شناسهٔ خبر: 46213 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معرفی برترین‌های جشن سینما/ «ایستاده در غبار» بهترین فیلم شد

مراسم معرفی برگزیدگان هجدهمین جشن خانه سینما با حضور هنرمندان و اصحاب رسانه شامگاه ۲۲ شهریور ماه برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ هجدهمین جشن خانه سینما با حضور هنرمندان و اصحاب رسانه در میدان مشق تهران برگزار شد. دبیری این دوره از جشن را کمال تبریزی برعهده دارد.

۲۰:۱۰/ ابتدا چینش جایگاه و صندلی خبرنگاران به صورتی بود که هم با محل سن فاصله زیادی داشتند و هم بین آنها و سینماگران با میله ای فاصله ایجاد شده بود ولی با اعلام خبرنگاران این محل تغییر کرد.

۲۰:۳۴/ هنوز هنرمندان در حال آمدن به مراسم هستند و جشن به طور رسمی آغاز نشده است.

۲۰:۴۴/ مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی و قرائت قرآن توسط مرتضی یراقبافان شروع شد. بعد از تلاوت قرآن گروه موسیقی «پالت» به اجرای موسیقی پرداخت. این اجرا با پخش کلیپی از عکس های شهدای دفاع مقدس همراه است. اجرای این مراسم را احسان کرمی به صورت رادیویی برعهده دارد.

۲۱ / کمال تبریزی دبیر جشن در سخنانی بابت تاخیر عذرخواهی کرد. او همچنین روز ملی سینما را که ۲۱ شهریور بود به همه سینماگران تبریک گفت.

وی افزود: در این دوره از جشن سینمای ایران گام متفاوتی برداشتیم و حرکت اولیه برای اخذ تخصصی رای سینماگران با همراهی حوزه های اجتماعی و سیاسی ایجاد شد و در این دوره ۴۵۱ داور حضور داستند و بی شک بدون شرکت این داورها امکان انتخاب برگزیدگان در این سطح دقت وجود نداشت.

تبریزی اشاره کرد: امسال در شورای سیاست گذاری جشن خانه سینما تصمیم گرفته شد تا بهترین فیلم با آرای صنفی یعنی شورای عالی تهیه کنندگان انتخاب شود.

این کارگردان تاکید کرد: در این میان آرای دو صنف کارگردانان و تهیه کنندگان بسیار نزدیک بود و این نشان از بلوغ فکری در سینمای ایران است. همچنین نباید این را فراموش کرد که با افزایش تعداد داوران میزان عدالت در داوری نیز افرایش پیدا کرد.

تبریزی گفت: در این میان تعداد آرای نامزدهای هر رشته در مرحله انتخاب برگزیدگان بسیار نزدیک به هم بود و برگزیدگان با تفاوت آرای کمی انتخاب شده اند. اما نتیجه نهایی آرا نشان دهنده این است که این آثار منتخب و برگزیدگان واقعی سینما هستند.

وی ادامه داد: بعد از پایان جشن امشب و با فاصله بسیار کم شرایطی فراهم می شود تا داوران جشن خانه سینما بتوانند آثار سینمایی اکران سال آینده را ببینند و ما آماده جشن سال آینده به شیوه داوری آکادمی باشیم.

یک تدبیر برای لو نرفتن آرا

تبریزی تاکید کرد: تمام نامزدها در این مراسم حضور دارند چرا که هیچ کس نمی داند امروز چه کسانی انتخاب شده اند و این تدابیر برای این بود که مانند سال گذشته اسامی برنده ها لو نرود.

دبیر جشن در پایان عنوان کرد: در پایان از مسئولان محترم وزارت امور خارجه و سازمان سینمایی، فرماندهی محترم نیروی انتظامی تهران بزرگ و همکاران ایشان در واحدهای مختلف، همچنین از شهردار محترم منطقه ۱۲ و مسئولین نواحی مختلف به ویژه معاونت فرهنگی و گردشگری منطقه ۱۲ جناب آقای مجتبی خشایار و از همه همراهان عزیزم در برگزاری این مراسم ، ریاست و اعضای محترم شورای مرکزی اصناف، داوران محترم، مدیر اجرایی جشن آقای بیژن میرباقری و همه همکاران سخت کوشش، هیات مدیره محترم خانه سینما و مدیرعامل تازه نفس و خوش فکر خانه سینما  سپاسگزاری می کنم. خدا نگهدار شما و همه سینمای ایران باشد.

تجلیل از عوامل انیمیشن «شاهزاده روم»

پس از صحبت های دبیر جشن از عوامل انیمیشن «شاهزاده روم» قدردانی شد. حامد جعفری تهیه کننده اثر گفت: از اینکه امشب از من  قدردانی کردند تشکر می کنم. جا دارد از علیرضا رضاداد و ایوبی که به «شاهزاده روم» توجه کردند تشکر کنم. اتفاقی که افتاد مرهون تلاش های همه بچه های تیم ما بود.

در ادامه مراسم  رضا عطاران و هانیه توسلی برای اهدای جوایز بخش عکس به صحنه آمدند و تندیس بهترین عکس به محمد بدرلو برای فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» رسید.

رضا عطاران در سخنانی گفت: امشب به طور اتفاقی شلوار هانیه توسلی و پیراهن من به رنگ قرمز درآمده است. بعد از اتفاقات جشن حافظ برای پوشیدن رنگ قرمز تردید داشتم. برخی از دوستان از خدا ترسناک تر هستند زیرا به هر حال خدا می گذرد ولی این افراد نمی گذرند.

علیرضا خمسه برای اهدای جلوه های ویژه میدانی به صحنه آمد. ایمان کرمیان برای «ایستاده در غبار» تندیس و دیپلم افتخار جلوه های ویژه میدانی را دریافت کرد.

ایمان کریمیان بعد از دریافت جایزه اش گفت: خوشحالم که برای «ایستاده در غبار» هم تندیس جشن خانه سینما و هم سیمرغ جشنواره فجر را گرفتم. این تندیس را به دختر و همسرم اهدا می کنم.

توسط مجید مظفری و ویشکا آسایش تندیس و دیپلم افتخار بهترین چهره پردازی به شهرام خلج برای فیلم «ایستاده در غبار» اهدا شد.

بابک حمیدیان و مینا ساداتی برای اهدای تندیس بهترین طراحی لباس به صحنه آمدند. غزاله معتمد برای «ابد و یک روز» تندیس بهترین طراحی لباس را گرفت.

بابک حمیدیان که در ابتدای ورودش آرام بود در پاسخ به احسان کرمی که گفت کمی هیجان زده باش، گفت: من هیجان زده باشم، منی که ۲ سال نادیده گرفته شدم؟!

وی بعد از دریافت تندیس خود گفت: این بهترین جایزه من است و همین جا از ملک جهان خزاعی تقدیر می کنم که در عرصه طراحی لباس فعالیت دارد و می خواهم بداند قدر او را می دانیم.

در ادامه مراسم تندیس و دیپلم افتخار بهترین صداگذاری به آرش قاسمی برای فیلم «خشم و هیاهو» اهدا شد. این جایزه را آتیلا پسیانی تقدیم کرد.

این صداگذار بعد از دریافت جایزه از اساتید خود تشکر کرد و جایزه اش را به محسن روشن اولین استاد خود اهدا کرد.

همچنین تندیس بهترین صدابرداری به امین میرشکاری برای فیلم «ابد و یک روز» اهدا شد. این جایزه هم توسط آتیلا پسیانی اهدا شد. میرشکاری بعد از دریافت این جایزه آن را به پدرش اهدا کرد.

در ادامه مراسم گروه موسیقی «پالت» ضمن خوش آمدگویی به سینماگران و ابراز خوشحالی از همکاری با سینماگران و ابراز تاسف از اینکه روز موسیقی وجود ندارد به اجرای قطعاتی پرداخت.

تندیس و دیپلم افتخار بهترین طراحی صحنه به امیرحسین قدسی برای فیلم «اژدها وارد می شود» اهدا شد. این جایزه توسط علی دهکردی و افسانه بایگان اهدا شد. وی بعد از دریافت تندیس خود از تمام عوامل این فیلم تشکر کرد.

همچنین افسانه بایگان تاکید کرد: نبض سینمای ایران به نفس گرم مخاطبان آن بند است. علی دهکردی نیز یاد عباس کیارستمی و داوود رشیدی را گرامی دانست.

هومن سیدی برای اهدای تندیس بهترین جلوه های ویژه بصری به صحنه آمد و تندیس بهترین جلوه های ویژه بصری را به هادی اسلامی برای فیلم «بادیگارد» تقدیم کرد.

اسلامی گفت: بهترین ها را برای سینمای ایران آرزو می کنم. کار سینما یک کار گروهی است و ما گروه خوبی داشتیم.

در ادامه کلیپی از درگذشتگان سینمای ایران از جمله داوود رشیدی، هما روستا و ... پخش شد.

تندیس و دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن به کارن همایون فر برای فیلم «بادیگارد» اهدا شد. این جایزه توسط رویا تیموریان و مسعود رایگان اهدا شد.

همایون فر بعد از دریافت جایزه خود با تشکر از خانه سینما گفت: چند سالی است که همه خسته هستیم و امشب جای ابراهیم حاتمی کیا صاحب فیلم «بادیگارد» خالی است.

مسعود رایگان ضمن اینکه آرزو کرد فیلم سینمایی «زادبوم» روزی دیده شود بیان کرد: من و رویا تیموریان یک جوان مستندساز داریم که در بیمارستان با مرگ دست و پنجه نرم می کند برایش همین امشب دعا کنید.

تندیس و دیپلم افتخار بهترین تدوین به بهرام دهقانی برای «ابد و یک روز» تقدیم شد. این جایزه توسط رضا کیانیان و غزل شاکری اهدا شد. رضا کیانیان گفت: از غزل شاکری برای اینکه صدای خوبی دارد دعوت شد تا جایزه را اهدا کند ما که نمی توانیم آن صدای او را بشنویم پس تنها برای خواندن این متن صدای او را می شنویم.

بهرام دهقانی نیز گفت: این جایزه را به انجمن تدوینگران و دوستداران این رشته تقدیم می کنم.

تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری به هومن بهمنش برای فیلم «اژدها وارد می شود» اهدا شد. رامبد جوان این جایزه را تقدیم کرد.

هومن بهمنش بیان کرد: باعث افتخار من است که این جایزه را می گیرم و از استاد زرین دست تشکر می کنم که استاد از راه دور من بود. من این جایزه را به امیر نادری اهدا می کنم.

تندیس و دیپلم افتخار بهترین نقش مکمل مرد به نوید محمدزاده برای «ابد و یک روز» اهدا شد. این جایزه توسط نیکی کریمی و حبیب رضایی اهدا شد.

حبیب رضایی پیش از اهدای جایزه بهترین نقش مکمل مرد به خاطر هیجان نداشتن برنامه گفت: وقتی رامبد جوان نتوانست شما را به ذوق بیاورد من ترجیح می دهم سنگین باشم تا شما به استراحتتان بپردازید. این سخنان با تشویق حضار رو به رو شد.

او گفت: به کسی که این جایزه را می خواهد بگیرد قول داده ام که هروقت در هر شهری هم که باشم هنگام دریافت جوایزش حضور داشته باشم. حتی یکبار سر صحنه بودیم که من با موتور رفتم تا ببینم که او جایزه گرفته است. به نوید محمدزاده تبریک می گویم.

نوید محمدزاده گفت: ان شاءالله تا ابد و یک روز برای «ابد و یک روز» جایزه بگیرم. ما همچنان منتظر رای پرونده پزشکی عباس کیارستمی هستیم.

تندیس و دیپلم افتخار بهترین بازیگر مکمل زن به فرشته صدرعرفایی برای فیلم «کوچه بی نام» اهدا شد. این جایزه توسط نیکی کریمی تقدیم شد. صدرعرفایی روز ملی سینما را تبریک گفت.

تندیس و دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد به پیمان معادی برای «ابد و یک روز» رسید. امین تارخ و مریلا زارعی این جایزه را اهدا کردند. معادی بعد از دریافت این جایزه گفت: تجربه بی نطیری را در همکاری با مریلا زارعی در «درباره الی» داشتیم. از سعید روستایی و همچنین سعید ملکان به عنوان کارگردان و تهیه کننده فیلم تشکر می کنم.

این بازیگر یاد کیارستمی را گرامیداشت و جایزه خود را به کیارستمی تقدیم کرد.

مریلا زارعی نیز یاد کشته شدگان فاجعه منا را گرامی داشت.

امین تارخ نیز گفت: سینماگران ۳۶۵ روز کار می کنند تا فیلم تولید کنند. ما در کنار روزهای عزایمان برای سینماگران بزرگی چون رشیدی و کیارستمی به برگزاری چنین جشن هایی برای سینمای ایران لازم داریم.

تندیس و دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن به باران کوثری برای فیلم «کوچه بی نام» تعلق گرفت. این جایزه توسط رویا نونهالی و مسعود کرامتی اهدا شد.

کوثری گفت: از همه عوامل «کوچه بی نام» تشکر می کنم. در این سالی که سینماگران مورد هجمه توهین های بی شرمانه قرار گرفت شما مردم پشت ما بودید، حضور شما دل ما را گرم می کرد.

در ادامه مراسم گروه «پالت» قطعه ای را اجرا کرد و آن را به عباس کیارستمی تقدیم کرد.

تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه اقتباسی به ناهید طباطبایی و حمیدرضا قطبی برای فیلم «جامه دران» رسید. جایزه توسط مهناز افشار و حسین یاری تقدیم شد.

حمیدرضا قطبی یاد زنده یاد یدااله نجفی را گرامی داشت و از مسئولان سینمایی خواست تا دلسوزتر با دیگران برخورد کنند.

همچنین تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به سعید روستایی برای فیلم «ابد و یک روز» اهدا شد.

سعید روستایی بیان کرد: این چهارمین جایزه فیلمنامه است که می گیرم. از پیمان معادی نیز تشکر می کنم که در فیلم من بازی کردید.

در ادامه مراسم قطعه «خونه مادربزرگه» به درخواست فاطمه معتمداریا توسط گروه پالت اجرا شد.

تندیس بهترین کارگردانی توسط فاطمه معتمدآریا و مهدی فخیم زاده به سعید روستایی برای کارگردانی «ابد و یک روز» اهدا شد.

معتمد آریا گفت: ببخشید که قبل از سلام کردن آهنگ خونه مادر بزرگه را همخوانی کردم. خونه مادربزرگه فیلمی از دوستی و عشق و مهربانی بود.

وی افزود: همه ما دچار معضل از دست دادن عباس کیارستمی شده ایم. ما روح مردم و پزشکان جسم مردم را درمان می کنند، اگر پرچم دشمنی در دست بگیریم نمی توانیم راهی به جایی ببریم. سعی کنیم مشکل را حل کنیم و نه اینکه دنبال مقصر باشیم، پزشکان هم مانند فیلمسازان دچار اشتباه می شوند، ما سال هاست که یادمان رفته است می توانیم با یکدیگر به گفتگو بنشینیم.

تندیس بهترین فیلم و دیپلم افتخار به حبیب الله والی نژاد برای فیلم «ایستاده در غبار» اهدا شد.

والی نژاد در سخنانی گفت: این جایزه را به احمد متوسلیان قهرمان ملی کشورمان تقدیم می کنم. امیدوارم همین طور که این فیلم قدمی در معرفی حاج احمد متوسلیان برداشت ما هم بتوانیم در این راه قدم برداریم.

احسان کرمی مجری برنامه در آخر برنامه روی صحنه آمد و از حضور مردم تشکر کرد.

در پایان این مراسم تعدادی برگزیدگان و جایزه دهندگان و نامزدها روی صحنه آمدند تا «ایران ای سرای امید» را بخوانند این ترانه به محمدرضا شجریان تقدیم شد.

نظر شما