شناسهٔ خبر: 46241 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جزئیاتی از جشنواره‌ی دانشجویی تئاتر سوره

«هشتمین جشنواره‌ی دانشجویی تئاتر دانشگاه سوره» که در شش بخش اصلی صحنه‌ای، مونولوگ، نمایشنامه‌نویسی، مونولوگ‌نویسی، نمایش عروسکی و رپرتوآر کلاسی و چند بخش جنبی برگزار می‌شود، با اعلام جزئیات بخش‌های مختلف مقدمات برگزاری‌اش را آغاز کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ در نشستی که سه‌شنبه ۲۳ شهریور با حضور دبیران و مشاوران این جشنواره برگزار شد، هدیه حسن نژاد –دبیر هشتمین دوره‌ی این جشنواره- در ابتدا با بیان اینکه در این دوره تلاش شده تا تمامی دانشجویان نسبت به گرایشی که برای تحصیل خود انتخاب کرده‌اند، احساس مسئولیت داشته باشند و در این زمینه فعالیت کنند، افزود: در این دوره برای نخستین‌بار بخش «رپرتوار کلاسی» با همین ذهنیت برگزار می‌شود تا تمامی دانشجویان بتوانند با هر سطحی از کار حرفه‌ای وارد جشنواره شوند  که این بخش در سطح دانشگاه‌های هنر برگزار می‌شود. در این دور از جشنواره حتی کسانی که دانشجوی تئاتر نیستند اما در این حوزه فعال هستند نیز می‌توانند مشارکت کنند و جشنواره صرفاً محدود به دانشجویان تئاتر نیست. از این طریق شاید بتوانیم پلی باشیم تا هنرجویان بتوانند از تجربه‌های استادان بهره ببرند و به فضای حرفه‌ای ورود کنند.

در ادامه صادق برقعی -دبیر بخش صحنه‌ای و مونولوگ-که نقش سخنگوی این جشنواره را نیز برعهده دارد، درخصوص فراخوان جشنواره توضیح داد: فراخوان جشنواره تیرماه منتشر شد که به دلایلی (تغییر معاونت فرهنگی دانشگاه) نتوانستیم به آن عمل کنیم اما افرادی که برای شرکت در جشنواره ثبت نام کرده‌اند، ثبت‌نامشان پابرجاست و با آنها تماس گرفته خواهد شد.

او با بیان اینکه جشنواره از ۲۶ بهمن تا سوم اسفند ۹۵ برگزرا خواهد شد و در مراسم افتتاحیه از یک چهره‌ی تئاتری قدردانی خواهیم کرد، درخصوص بخش‌های مختلف جشنواره نیز گفت: جشنواره در شش بخش نمایش‌های صحنه‌ای، مونولوگ، نمایشنامه‌نویسی (و نمایشنامه‌خوانی) کارگاه مونولوگ‌نویسی، نمایش عروسکی و رپرتوآر کلاسی برگزار می‌شود. بخش پژوهش و بخش کارگاه مونولوگ نیز برگزار می‌شوند که در فراخوان‌های جداگانه‌ای جزئیات آنها اعلام می‌شود. همچنین بخش ویژه‌ای نیز با عنوان «خاطره‌ی سالهای دفاع مقدس» نیز طراحی شده که با تمرکز بر آثار محمد چرمشیر، جمشید خانیان و علیرضا نادری، به عنوان بخش موضوعی این جشنواره برگزار می‌شود که پذیرای متون اقتباسی و اجرای متون اصلی این نویسندگان خواهد بود.

او درباره‌ی زمانبندی ارسال و پذیرش آثار نیز توضیح داد: در بخش صحنه‌ای‌ و مونولوگ مهلت ارسال آثار تا ۲۰ مهر خواهد بود و نتایج بازخوانی متون پنجم آبان اعلام می‌شود و از چهارم تا نهم دی‌ماه نیز بازبینی آثار انجام خواهد شد. در بخش نمایشنامه‌نویسی نیز هدف اجرایی شدن نوشته‌های دانشجویان توسط دانشجویان است و مهلت ارسال آثار این بخش تا پایان آبان و زمان اعلام نتایج بازخوانی هم نیمه‌ی آذر خواهد بود و در نهایت ۱۰ اثر برگزیده می‌توانند آثار خود را نمایشنامه‌خوانی کنند. در بخش عروسکی نیز تا ۲۰ مهرماه مهلت ارسال آثار، پنجم آبان اعلام نتیجه‌ی بازخوانی و نیمه‌ی دی‌ماه نیز زمان بازبینی آثار خواهد بود.

دبیر بخش‌ صحنه‌ای و مونولوگ جشنواره، برگزاری کارگاه مونولوگ و رپرتوار کلاسی را ویژگی این دور از جشنواره سوره دانست و گفت: برقراری ارتباط بین دانشگاه‌های و رشته‌های مختلف از دغدغه‌های همیشگی دانشجویان تئاتر بوده است که برای  پاسخ به آن، این دو بخش ویژه ایجاد شده‌اند. در بخش کارگاه مونولوگ که فراخوان آن به زودی منتشر می‌شود، هفت نفر از متقاضیان برای شرکت در کارگاه‌ انتخاب می‌شوند و هفت بازیگر نیز طی فراخوان دیگری انتخاب می‌شوند تا از این طریق ارتباط –حداقل بین سه رشته‌ی تئاتر در دانشگاه- برقرار شود.

او همچنین درباره‌ی کارگاه‌های تخصصی این جشنواره نیز گفت: این کارگاه‌ها در پنج بخش زبانشناسی (زبانشناسی و نشانه‌شناسی تئاتر)، جامعه‌شناسی رمان، نویسندگی تئاتر، بازیگری و کارگردانی(زیبایی‌شناسی در کارگردانی) برپا می‌شود که تلاش می‌کنیم از بهترین استادان این حوزه‌ها دعوت کنیم.

برقعی در پایان با بیان اینکه در این جشنواره دانشگاه تنها وظیفه‌ی بسترسازی را بر عهده دارد و تمامی کارها توسط خود دانشجویان انجام می‌شود، درباره‌ی مکان اجرای آثار و دیگر جزئیات جشنواره نیز اظهار کرد: برای مکان اجرای آثار در حال رایزنی با یک سالن دولتی و چند سالن خصوصی هستیم و هنوز هیچ مکانی قطعی نشده است. تلاش کرده‌ایم امکانات روز اجرای هنرمندان از قبیل هزینه‌ی حمل و نقل دکور، هزینه ی چاپ پوستر و بروشور و هزینه‌ی پذیرایی را تأمین کنیم. همچنین بطور قطع می‌توانیم امکان اجرای عمومی را برای یک اثر صحنه‌ای و یک اثر مونولوگ را فراهم کنیم و در صورت امکان تلاش می‌کنیم سه اثر صحنه‌ای، سه مونولوگ و سه نمایشنامه‌خوانی را برای اجرای عمومی حمایت کنیم. در بخش نمایشنامه‌نویسی هم امکان چاپ سه اثر  واجد کیفیت را هم فراهم کنیم و امیدواریم بتوانیم آرشیو هفت دوره‌ی گذشته‌ی جشنواره را نیز احیا کنیم و در کنار مطالب دوره‌ی هشتم، در قالب یک کتاب منتشر کنیم.

در این نشست که در سالن سینمای دانشگاه سوره برگزار شد، فرزاد  معافی و فارس باقری به عنوان مشاوران جشنواره و مجید سعیدآبادی نیز به عنوان دبیر اجرایی حضور داشتند.

نظر شما