شناسهٔ خبر: 46089 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کنفرانس بین المللی «عدالت و اخلاق» برگزار می شود

سومین همایش از سلسله همایش های سیره و معارف رضوی با عنوان همایش بین المللی « عدالت و اخلاق» به همت دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سومین همایش از سلسله همایش های سیره و معارف رضوی با عنوان همایش بین المللی « عدالت و اخلاق»  با محورهایی همچون مفاهیم بنیادین مفاهیم اسلامی عدالت و اخلاق، قرائت های کلامی، فقهی و فلسفی از عدالت و پیامدهای اخلاقی آن، نسبت گفتمان اخلاق اسلامی و گفتمان عدالت حقوقی، اخلاق گفتگو و همزیستی عادلانه در تعالیم امام رضا (ع)، نقش عدالت در تعامل تمدنی اسلام با دیگر تمدن ها و مشهدالرضا (ع) خاستگاه وحدت فرهنگی و معنویت اسلامی برگزار می شود.

درتوضیح هدف برگزاری از این همایش آمده است؛  بدون تردید عدالت بزرگترین گمشده بشریت در طول اعصار و درمان اساسی ترین مسائل و معضلات زندگی اجتماعی اوست. از این رو همواره بالاترین هم وغم مصلحان بزرگ و به ویژه پیامبران الهی و پیشوایان ادیان ابراهیمی، مصروف تحقق آرمان عدالت در جامعه بشری بوده است. اهمیت و جایگاه عدالت در اسلام از منظر آموزه های اهل بیت (ع) تا آن درجه است که به درستی می توان عدالت را پارادایم اصلی حیات اجتماعی و ساختارهای حاکم برزندگی جمعی انسان ها قلمداد نمود.

تحقق چنین عدالتی در همه عرصه های زندگی اجتماعی، ملازم با حاکمیت و ترویج چه نوع ارزش های اخلاقی و الگوهای عملی در رفتارها و تعاملات انسانی است؟ آموزه های اخلاقی و تربیتی اسلام به روایت اهل بیت علیهماالسلام چگونه به تحقق عدالت اسلامی در جامعه منتهی می شود؟ مساعی اهل بیت به ویژه امام رضا (ع) در فراهم آوردن بستر فرهنگی و معنوی لازم برای تعاطی اندیشه ها و همزیستی عادلانه میان ادیان و فرق مختلف و تلاش برای پایه ریزی تمدن عدالت محورانه اسلامی چه بوده است؟ همایش «عدالت و اخلاق» به منظور پاسخگویی به پرسش های یاد شده از همه اندیشمندان و پژوهشگران دعوت می کند که با توجه به آموزه های مکتب اهل بیت به ویژه معارف بلند رضوی به بحث و بررسی مسائل و پرسش ها و چالش های مرتبط اهتمام ورزیده و محورهای موضوعی ذکر شده را مورد تامل و تحقیق قرار دهند.

مهلت ارسال چکیده مقالات برای این همایش ۱۵ آبان ماه سال ۱۳۹۵ و مهلت ارسال مقالات ۱۵ دی ماه سال جاری است. زمان نتایج داوری مقالات ۲۰ اسفندماه و زمان برگزاری همایش هم ۲۶ و ۲۷ فروردین ماه دانشگاه فردوسی مشهد مقدس است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر دراین باره می توانند به آدرس http://icjeca.um.ac.ir/ مراجعه کنند.

نظر شما