شناسهٔ خبر: 46200 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یادگیری اصلی‌ترین ایده‌های فلسفی و تفکر بشر در یک کتاب/ از «غار افلاطون» تا «اخلاق پزشکی»

«فلسفه در چند دقیقه» عنوان کتابی است که علاقه‌مندان فلسفه می‌توانند با مطالعه آن اصلی‌ترین ایده‌های فلسفی و تفکر بشر را یاد بگیرند.

یادگیری اصلی‌ترین ایده‌های فلسفی و تفکر بشر در یک کتاب/ از «غار افلاطون» تا «اخلاق پزشکی»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  کتاب «فلسفه در چند دقیقه» نوشته مارکوس ویکش با ترجمه فرخنده بافنده از سوی انتشارات «پندار تابان» منتشر شده است. نویسنده در این اثر 200 مفهوم کلیدی فلسفی از دوران باستان تا عصر حاضر را با زبانی ساده، همراه با تصاویری گویا در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

این کتاب در کوتاه‌ترین زمان ممکن قادر است اصلی‌ترین ایده‌های فلسفی را که شیوه تفکر بشر را شکل داده‌اند، به ما بشناساند. خوانندگان در این کتاب علاوه بر ایده‌های جدید با «غار افلاطون» در عصر باستان  تا اخلاق پزشکی در دوران معاصر آشنا می‌شوند.

در بخشی از پیشگفتار این اثر می‌خوانیم: «واژه فلسفه مانند بسیاری دیگر از کلمات در سنت غرب، ریشه در یونان دارد که به معنای «دوست‌داری دانایی» است که توصیفی زیبا از فلسفه است، ولی توضیح چندانی در مورد این‌که واقعا چیست ارائه نمی‌دهد. فلسفه اساسا اندیشیدن است: اندیشیدن در مورد این‌که چرا امور این‌گونه‌اند که هستند، این که چطور باید به بهترین شیوه زندگی‌هایمان را سپری کنیم، چطور می‌توانیم در مورد آنچه می‌دانیم مطمئن باشیم و این‌که چه معنایی در پس حیات ماست.»

این کتاب که به صورت مصور از سوی ویکس تالیف شده است، دربردارنده 200 مفهوم فلسفی در 14 بخش است. شاخه‌های فلسفه، فلسفه یونان، فلسفه شرق در کنار مسیحیت و اسلام و همچنین فلسفه و اسلام از جمله شاخه‌هایی است که نویسنده به توضیح و تببین مفاهیم آن پرداخته است.

ایده‌آلیسم آلمانی، اگزیستانسیالیسم، فلسفه در ایالات متحده آمریکا و منطق مدرن از دیگر بخش‌های «فلسفه در چند دقیقه» است.

در بخش «فلسفه شرق» این کتاب می‌خوانیم: «تا همین اواخر، فلسفه غرب جدا از سنت‌های فلسفی چین و هند پیش می‌رفت. مرز بین دین و فلسفه در شرق باریک بود، شرقی که پیروی از دین مشتمل بر پذیرش فلسفه اخلاقش بود، و فلسفه به یک دین یا حداقل توضیح متافیزیکی بدون دلیل مستندی باور داشت. اولین فیلسوفان بزرگ شرقی از قبیل لائوتسه و کنفوسیوس در چین و سیذارتا گوتاما در هند، کمابیش معاصر با اولین فلاسفه یونان بودند، ولی تاکیدشان روی اخلاق از فلسفه یونانی پیشی گرفت.»

«فلسفه در چند دقیقه»، در 453 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه به بهای 22 هزار و پانصد تومان از سوی نشر «پندار تابان» منتشر شده است.

نظر شما