شناسهٔ خبر: 46189 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «فلسفه هنر اسلامی» منتشر شد

کتاب «فلسفه هنر اسلامی» اثر محمد آسیابانی، به همت گروه بینش و اندیشه مرکز پژوهش های جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به زیور چاپ آراسته شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب حاضر درصدد است فلسفه هنر اسلامی را برای علاقمندان معرفی اجمالی کند. این کتاب مجموعه ای از سلسله گفت و گوهایی است که با فرهیختگان و صاحبنظران داخلی در عرصه هنر زیبایی صورت گرفته است و به کوشش محمد آسیابانی، محقق گروه بینش و اندیشه مرکز پژوهش های جوان سامان یافته است.

در بخش هایی از این کتاب می خوانیم:

اسلام و هنر چه نسبتی با هم دارند؟ زیباشناختی در اسلام و غرب چگونه مقایسه می ‌شوند؟ جایگاه خیال و محاکات در هنر اسلامی چیست؟ دیرینه هنر در مکاتب و سرزمین ‌های اسلامی به چه تاریخی و کدام متفکران می ‌رسد؟ اسلام درباره هنرهای تجسمی چه قضاوتی داشته است؟ و... 

این ها مهم ‌تـرین پرسـش‌ هایی هستنـد که صاحـبنظران و فرهیختگانی همچون: دکـتر غلامرضا اعوانی عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دکتر محمد شهبا، عضو هیأت علمی دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر، دکتر یعقوب آژند، استاد تمام و عضوهیأت عـلمی پردیـس هـنرهای زیبای دانشگاه تـهران، دکـتر حسـن بـلخاری، عضو هیأت عـلمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دکتر سعید شاپوری، نمایشنامه ‌نویس، فیلمنامه ‌نویس و کارگردان تئاتر و... درباره آن گفتگو کرده و شاکله اصلی کتاب فلسفه هنر اسلامی را تشکیل داده است.

لازم به ذکر است این اثر از هفت فصل، به شرح زیر تشکیل شده است:

فصل اول: مقایسه اجمالی در زمینه تفکر زیباشناسی اسلام و غرب

فصل دوم: معنا و مفهوم خیال در هنر اسلامی

فصل سوم: معنا و مفهوم محاکات

فصل چهارم: نسبت اسلام و هنر

فصل پنجم: هنر دینی

فصل ششم: دیدگاه اسلام درباره هنرهای تجسمی

فصل هفتم: نقدتاریخ هنر اسلامی

گفتنی است کتاب «فلسفه هنر اسلامی» به کوشش محمد آسیابانی، با قیمت ۱۵۰۰۰ تومان توسط انتشارات کانون اندیشه جوان، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می توانند به نشانی  www.poiict.irمراجعه کنند.

نظر شما