در این زمینه در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار دادیم. برای جلوگیری از اخلاق و عادات نامطلوبی چون مصرف گرایی چنین رویکردی باید در دستور کار قرار بگیرد.

ارائه گزارش وزیر ورزش و جوانان و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در کنار گزارش رئیس سازمان میراث فرهنگی از دیگر بخش های این همایش بود.

نظر شما