شناسهٔ خبر: 46282 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «ملت‌ها چرا شکست می‌خورند» روی میز منتقدان

نشست نقد و بررسی کتاب «ملت‌ها چرا شکست می‌خورند» پنجشنبه ۲۲ آذر در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

کتاب «ملت‌ها چرا شکست می‌خورند» روی میز منتقدان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست نقد و بررسی کتاب «ملت‌ها چرا شکست می‌خورند» پنجشنبه ۲۲ آذر در  سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

حسن سبحانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه تهران، مصطفی مهرآیین عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و جواد صالحی عضو هیئت علمی گروه سیاسی دانشگاه شیراز سخنرانان این نشست هستند.

علاقه‌مندان برای حضور در این مراسم می‌توانند از ساعت ۱۷ تا ۱۹ به خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان نجات‌اللهی نبش ورشو مراجعه کنند.

 درباره کتاب:
 
کتاب یادشده با ۱۵ فصل از جمله نظریه هایی که جواب نمی‌دهند، تولید فقر و غنا، تفاوت‌های کوچک و برهه‌های سرنوشت ساز: وزن تاریخ، من آینده را دیده‌ام و نتیجه بخش است: رشد تحت سلطه نهادهای استثماری، در سرزمین ما نه: موانع توسعه، توسعه معکوس، پراکندگی رفاه، چرخه تکاملی، چرخه شوم، در هم شکستن قالب و فهم فقر و غنا همراه است.

در یادداشت پشت جلد کتاب آمده است: ««چرا ملت‌ها شکست می خورند؟» با نگارشی درخشان و دلپذیر به پرسشی پاسخ می‌دهد که قرن‌ها متخصصان را درمانده کرده است. چرا برخی کشورها ثروتمند و برخی دیگر فقیرند و به واسطه ثروت و فقر، سلامتی و بیماری، غذا و قحطی از یکدیگر مجزا می‌شوند؟»
 
آیا این امر ناشی از فرهنگ، آب و هوا یا جغرافیاست؟ شاید جهل و غفلت از سیاست‌های صحیح علت ناکامی‌هاست؟ مطلقا خیر. هیچ یک از این عوامل قطعی یا محتوم نیستند. از این که بگذریم، چگونه توضیح دهیم که چرا بوتسوانا تبدیل به یکی از کشورهایی شده است که سریعترین رشدها را در جهان دارند، در حالی که سایر کشورهای آفریقایی همچون زیبمابوه ، کنگو و سیرالئون در ورطه فقر و خشونت گرفتار آمده‌اند؟
 
دارون عجم اوغلو و رابینسون قاطعانه نشان می‌دهند که این نهادهای اقتصادی و سیاسی ساخته دست بشرند که شالوده موفقیت اقتصادی (یا فقدان آن) را می‌سازند. عجم اوغلو و رابینسون بر مبنای پانزده سال مطالعه بر روی منابع اصلی به شواهد تاریخی فوق العاده‌ای از امپراطوری رم ، دولت ـ شهرهای مایا و نیز دوران قرون وسطی، اتحادیه جماهیر شوروی و آفریقا نظم می‌بخشند تا نظریه اقتصاد سیاسی تازه‌ای بنا کند که ارتباطی وسیع با پرسش های سترگ امروزین دارد. «چرا ملت‌ها شکست می خورند؟» نحوه نگاه و درک شما را نسبت به جهان دگرگون می‌کند.»

نظر شما