شناسهٔ خبر: 46275 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آثار جشنواره «هنر برای صلح» در کنار درناهای کاغذی به نمایش در آمد

چهارمین جشنواره «هنر برای صلح» در حالی در خانه هنرمندان افتتاح شد که در کنار آثار این جشنواره «درناهای کاغذی» نیز راهروهای خانه هنرمندان را تزئین کرده بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ چهارمین جشنواره «هنر برای صلح» به دبیری فریدون فربد عصر روز گذشته ۲۵ شهریور، توسط مجید رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان و نصرالله افجه ای هنرمند خوشنویس در حالی در نگارخانه های خانه هنرمندان ایران افتتاح شد که هنرمندانی چون رضا کیانیان، تهمینه میلانی، الناز شاکردوست، کامبیز درمبخش و... نیز حضور داشتند.

۱۴۰ اثر نقاشی، پوستر، مجسمه، عکس، ویدئو آرت، پرفورمنس در حالی در نگارخانه های خانه هنرمندان و با موضوع «صلح» به نمایش گذاشته شدند که به گفته دبیر جشنواره، این رویداد امسال با همراهی مجید آهنگ و زهره بحرالعلومی و «درناهای کاغذی» آنها که چند سالی است همزمان با روز جهانی صلح آنها را به نمایش می گذارند همراه شده است.

جمعیت زیادی که روز گذشته برای بازدید از آثار این جشنواره به نگارخانه های خانه هنرمندان سر می زدند در مسیر گالری ها با هزاران درنای کاغذی رو به رو می شدند که یا از سقف آویزان بودند یا به شکل چیدمانی در گوشه ای از راهرو نشسته بودند.

فریدون فربد، دبیر جشنواره «هنر برای صلح» در حاشیه افتتاحیه جشنواره درباره این رویداد به خبرنگار مهر گفت: ما هر سال از هنرمندان برای حضور در این رویداد دعوت می کنیم که امسال ۱۴۰ هنرمند به ما اثر دادند. امسال از شهرستان ها کارهای زیادی به جشنواره رسیده و برای اولین بار از هنرمندی غیر ایرانی در جشنواره اثر داریم که یک عکاس افغانستانی به اسم رادا اکبر است.

وی ادامه داد: بیش از هر چیز از ارتباطی که بین هنرمندان و جشنواره ایجاد شده خوشحال هستیم. ضمن اینکه امسال هر شب ساعت ۱۹ اجرای موسیقی داریم که شامل تک نوازی یا دو نوازی است. همچنین هر شب یک پرفورمنس نیز در این جشنواره اجرا می شود. امیدواریم در دوره های بعد بتوانیم در حوزه فیلم کوتاه و تئاتر هم ورود داشته باشیم و در نهایت بتوانیم در شناساندن صدای صلح ایرانیان به دنیا تاثیر کوچکی داشته باشیم.

فربد با اشاره به چیدمان درناهای کاغذی در کنار این جشنواره در خانه هنرمندان نیز بیان کرد: امسال برای اولین بار جشنواره ما با نمایشگاه «سیمرغ شمایید» که ساخت همان درناهای کاغذی که سه سال است توسط مجید آهنگ و زهره بحرالعلومی در روز صلح صورت می گیرد همراه شده است و یک شعار مشترک را هم انتخاب کردیم که نشان دهیم در کنار یکدیگر می توان حرکت های بزرگتری را رقم زد. همچنین در کنار هم ۳۰ شهریور برنامه ویژه روز جهانی صلح را برگزار می کنیم.

به گفته وی، امسال ۶۰ درصد آثار توسط هنرمندان زن و درباره زنان و کودکان خلق شده است. وی در این باره بیان کرد: این یک اتفاق است که هنرمند آثار را ویژه جشنواره خلق کرده اند.

وی در پاسخ به اینکه برخی از آثار در جشنواره های دیگر مثل «جشنواره نفس» به نمایش درآمده بود و همچنین درباره آثاری که به نظر ارتباط زیادی با مفهوم صلح ندارد نیز گفت: فعالیت ما در این جشنواره خیرخواهانه است و عواید فروش آثار به ان جی او ها می رسد. برای همین هنرمندانی که در دیگر فعالیت های خیرخواهانه شرکت می کنند به این جشنواره هم اثر دادند چون مسئولیت پذیری اجتماعی هم بخشی از اهداف ما در جشنواره به حساب می آید. ما در این جشنواره تنها به موضوع صلح در نبود جنگ فکر نمی کنیم بلکه به زندگی و هر آنچه در زندگی وجود دارد در نبود جنگ فکر می کنیم برای همین موضوعاتی مثل محیط زیست، انسانیت، مشارکت اجتماعی و... نیز در زیر مجموعه شعار جشنواره دیده می شود. شعار ما هم این است که صلح را تصور کن.

به گفته وی، برگزاری جشنواره های مختلف موضوعی باعث می شود توجه مردم به موضوعات مختلف جلب شود. وی همچنین درباره چگونگی شکل گیری این جشنواره نیز گفت: از آنجایی که همه کشورهای دنیا از جمله لبنان و سوریه و فلسطین در کنار کشورهای اروپایی و کشورهایی مثل آمریکا و کانادا جشنواره صلح دارند ما هم به فکر راه اندازی این جشنواره افتادیم. گرچه ما در این جشنواره فراخوان و برگزیده نداریم اما از ابتدا می خواستیم این رویداد را به صورت جشنواره برگزار کنیم که همه رشته های تجسمی در آن حضور داشته باشد و به صورت نمایشگاهی فعالیت نکنیم.

وی در پایان درباره اینکه چرا جشنواره به صورت فراخوانی عمل نمی کند نیز بیان کرد: ما به شکل فراخوانی جشنواره هم فکر کرده ایم اما چون معمولا جایی که در اختیار داریم برای نمایش تعداد محدودی اثر است برای همین شکل فراخوانی که ممکن است ما را به تعداد زیادی اثر مواجهه کند چندان مناسب به نظر نمی رسد.

آثار تجسمی چهارمین جشنواره «هنر برای صلح» تا ۵ مهر در نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته می‌شود.

پرفورمنس آرت «شوق را در پستوی خانه نهان باید کرد» امروز ۲۶ شهریور ساعت ۱۷، خانه هنرمندان ایران در این جشنوراه اجرا می شود.

نظر شما