شناسهٔ خبر: 46094 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مکبث در «نیمروز اسکاتلند»/ یک سال با بازیگران تمرین کردیم

کارگردان «نیمروز اسکاتلند» درباره رویکرد این اثر نمایشی بیان کرد که زاویه نگاه جدیدی به «مکبث» شکسپیر دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ ندا هنگامی درباره نمایش «نیمروز اسکاتلند» که از ۲۵ شهریور در تماشاخانه ارغنون به صحنه می رود، گفت: این نمایش با عده ای هنرجو اجرا می شود و به همین دلیل که این افراد از دانشجویان و فعالان حرفه ای تئاتر نبودند ما حدود یک سال با هم تمرین کردیم.

وی ادامه داد: من دو دوره معلم این هنرجویان بودم و از دانشجویان دانشکده سینما تئاتر هم به نمایش ما اضافه شدند به همین دلیل پروسه تمرین ما حدود یک سال طول کشید که برای خود این عوامل نمایش هم جذاب بود و دوست داشتند پروسه را ادامه دهند چون اجرایی شدن ایده این نمایش زمان‌بر بود و بازیگران حرفه ای نمی توانند چنین زمانی را صرف کنند.

کارگردان نمایش «نیمروز اسکاتلند» درباره این اثر توضیح داد: من همیشه وسوسه کارگردانی «مکبث» را داشتم و مبنای این متن هم «مکبث» شکسپیر است اما با توجه به تحلیل خودم که باعث شد بخش هایی از متن را انتخاب کنم. در تحلیل و فرمتی که من دنبالش بودم چند مونولوگ هم به عنوان نخ تسبیح نوشته شد که این بخش ها را متصل کند.

وی درباره انتخاب خود از این متن ها و رویکردش به نمایشنامه «مکبث» توضیح داد: من فکر می کردم هیچ آدمی نمی تواند به بدی مکبث باشد که دست به جنایت بزند مگر اینکه از نظر روانی خلا داشته باشد. اگر فردی به خود اجازه می دهد جنایت کند و همسر و فرزند دوستش را بکشد فقط باید خلایی در زندگی خود داشته باشد و مکبث چنین خلایی دارد.

هنگامی اضافه کرد: مکبث و لیدی مکبث به دنبال خلاء عشق بین خود بودند و این خلا باعث شد به آنجا برسند. در نمایش من مرگ مکبث و لیدی مکبث در درام ترین شکل خود دیده می شود چون افراد تنهایی هستند و عشق آنها به سرانجام نرسیده است.

وی در پایان با اشاره به المان هایی که در این نمایش طراحی شده است، عنوان کرد: نمایش به گونه ای طراحی شده است که ۵ مکبث و ۵ لیدی مکبث داریم و بازیگری هم داریم که هیچ وقت حرف نمی زند. تحلیلی که باعث شد نمایش به این شکل اجرا شود خلاء عاطفی بود که نمایش به دنبال کشف آن است و من امیدوارم مخاطب به کشف زاویه نگاه جدیدی در آثار شکسپیر برسد.

«نیمروز اسکاتلند» از ۲۵ شهریور تا ۲۵ مهر در تماشاخانه ارغنون روی صحنه می رود و اجرای آن تا ۱۹ مهر هر شب ساعت ۱۹:۳۰ ادامه دارد. تماشاخانه ارغنون در خیابان حافظ، نوفل لوشاتو، بعد از چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، بن‌بست زیبا، شماره یک واقع شده است.

نظر شما