شناسهٔ خبر: 46224 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آثار خوشنویسی هم صاحب حراج شدند/ فروش آثار قدما

نخستین حراج ملی آثار خوشنویسی و نقاشی‌خط با تاکید بر ارائه خطوط کلاسیک، نیمه اول مهرماه برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محبوبه کاظمی مدیر نگارخانه «ترانه باران» با اشاره به برگزاری حراج «ترانه باران» با ارائه آثار خوشنویسی و نقاشی‌خط در نیمه اول مهرماه گفت: نیمه اول مهرماه در یکی از هتل های تهران حراج آثار خوشنویسی و نقاشی‌خط را برگزار می کنیم و مجوزهای لازم در این زمینه را هم از دفتر امور هنرهای تجسمی دریافت کرده ایم. بیشتر تاکید ما در این حراج روی ارائه آثار کلاسیک است به گونه ای که ۲۵ درصد آثاری که ارائه می شود مربوط به قدمایی چون میرعماد و میرزا غلامرضا درویش است و از ۷۵ درصد آثار باقیمانده سهم عمده به خطوط کلاسیک اختصاص دارد و آثار نقاشی‌خط درصد کمی را شامل می شود.

وی با اشاره به اینکه اغلب این آثار به جز آثار مربوط به قدما از هنرمندان به امانت گرفته شده است و درصد کمی از آثار توسط مجموعه داران ارائه می شود، بیان کرد: نگارخانه «ترانه باران» سال‌هاست به صورت تخصصی در برپایی نمایشگاه های خوشنویسی فعالیت می کند و یکی از اصلی ترین اهداف ما ترغیب هنرمندان خوشنویسی به خلق آثار اصیل ایرانی و تغییر ذائقه مخاطبی است که این روزها به سمت آثار مدرن گرایش پیدا کرده است.

کاظمی ادامه داد: هنرهای سنتی و کلاسیک ما دارای ارزش های والای ایرانی و اسلامی است و به خاطر محتوایی که دارد کارکرد فرهنگی والایی دارد. در حال حاضر مشاهده می کنیم که در سطح بین المللی از این آثار استقبال می شود و در حراجی های معتبر آثار خوشنویسی ما که با ارائه ای مدرن تر همراه است بسیار طرفدار دارد. ضمن اینکه ما با ارائه این آثار در سطح ملی و بین المللی می توانیم بر فرهنگ غنی خود تاکید کنیم و در شناساندن آن به جامعه جهانی موثر باشیم.

این گالری دار درباره اینکه اصالت آثار قدمایی که در این حراجی ارائه می شود توسط کدام کارشناسان تایید می شوند، پاسخ داد: ما تمامی آثاری که برای حراج دریافت می کنیم ابتدا از اصالتشان مطمئن می شویم. یک تیمی از کارشناسان خبره داریم و هر اثر را سه تا چهار کارشناس می بینند و درباره اش نظر می دهند. اسامی کارشناسان را اعلام نمی کنیم چون خود کارشناس ها نیز از اسامی دیگران با خبر نیستند اما تاییدیه اصالت را به خریدار ارائه می دهیم.

وی همچنین درباره قیمت گذاری آثار نیز بیان کرد: ما سعی داریم برای خرید در میان مردم، شوقی ایجاد کنیم از همین رو سعی کردیم با هنرمندان و صاحبان آثار به تفاهماتی برسیم که حتی قیمت گذاری اثر را پایین تر از قیمت عرف تعیین کنند. در این حراجی به دنبال اتفاقات عجیب و رسانه ای نیستیم بلکه هدف ما ارائه کارهای اصیل است.

به گفته وی، در این حراج آثار هنرمندان از دوران مختلف، از گذشته تا امروز ارائه می‌شود و این نمایشگاه-حراج طی دو روز بر پا می شود.

نظر شما