شناسهٔ خبر: 46216 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تئاتر پایتخت جان می‌گیرد/ وعده‌هایی برای «صبا» و «تهران»

مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره تئاتر شهر در حالی برگزار شد که رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از تصمیمات جدید نهاد شهرداری برای گسترش فضاهای تئاتری سخن گفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره تئاتر شهر دوشنبه شب ۲۲ شهریور ماه همزمان با شب عید سعید قربان با حضور تعدادی از هنرمندان، مسئولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و گروه های شرکت کننده در باغ موزه هنرهای ایرانی تهران برگزار شد.

شهرداری تهران در جریان اصلی تئاتر حضور دارد

محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ابتدای این مراسم که با تلاوت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران و نوای ضرب زورخانه آغاز شد با اشاره به برگزاری پنجمین دوره از برگزاری جشنواره تئاتر شهر بیان کرد: خوشحالم که با زحمات دوستانم در معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شاهد افتتاح پنجمین جشنواره تئاتر شهر هستیم، به هر صورت دوستان من در ستاد برگزاری جشنواره و هیات ارزیابی بعد از تلاش ها و زحمات فراوانی که بر عهده داشتند از بین ۷۹۰ اثر ارسالی و حضور یک هزار و ۲۷۰ هنرمند شرکت کننده ۲۱۰ متن نمایشی و نهایتا ۷۱ گروه اجرایی را برای شرکت در مرحله نهایی انتخاب کردند. این گروه ها نیز طبق برنامه ریزی های انجام گرفته از روز عید سعید قربان تا عید سعید غدیر آثار خود را در تالارهای مختلف شهر تهران روی صحنه می برند.

وی با اشاره به بخش تجلیل از پیشکسوتان هنرهای نمایشی در دوره های مختلف برگزاری جشنواره تئاتر شهر توضیح داد: محمود استاد محمد، اسماعیل خلج، علی نصیریان، داود رشیدی از جمله هنرمندان بسیار ارزشمندی هستند که طی ادوار گذشته برگزاری جشنواره، به ترتیب هر دوره به سهم خود از آنها تجلیل کردیم، در این دوره نیز با تصمیماتی که در دبیرخانه جشنواره انجام گرفت بناست که از استاد اکبر زنجاپور و خانم مریم معترف تقدیری به سهم خود داشته باشیم که این اقدامات در راستای تجلیل از پیشکسوتان هنر تئاتر صورت پذیرفته که از نظر من گام اندکی در نکوداشت هنرمندان شریف تئاتر است.

سازمان زیباسازی با جدیت بیشتری تبلیغات تئاتر را دنبال کند

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه صحبت های خود با اشاره به نقش تئاتر در زندگی شهری و تببین هویت فرهنگی تاریخی هر ملتی به اقدامات شهرداری تهران در ساخت تالارهای نمایشی اشاره کرد و گفت: طی سال های گذشته به ویژه در ۱۰ ساله اخیر با درایت و تدبیر شهردار تهران جناب آقای قالیباف تمام تلاش ها به سمتی رفته که در توسعه تئاتر و ساخت تالارهای نمایشی گام های ارزنده ای برداشته شود. در دهه های گذشته شاید از تئاتر حمایت هایی می شد اما به اعتقاد من هم اکنون شهرداری در جریان اصلی تئاتر کشور قرار گرفته و به طور کامل وارد عرصه هنر شده که ساخت پردیس های سینمایی و چند تالار نمایشی جدید از جمله این اقدامات هستند. به هر ترتیب شهرداری تهران برای گسترش هنر در پایتخت نسبت به قبل تلاش خود را چند برابر کرده و در راستای همین تلاش ها نیز به زودی دو پردیس «تهران» و «صبا» آماده بهره برداری خواهد شد.

صلاحی در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: خوشبختانه پردیس صبا که تا چندی پیش در اختیار معاونت اجتماعی شهرداری تهران بود با حسن توجه و اجازه شهردار تهران در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار گرفته و بنده هم اخیرا طی حکمی شهرام کرمی را به عنوان سرپرست این دو مجموعه منصوب کردم که امیدوارم با توجه به برنامه ریزی هایی که از طریق دوستان انجام می گیرد، مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره «تئاتر شهر» در پردیس تئاتر تهران واقع در منطقه خاوران برگزار شود. البته در پروژه تپه های عباس آباد تهران که قرار است بزرگترین نمایشگاه کتاب دنیا با نام «باغ کتاب» افتتاح شود سه تالار نمایشی دیگر نیز طراحی شده که در این تالارها نمایش هایی با موضوع کتاب اجرا می شود که با توجه به آماری که در دست دارم این مجموعه نیز در دهه فجر افتتاح می شود.

وی در پایان گفت: از تمامی مدیران فرهنگسراها و مدیران فرهنگی هنری مناطق مختلف شهر تهران می خواهم با اصحاب نمایش مهربان تر از گذشته باشند و از کسانیکه برای تئاتر می نویسند و کار تولید می کنند، حمایت بیشتری داشته باشند ضمن اینکه از مدیریت محترم سازمان زیبا سازی شهر تهران نیز می خواهم با جدیت بیشتری در تبلیغات تئاتر حضور داشته باشد.

اتفاقات بسیار خوبی در راه است

شهرام کرمی مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دبیر پنجمین جشنواره «تئاتر شهر» هم در این مراسم ضمن ابراز خرسندی برای برگزاری این دوره از جشنواره توضیح داد: خوشبختانه با توجه به بهره برداری تالارهای جدید نمایشی در تهران به طورحتم فعالیت های تئاتری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در عرصه تئاتر بیشتر و اتفاقات خوبی در عرصه تئاتر پایتخت خواهد افتاد.

وی افزود: در این دوره از برگزاری جشنواره تئاتر شهر هنرمندان جوان زیادی متقاضی حضور بودند که به دلیل ظرفیت محدودی که در اختیار داشتیم فقط موفق شدیم در خدمت ۷۰ گروه باشیم اما من یقین دارم با برنامه ریزی هایی که در زمینه تئاتر انجام گرفته اتفاقات بسیار بهتری در عرصه تئاتر می افتد. به هر حال امیدوارم برگزاری پنجمین جشنواره تئاتر شهر آغازی دوباره برای رویدادهای تئاتری متعدد در سطح شهر تهران باشد.

اجرای پیش پرده خوانی و نقالی با هنرمندی مجید رحمتی، اجرای گروه موسیقی «آروشا»، اجرای یک قطعه نمایشی به مناسبت سالروز فاجعه منا با هنرمندی وحید میریونسی و افتتاح نمادین پنجمین جشنواره «تئاتر شهر» با حضور اکبر زنجانپور در محل برگزاری مراسم با انجام برنامه آتش بازی از بخش های دیگر آیین گشایش پنجمین جشنواره «تئاتر شهر» در باغ موزه هنرهای ایرانی بود.

اکبر زنجانپور، مریم معترف، رضا فیاضی، منصور خلج، مهدی میامی، عباس جهانگیریان، جمشید شاه محمدی، کریم اکبری مبارکه، حسین پرستار، محمود عبدالحسینی، کوروش زارعی، پرستو گلستانی، کریم اکبری مبارکه، علی اکبر قاضی نظام، سامان خلیلیان، امیر حسین شفیعی، هاله مشتاقی نیا، وحید آقاپور، یارتا یاران، محسن حسن زاده، سروش طاهری از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

پنجمین جشنواره «تئاتر شهر» از روز ۲۲ تا ۳۰ شهریور ماه سال جاری با حضور ۷۰ گروه نمایشی و دبیری شهرام کرمی در تالار اصلی محراب، مجموعه تئاتر مولوی، خانه نمایش اداره برنامه های تئاتر، فرهنگسرای خاوران، خانه فرهنگ فدک، فرهنگسرای سرو، فرهنگسرای شفق و فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار می شود.

نظر شما