شناسهٔ خبر: 46117 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ترجمه ۳ مدخل جدید از دانشنامه استنفورد منتشر شد

ترجمه ۳ مدخل دیگر از مداخل دانشنامه استنفورد توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ ترجمه کتاب‌های «پدر-مادری و تولید مثل»، «اخلاق باور» و «قصدیت جمعی» از مداخل مجموعه دانشنامه استفنورد به تازگی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است.

بسیاری از افرادی که در کشورمان با فلسفه سر و کار دارند و همچنین در فضای مجازی رفت و آمد دارند، نام دانشنامه فلسفه استنفورد را شنیده‌اند. کتاب‌های این مجموعه که توسط نشر ققنوس منتشر شده‌اند، حاصل طرحی برای ترجمه و چاپ گزیده‌ای از مداخل این دانشنامه، با هدف گستردن دامنه تاثیر آن و آشنا کردن مخاطبان ایرانی با مقالات این دانشنامه هستند.

دانشنامه استنفورد برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند برای اولین بار با فلسفه روبرو شوند، گزینه مناسبی است. این نکته نیز قابل توجه است که مجموعه مذکور، با اجازه گردانندگان دانشنامه فلسفه استنفورد (SEP) در ایران چاپ می‌شود. اولین جلدی که ققنوس از این مجموعه به چاپ رسانده، «پدیدارشناسی» نام دارد که تالیف دیوید وودراف اسمیت بوده و توسط مسعود علیا ترجمه شده است. عنوان اصلی کتاب «Phenomenology» است و در سال ۲۰۱۳ به چاپ رسیده است.

این دانشنامه با سرپرستی دکتر ادوارد ن. زالتا منتشر می‌شود و دبیر ترجمه مجموعه گزیده آن در نشر ققنوس نیز مسعود علیا است.

«پدر-مادری و تولید مثل» نوشته الیزابت بریک و جوزف میلم است که توسط امیرحسین خداپرست ترجمه شده است. نسخه اصلی این مدخل در سال ۲۰۱۳ چاپ شده و حاوی ۵ بخش با این عناوین است: مبانی، خودآیینی در تولیدمثل، اخلاق تولیدمثل، پدر-مادر شدن و پدر-مادر بودن.

اخلاق پدر-مادری و تولیدمثل نه فقط به تصمیم گیری های روزانه والدین و تولیدمثل کنندگان بالقوه و آتی، بلکه به حقوق، سیاست عمومی و پزشکی نیز مربوط می شود. پدر-مادری معانی متمایز زیست شناختی، اجتماعی، حقوقی و اخلاقی دارد. اختلاف این مقولات مسائلی پدید می آورد.

این کتاب با ۱۰۸ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۶۵ هزار ریال منتشر شده است.

مدخل جدیدی که از این مجموعه به چاپ رسیده، «اخلاق باور» نوشته اندرو چیگنل با ترجمه امیرحسین خداپرست است.

نسخه اصلی این مدخل در سال ۲۰۱۰ به چاپ رسیده و درباره مجموعه ای از پرسش هاست که محل تلاقی معرفت شناسی، فلسفه ذهن، روان شناسی و اخلاق اند. پرسش محوری این مدخل آن است که آیا نوعی از هنجارها بر عادات ما در باورسازی، حفظ باورها و دست کشیدن از آن ها حاکم است یا نه.

تاریخچه اخلاق باور، هنجارهای ناظر بر باور، اهداف باور و ضبط و مهار باورهای خویش، نظری کلی به قرینه گرایی، انواع قرینه گرایی، انواع ناقرینه گرایی و اخلاق پذیرش، عناوین بخش های این کتاب هستند.

این کتاب با ۸۴ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۵۰ هزار ریال به چاپ رسیده است.

«قصدیت جمعی» هم نام آخرین کتاب چاپ شده از مجموعه ترجمه دانشنامه استنفورد است که به قلم مشترک دیوید پ. اشوایکارت و هانس برنهارت اشمیت نوشته شده و مریم خدادادی آن را ترجمه کرده است.

قصدیت جمعی، عبارت است از توانایی اذهان برای این که مشترکا به اشیا، امور واقع، اوضاع امور، اهداف یا ارزش‌هایی معطوف شوند. قصدیت جمعی به انحای گوناگون از جمله قصد مشترک، توجه مشترک، باور مشترک، پذیرش جمعی و عاطفه جمعی پدیدار می شود. در دو دهه اخیر نظریه هایی درباره قصدیت جمعی مطرح شده‌اند.

مسئله محوری، تاریخچه، قصدیت جمعی از چه جهتی جمعی است؟ و مباحث خاص عناوین بخش‌های چهارگانه این کتاب هستند که نسخه اصلی اش در سال ۲۰۱۳ به چاپ رسیده است.

این کتاب هم با ۹۶ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۶۰ هزار ریال منتشر شده است.

نظر شما