شناسهٔ خبر: 46220 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آیت الله جوادی آملی: عید مشترک همه انسانها بازگشت بنده به سوی خداست

آیت الله جوادی آملی گفت: گرامیداشت مساجد و توجه به نماز بهترین چیزی است که انسان می تواند از خدای خود مسئلت کند چرا که بهترین عیدی که ذات اقدس اله به بندگان عطا کرده است نماز است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نماز عید سعید قربان به امامت آیت الله جوادی آملی در مسجد جامع امام حسن عسکری (ع) تهران برگزار شد.

آیت الله جوادی آملی در خطبه اول نماز عید قربان، نماز را عیدی برجسته خداوند به بندگان عنوان کرد و بیان داشت: گرامیداشت مساجد به عنوان خانه خدا و توجه به نماز، بهترین چیزی است که انسان می تواند از خدای خود مسئلت کند چرا که بهترین عیدی که ذات اقدس اله به بندگان عطا کرده است نماز است.

وی ادامه داد: عید مشترک همه انسانها همانا بازگشت بنده به سوی خداست؛ نه به هرکسی عیدی می دهند و نه عیدی هر کسی نماز است! اگر بنده سالک عمل صالحی انجام داد، خداوند به او عیدی می دهد و عیدانه پربرکت الهی، نماز است. حاجیانی که ضیوف الرحمن هستند و حق میزبان را به درستی رعایت کرده اند، روز دهم با تقصیر از جامعه احرام به در می آیند و در این هنگام خدا به آنها عیدی می دهد که همان نماز مخصوص روز عید قربان است. همچنین  روزه دارانی که یک ماه مهمانی خداوند را سپری کرده اند و حق میزبانی را به درستی رعایت کرده اند در پایان ماه، عیدی خود را از خداوند دریافت می کنند و آن نماز مخصوص عید فطر است.

معظم له با بیان این مطلب که نماز رهاورد معراج است، اظهار داشت: قبل از معراج رسول گرامی اسلام، نمازنبود، نماز عیدانه ای است که از معراج فرو فرستاده شده است تا فرصتی باشد که انسان نیز بتواند مشمول «الصلاة معراج المؤمن» باشد.

آیت الله جوادی آملی به مفهوم اصیل مسجد در فرهنگ دینی اشاره کرد و گفت: مسجد را قران کریم معرفی نمود؛ می فرماید مسجد تنها جای تکلیف نیست بلکه حقیقت آن است که مسجد جای «تشرف» است تا انسان لایق خطاب «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» باشد. قرآن کریم در مرحله بالاتر مسجد را نه تنها جای تشرف که جای «طهارت» از هر نقص و «نزاهت» از هر عیب می داند. در مرحله اوج مسجد را مکان دستیابی به «محبت طهارت» معرفی می کند. هدف قرآن این است که از این مکان شما را به جایگاه خاندان عترت علیهم السلام نزدیک کند. جایگاهی که انسان نه تنها گناه نمی کند بلکه به فکر گناه هم نیست.

وی اذعان داشت: مسجد بیت الله است، عصاره مسجد را در هشت سال دفاع مقدس مشاهده کردیم، شهدایی که از مساجد برخاسته بودند از همین مکان به خاندان عترت علیهم السلام شبیه شده بودند.

وی در فراز پایانی خطبه اول بیان داشت: خداوند در قرآن می فرماید ما به بهشتیان شراب طهور یعنی شراب پاک کننده می دهیم، اما پاک کننده از چه چیزی؟ در بهشت که هیچ آلودگی وجود ندارد! لذا برخی مفسرین گفته اند که هر چیز غیر از خدا، حتی خود بهشت و نعمت های آن، آلودگی است،  لذا این شراب طهور هر آنچه جز یاد خدا را از وجود بهشتیان پاک می کند و مسجد جای بیان اینگونه از مطالب است.

آیت الله جوادی آملی در خطبه دوم نماز عید قربان ضمن دعوت همگان به رعایت تقوای الهی، بیان داشت: جریان عید قربان از یادگاری های حضرت ابراهیم و دودمان اوست اما یکی دیگر ازسنت هایی که از آن حضرت به جا مانده است جریان تبری است که همه ما باید در این زمینه به ایشان تاسی کنیم.

وی با اشاره به کارشکنی ها و جنایات آل سعود ابراز داشت: آل سعود اکنون گرفتار یک مغالطه است، خیال نکنند جریان کعبه نظیر تخت جمشید و اهرام مصر است که جزء میراث فرهنگی یا تاریخی یک قوم خاص است، بلکه این بیت از روز ازل، عتیق و آزاد از ملکیت بوده و از سلطه هر سلطنتی آزاد است و الی یوم القیامه مِلک اَحدی نخواهد شد.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به دستور قرآن کریم در خصوص زعامت کعبه اظهار داشت: طبق دستور قرآن کریم، کلید، تولیت، نظارت و سرپرستی کعبه باید در دست انسانهای متقی باشد که بنابر این فرموده، آل سعود نه مالک این سرزمین است و نه شایستگی سرپرستی آن را دارد بلکه آن را غصب کرده است. که امیدواریم کعبه و حج از این اسارت آزاد گردد.

نظر شما