شناسهٔ خبر: 46127 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«ایستاده در غبار» می تواند گزینه مناسب معرفی به اسکار باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فیلم «ایستاده در غبار» از لحاظ فنی و حرفه‌ای ارزنده است و می‌تواند برای ارسال به اسکار، گزینه خوبی باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ علی جنتی در حاشیه مراسم اختتامیه نخستین جشنواره دائمی تولید محتوای دیجیتال ایران با حضور در جمع خبرنگاران درباره راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در پیشبرد تولید محتوا گفت: این شبکه در فاز اول مورد بهره برداری قرار گرفته است که در شکل نهایی خود فضای ایمنی ایجاد می کند چون سرورهای آن در داخل کشور است. در واقع اطلاعاتی که باید در داخل کشور بماند مثل اطلاعات نهادهای دولتی و سازمان ها به واسطه شبکه ملی اطلاعات در کشور می ماند و دست دیگران نمیفتد.

وی همچنین درباره اینکه عدم وجود قانون کپی رایت به اعتماد تولید کننده محتوای دیجیتال ضربه خواهد زد یا نه، توضیح داد: در زمینه کپی رایت قوانینی در گذشته وجود داشته و چند هزار محصول فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و به طبع از حقوق مولفین آن دفاع می شود. اما با تحولاتی که در زمینه رسانه های دیجیتال رخ داده است بایستی تجدید نظری در قانون انجام می شد که لایحه ای در این زمینه در دولت مصوب شده و به مجلس پیشین رفت. این لایحه در مجلس فعلی بررسی خواهد شد و در صورت تصویب بستر مناسبی برای دفاع از حقوق مادی و معنوی مالکین آثار خواهد بود.

علی جنتی در پاسخ به این سئوال که برخی از فیلم های شبکه های ماهواره ای در سوپرمارکت ها وجود دارد، گفت: اگر این اتفاق روی داده است، تخلفی است که باید به وسیله نیروهای انتظامی برخورد شود. وقتی مقام معظم رهبری می فرمایند حتی کالاهای مفیدی که نمونه داخلی در کشور دارد باید از بین برود، برخورد با قاچاق محتوا مهم تر است چرا که با اندیشه و ذهن مردم سروکار دارد.

وزیر ارشاد همچنین درباره فیلترینگ سایت ها و خبرگزاری ها گفت: موضوع فیلتر و قانون دسترسی آزاد اطلاعات دو موضوع کاملاً جداگانه است. قانون انتشار و دسترسی آزاد که سال گذشته به تصویب رسید و ابلاغ شد و توسط وزارت ارشاد پیگیری می‌شود به معنای آن است که همه دستگاه‌ها و نهادها و حتی بخش خصوصی که خدمات عمومی ارائه می‌دهند موظف هستند همه اطلاعات خود را روی سایت و وبگاه خود بیاورند و این به معنی شفاف‌سازی است. این مسئله با فیلترینگ خبرگزاری ها متفاوت است که شما باید دلایل و انگیزه های این اقدام را که به دستور مقام قضایی روی داده، از مقاماتی که دستور داده اند بپرسید.

علی جنتی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر نگاه وزارت ارشاد در روند فیلم‌های انتخابی اسکار و اینکه آیا «ایستاده در غبار» می‌تواند گزینه خوبی برای این انتخاب باشد؟ گفت: نگاه وزارتخانه این است که فیلم‌های ارزشی‌تر برای جشنواره‌های بین‌المللی ارسال شوند اما سازوکاری برای انتخاب فیلم‌ها وجود دارد که باید اعتبار فیلم‌ها از لحاظ فنی و محتوایی ارزیابی شود. این‌طور نیست که وزارت ارشاد در این روند دخالت کند اما فیلم «ایستاده در غبار» از لحاظ فنی و حرفه‌ای ارزنده است و می‌تواند برای ارسال به اسکار، گزینه خوبی باشد.

نظر شما