شناسهٔ خبر: 46278 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گزارشی از نقش زنان در مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی

افزایش مشارکت زنان در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی و حضور آنان در پست‌های مدیریتی، یکی از شاخص‏های توسعه کشورها به شمار می‌رود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه فرهیختگان؛  افزایش مشارکت زنان در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی و حضور آنان در پست‌های مدیریتی، یکی از شاخص‏های توسعه کشورها به شمار می‌رود. اما در ایران گرچه زنان امروزه حضور پررنگ‌تری نسبت به گذشته دارند اما شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نشان می‌دهد زنان هنوز هم نتوانسته‌اند به نسبتی برابر در مقایسه با مردان در جامعه حضور پیدا کنند. در این میان حضور زنان در پست‌های مدیریتی و اجرایی همواره به‌عنوان یکی از مطالبات آنان مطرح بوده است؛ حضوری که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال پاسخ‌گویی به این مطالبه هستند. در تمام عمر دانشگاه آزاد اسلامی حضور زنان در پست‌های مدیریتی تنها به حضور یک زن در یک واحد دانشگاهی خلاصه می‌شد؛ اما روزی که حمید میرزاده آمد خلأ حضور آنها در سطوح مختلف دانشگاه برطرف و پست‌های کلیدی به آنها سپرده شد. یکی از اقداماتی که میرزاده برای بهبود جایگاه زنان در دانشگاه انجام داد تشکیل شورای راهبردی زنان فرهیخته بود که هدف از تشکیل آن استفاده هرچه بیشتر از نیروی زنان دانشگاهی در دستگاه‌های مدیریتی بود. حالا پس از گذشت حدود سه سال از ریاست حمید میرزاده در دانشگاه آزاد اسلامی و تشکیل این شورا اکنون ریاست واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی توسط زنان از یک به هشت ارتقا پیدا کرده است. فرح حبیب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس، طاهره میرسادو رئیس واحد گرمسار، سلاله سلیمی‌بالادزایی رئیس واحد بندرجاسک، شهلا روزبهانی رئیس واحد فلاورجان، آزاده خلیلی‌موسوی رئیس واحد آستارا، پروین داداندیش رئیس واحد تهران غرب، معصومه طباطبایی رئیس واحد و استان یزد و زیبا توکلی رئیس واحد گناوه، هشت زنی هستند که سکان‌دار هشت واحد دانشگاه آزاد اسلامی در زمان مدیریت حمید میرزاده هستند. البته حضور زنان در دانشگاه آزاد اسلامی تنها به ریاست آنها در واحدهای دانشگاهی خلاصه نمی‌شود؛ 14 زن نیز عضو شورای زنان فرهیخته این دانشگاه هستند که فاطمه طباطبایی ریاست آن را برعهده دارد. همچنین حدود ٤٨ درصد کرسی‌های تدریس این دانشگاه در دست زنان است. به گمان بسیاری از مسئولان آموزش عالی گرچه هنوز هم این با آمار ایده‌آل فاصله زیادی وجود دارد اما برای مدت کوتاه چندساله این آمار قابل قبولی برای دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه‌های مدیریتی است.
پروین داداندیش رئیس واحد تهران غرب، فرح حبیب رئیس واحد پردیس و معصومه طباطبایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به سه سوال مرتبط با مدیریت زنان پاسخ گفته و از نگاه حمید میرزاده به مدیریت زنان سخن می‌گویند. نگاهی که از دیدگاه آنها نگاهی حمایتی است.

 فرح حبیب، رئیس واحد پردیس

نگاه میرزاده به زنان در دانشگاه: حمید میرزاده در بدو قبول مسئولیت‌شان نسبت به تشکیل شورایی تحت عنوان شورای عالی زنان فرهیخته در دانشگاه آزاد اسلامی اقدام کردند که در عرصه فعالیت‌های علمی- دانشگاهی بی‌سابقه بود. ریاست این شورا برعهده فاطمه طباطبایی است که آغاز فعالیت آن مبنی‌بر شناخت بانوان توانمند و استفاده از نیروی این جمعیت عظیم دانشگاهی قرار گرفت. بنده اولین رئیس زن بودم که در این دوره تحولی به ریاست منصوب شدم.
علت حضور کمرنگ زنان در پست‌های مدیریتی: به اعتقاد من علت حضور کمرنگ زنان در پست‌های مدیریتی دو مساله کلیدی است؛ نخست عدم اعتقاد به توانمندی بانوان و دوم اعتقاد به اینکه نان‌آور خانواده مرد است و بهتر است حق مسئولیت‌ها به آقایان تعلق گیرد. با تمام این اوصاف بانوان توانمندی خود را در تمام عرصه‌ها که به آنان اجازه حضور و فعالیت داده شده است با مسئولیت‌پذیری بالا و خصلت مدیریتی که ناشی از ویژگی زنانه آنان است به اثبات رسانده‌اند. به اعتقاد من، تفاوتی بین مدیریت زنان و مردان به لحاظ حرفه‌ای و تخصصی وجود ندارد.
مهم‌ترین وظیفه دانشگاه‌ها در تربیت مدیران کارآمد: به اعتقاد من باید از دادن مسئولیت‌ها به بانوان نهراسیم؛ چراکه تجربه نشان داده است نتایج بسیار درخشان خواهد بود و پذیرش مسئولیت سبب ایجاد ظرفیت‌های ایجاد توانایی‌های بالاتر خواهد شد و این چرخه‌ای است فزاینده که هر گام، تقویت‌کننده مرحله بعدی خواهد بود.

 معصومه طباطبایی‌یزدی، رئیس واحد یزد

نگاه میرزاده به زنان در دانشگاه: حمایت‌های جدی حمید میرزاده باعث شد خلأ حضور زنان در سطوح مختلف دانشگاه برطرف شود؛ ایشان به حضور زنان در پست‌های مدیریتی تاکید و اعتقاد دارند که زنان فعال‌تر، با نظم‌تر و بدون حاشیه به فعالیت پرداخته و در نتیجه اقدامات آنان خروجی مثبتی دارد به همین منظور در بدو ورود خود به دانشگاه شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه را راه‌اندازی کردند تا زنان توانمند در سطح دانشگاه آزاد اسلامی شناسایی شوند.
علت حضور کمرنگ زنان در پست‌های مدیریتی: تجربه نشان داده وقتی زنان بخواهند کاری را انجام دهند با دقت و توانایی و پشتکار انجام می‌دهند؛ اما زنان به دلیل گرفتاری‌هایی که دارند مجبور هستند بیشترین وقت خود را صرف خانواده کنند. البته علت دیگر این است که دیدگاه مدیریتی نسبت به زنان وجود نداشت و پیش از مدیریت حمید میرزاده در دانشگاه تنها یک رئیس واحد زن در دانشگاه حضور داشت و مدیریت زنان تنها در حد مدیرگروه و معاونت‌ها بود. با این حال معتقدم تعداد زیادی از بانوان با تمام گرفتاری‌ها بهتر از مردان می‌توانند مدیریت کنند.
نقش دانشگاه‌ها در تربیت مدیران کارآمد: طبیعی است که دانشگاه‌ها بیشترین نقش را در تربیت مدیران دارند و اگر بتوانند مدیران متعهد و متخصص تربیت کنند در آینده کسانی کشور را اداره و مدیریت خواهند کرد که باعث ارتقای آموزش عالی و توسعه خواهند شد.

 پروین داداندیش، رئیس واحد تهران غرب

نگاه میرزاده به زنان در دانشگاه: طی 30 سال گذشته حضور زنان در پست‌های مدیریتی دانشگاه آنچنان پررنگ نبود؛ اما از زمانی که حمید میرزاده مسئولیت عالی دانشگاه را برعهده گرفتند یکی از اتفاقاتی که افتاد حضور زنان در پست‌های مدیریتی بود. اولین اقدام ایشان تشکیل شورای زنان فرهیخته بود که خوشبختانه در این شورا اقدامات خوبی انجام شد. با حمایت‌های میرزاده توانستیم ظرفیت زنان را شناسایی کرده و از این ظرفیت‌ها در راستای اهداف دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنیم.
علت حضور کمرنگ زنان در پست‌های مدیریتی: در حال حاضر در مجموعه دانشگاهی مشکل عمیقی در این زمینه وجود ندارد. این که زنان  به‌عنوان هیات‌علمی پذیرفته شدند نشان از نگاهی بدون تبعیض به زنان است. نگاه و دیدگاه بالا می‌گوید نباید تبعیض باشد اما شاید یک بخش از اتفاقات از بیرون جامعه باشد و در استان‌های مختلف نگاه محیط به زنان بی‌اعتمادی است اما بنده معتقدم با حمایت‌های مسئولان دانشگاه و مدیریت خوب زنان، سکویی برای پرش سایر زنان فراهم خواهد شد.
وظیفه دانشگاه‌ها در تربیت مدیران کارآمد: دانشگاه‌ها مهم‌ترین مرکز تربیت مدیران آینده هستند و به‌عنوان یک مجموعه آموزشی می‌تواند با تربیت مدیران کارآمد و سطح بالا برای نظام نقش موثری در توسعه جامعه ایفا کند. دانشگاه‌ها باید مهارت‌های مرتبط با کار را آموزش دهند؛ چراکه علاوه‌بر داشتن مدرک، مهارت ازجمله امور لازم و ضروری برای فارغ‌التحصیلان است.

منبع: فرهیختگان

نظر شما