شناسهٔ خبر: 46196 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حافظ و سقراط به روایت کتاب

دو کتاب درباره حافظ و سقراط منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ «سر حافظ در حدیث دیگران» به سعی علیرضا جعفری و مسعود فرهمندفر و «سقراط مردی برای روزگار ما» نوشته پل جانسون با ترجمه هوشمند دهقان دو کتابی هستند که در نشر پیام امروز به چاپ رسیده‌اند.

*

کتاب «سر حافظ در حدیث دیگران» به سعی علیرضا جعفری و مسعود فرهمندفر، در ۲۶۶ صفحه، با شمارگان ۸۰۰ نسخه و بهای ۱۸۰۰۰ تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: بی‌تردید، جادوی شعر حافظ همچنان طلسم می‌کند و مردم همچنان حیران معنای درونی واژه‌های آهنگین شگفت‌انگیز و ساده اما نفوذناپذیر وی هستند. معنای حقیقی ارجاع به عض و می، ‌و به گل و بلبل چیست؟ چه چیزی پدیده توجه وسواس‌گونه‌ غربی‌ها به حافظ و غزل‌هایش را (علی‌رغم تفاوت‌های بدیهی در مفاهیم هنری، زبان، ‌ فرهنگ و شکاف زمانی) توضیح می‌دهد؟ شعر حافظ بدون شک حد اعلای مهارت زبان‌شناختی و ادبی است. شاید دلیل چنین استقبال گرمی از بوطیقای حافظ در غرب، بیش از کیفیات هنری در جاذبه بی‌زمان آن باشد. می‌تـوان در این جست‌وجو برای یافتن راه‌حل، بسیاری از مسائل جهان‌شمول ولی پیچیده را دید: مسائلی همچون گذرا بودن زندگی، سرشت درک‌ناپذیر تقدیر، و طبیعت ناپایدار امور دنیوی، که جملگی عقل را مغشوش و مغلوب می‌سازد. این انگاره‌های نیرومند و ظریف را فصیح‌ترین نویسندگان با نظمی ساده و آهنگین بازگو کرده‌اند. اعتلای این قطعات پرطمطراق و قدرتمند، الهام‌بخش ما می‌شود. اینکه فکر کنیم شعر حافظ فقط جاذبه نفسانی داشته است، چرا که شعر وی تجسم کیفیات انسان‌محورانه شعر فارسی است.

**

کتاب «سقراط مردی برای روزگار ما» نوشته پل جانسون و با ترجمه هوشمند دهقان در ۱۶۶ صفحه، با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۲۰۰۰ تومان در دسترس عموم قرار  گرفته است.

نوشته پشت جلد کتاب: سقراط فلسفه را، نه چون کنشی آکادمیک، که همچون فعالیتی انسانی دیده و تمرین کرد. در تصور او، فلسفه راجع به مردان و زنان واقعی بود که با انتخاب‌های اخلاقی و حقیقی میان خوب و بد، یا خیر و شر، دست به گریبان بودند. این لحظات ایجاب می‌کرد که قافله‌سالار فلسفه بسیار فراتر از یک اندیشمند باشد. ناگزیر چنین فیلسوفی، نیک‌مردی می‌باید بود که جست‌وجوی فضیلت برای او، نه یک ایده انتزاعی، بلکه مشغولیتی عملی پیرامون زندگی روزمره باشد. او باید در رویارویی با انتخاب‌های اخلاقی، ‌ با شهامت بوده و پیامدهای آن‌را به جان می‌پذیرفت. به باور سقراط، فلسفه در نهایت، شکلی از دلاوری بود و کسانی که به فلسفه می‌پرداختند، می‌بایست آنقدر پُردل باشند که در راه تفوق خرد، هر چیزی، و از جمله جان خود، را فدا کنند.

به نظر می‌آید که پیام پل جانسون و خوانش جدید او از سقراط این است که زندگی و مشی حکیم آتن، تکرار شدنی است. قابلیت‌هایی که در وجود سقراط موجو بود و او را به پرسشگری و تحری حقیقت و پایبندی به راستی و عدالت وامی‌داشت، ‌در همه انسان‌ها، در همه زمان‌ها و در همه‌جا، وجود دارد و در «روزگار ما» نیز می‌تواند انگیزه و خاستگاهی برای بازگشت به ارزش‌های اصیل اخلاقی باشد.

نظر شما