شناسهٔ خبر: 46073 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​کیانیان: من هم مثل «جیگی جیگی ننه خانوم» مطرب هستم

رضا کیانیان در آیین رونمایی از کتاب «جیگی جیگی ننه خانوم» عنوان کرد که ۸۰ یا ۹۰ سال پیش، مردم مطرب‌ها را برای شاد کردن مهمانان خود به مراسمشان دعوت می‌کردند، اما فردای آن برنامه شادی، دیگر کسی جواب سلام آنان را نمی‌داد. تئاتری‌ها نیز مطرب محسوب می‌شوند. من هم نوه آن مطرب‌ها هستم و شما نوه همان‌ها که جواب سلام نمی‌دادند و جیگی‌جیگی یکی از اجداد ما مطرب‌هاست.

رضا کیانیان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ انتشارات تیسا آیین رونمایی کتاب «جیگی جیگی ننه خانوم» را در خانه تئاتر ایران برگزار کرد. این کتاب با حضور اصغر همت، مدیرعامل خانه تئاتر، داوود کیانیان، کارگردان تئاتر، رضا کیانیان، بازیگر تئاتر، سینما، تلویزیون، سعید احمدی، مدیر انتشارات تیسا و محمد برومند، کارگردان تئاتر و گردآورنده کتاب رونمایی شد.

در این آیین سعید احمدی، مدیر انتشارات تیسا به اهمیت «جیگی‌جیگی ننه خانوم» در ادبیات و هنر مردمی خراسان اشاره کرد و افزود: جیگی‌جیگی در مشهد چهره‌ای شناخته شده بود؛ او با خواندن اشعار ساده، مردم را شاد می‌کرد.

احمدی بیان کرد: کتاب «جیگی‌جیگی ننه خانوم» زمانی آماده عرضه به بازار شده که بحث‌ها و دغدغه‌های زیادی در مورد حرمت موسیقی به‌ویژه در شهر مشهد مطرح می‌شود. جالب این‌که تقارن این دو ماجرا، بدون هیچ‌گونه برنامه‌ریزی و تلاش خاصی از سوی انتشارات تیسا انجام شده است.

مدیر انتشارات تیسا ادامه داد: براساس اعتقاد مردم مشهد، با وجودی که او مطرب دوره‌گردی بود، پس از مرگ خود مورد لطف خاص امام رضا (ع) قرار گرفت و چنین دیدگاهی می‌تواند موردتوجه کسانی قرار گیرد که بر حرمت موسیقی تأکید دارند.
 
داوود کیانیان، یکی دیگر از افرادی بود که در این آیین رونمایی درباره شخصیت «جیگی‌جیگی ننه خانوم» صحبت کرد. او با تقدیر از انتشارات تیسا برای انتشار این کتاب، گفت: «جیگی‌جیگی» یک هنرمند مردمی بود و این کتاب درباره او نوشته شده است.

وی افزود: متأسفانه، هزاران هنرمندان مثل جیگی جیگی در همه شهرهای ایران زندگی کرده‌اند، اما کسی نام آن‌ها را نشنیده است.

کیانیان با اشاره به شغل پدرش در زمان کودکی در مشهد، بیان کرد: پدر ما در مشهد در بازارچه «حاج‌آقا جهان» مغازه طباخی داشت. او تابستان‌ها برای کمک من را به دکان خود می‌برد. «جیگی‌جیگی» بساط نمایشش را در بازار پهن می‌کرد و من یکی از مشتریان پروپاقرصش بودم.

در بخش دیگری از این آیین، رضا کیانیان، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، درباره «جیگی‌جیگی» توضیح داد: ۸۰ یا ۹۰ سال پیش، مردم مطرب‌ها را برای شاد کردن مهمانان خود به مراسمشان دعوت می‌کردند، اما فردای آن برنامه شادی، دیگر کسی جواب سلام آنان را نمی‌داد. تئاتری‌ها نیز مطرب محسوب می‌شوند. من هم نوه آن مطرب‌ها هستم و شما نوه همان‌ها که جواب سلام نمی‌دادند و جیگی‌جیگی یکی از اجداد ما مطرب‌هاست.

وی افزود: وقتی کودک بودم با پدرم به سینما می‌رفتم. در رفت‌وآمدهایمان گاهی «جیگی‌جیگی» را می‌دیدیم که ساز می‌زند و عروسک بزغاله‌اش را می‌رقصاند.
 
محمد برومند، کارگردان مشهدی تئاتر و گردآورنده این کتاب، در بخش دیگری از این برنامه گفت: این روزها اقتصاد نشر چندان به سامان نیست. در همین اوضاع بد، ناشران ناچارند آثارشان را با ۴۰ یا ۵۰ درصد تخفیف به توزیع‌کنندگان و فروشندگان کتاب ارائه کنند. با این توضیح، انتشارات تیسا برای ساخت کلیپ «جیگی‌جیگی ننه خانوم» هزینه‌های زیادی متحمل شده است.  

برومند اظهار کرد: کتاب «جیگی‌جیگی ننه خانوم» در مورد زندگی مطرب دوره‌گردی است که بیش از نیم‌قرن پیش در مشهد زندگی کرده است. امروز علاوه بر اثری که هنر او در حافظه مردم خراسان به‌جا گذاشته، پس از گذشت ۵۰ سال هنوز از داستان خاک‌سپاری او به‌عنوان یک معجزه یاد می‌شود. براساس این داستان، پیکر او و مرد ثروتمندی که قرار بود در صحن مطهر امام رضا (ع) به خاک سپرده شود، باهم جابه‌جا می‌شوند و به‌این‌ترتیب پیکر «جیگی‌جیگی ننه خانوم» که قرار بود در قبرستان عمومی شهر دفن شود، در حرم مقدس آرام می‌گیرد و مرد ثروتمند را به‌جای او دفن می‌کنند. بعد از این ماجرا، بزرگان مذهبی شهر مشهد، این پیش آمد را معجزه‌ای از سوی امام رضا (ع) قلمداد می‌کنند و به خانواده درگذشته ثروتمند اجازه نبش قبر نمی‌دهند.

نظر شما