شناسهٔ خبر: 46283 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چهارمین حضور اصغر فرهادی در رقابت سینمایی اسکار

اصغر فرهادی با فیلم «فروشنده» شانس سینمای ایران را برای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان در اسکار ٨٩ افزایش می‌دهد.

فرهنگ امروز/ الهام نداف:


هیات معرفی فیلم ایرانی برای حضور در بزرگ‌ترین رقابت سینمایی جهان، این‌بار بدون کمترین حواشی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، با اکثریت قوی آرای فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی را از سوی ایران به آکادمی اسکار معرفی کرد.
به گفته امیر اسفندیاری، سخنگوی هیات معرفی فیلم ایرانی «پس از بحث‌های همه‌جانبه و بررسی‌های تکمیلی در خصوص پنج فیلمی که در فهرست کوتاه دوم قید شده بود، این هیات با اکثریت قوی آرا، فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی را برای معرفی به فرهنگستان و رقابت از سوی کشورمان در رشته بهترین فیلم خارجی زبان برگزید.»
او در ادامه به نمایندگی از دیگر اعضای هیات انتخاب فیلم ایرانی ضمن تشکر از سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما که در تعاملی مطلوب هماهنگی‌های لازم را برای برگزاری جلسات انجام داده‌اند، ابراز امیدواری کرد فیلم برگزیده با اتکا به پشتیبانی کلیه مراکز تاثیرگذار فرهنگی کشور، ظرفیت‌های سینمای ایران را در این رقابت بزرگ جهانی به خوبی نمایندگی کند.
فیلم سینمایی «فروشنده» فارغ از نظرات مخالف و موافق و با توجه به معیارهای انتخاب نماینده سینمای ایران، در میان چهار فیلم دیگر، بیشترین شانس را برای حضور در اسکار ٨٩ داشت. او علاوه بر دریافت نخل طلای کن بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد توانست جایزه بهترین فیلم بخش بین‌الملل جشنواره مونیخ را نیز از آن خود کند. «فروشنده» با حضور در جشنواره‌ای چون آمستردام جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کرد.
همچنین «فروشنده» نظر برخی منتقدان خارجی را به خود جلب کرد و درباره آن نوشتند. آندراس بورد شولت، منتقد روزنامه اشپیگل به واسطه بازی‌های پیچیده و معانی‌ای که فرهادی در تازه‌ترین فیلمش گنجانده، بار دیگر او را استاد تردست سینما معرفی کرد. اون گلیبرمن، منتقد نشریه ورایتی نیز «فروشنده» را الماس خوش تراش دیگری در ژانر نئورئالیست تعلیقی دانست و از فرهادی به عنوان یکی از شاگردان هیچکاک یاد کرد. «فروشنده» در جشنواره آمستردام نیز به نمایش درآمد و توانست جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کند. شرکت ممنتو با خرید حق پخش این فیلم، اکران آن را در سایر کشورهای جهان پی می‌گیرد و آخرین اثر فرهادی به صورت گسترده در بیشتر نقاط دنیا روی پرده می‌رود.  اما جدی‌ترین رقیب «فروشنده» فیلم سینمایی «ناهید» آیدا پناهنده بود که در جشنواره کن سال گذشته توانست جایزه استعداد درخشان بخش نوعی نگاه را به خود اختصاص دهد. شرکت نوری پیکچرز پخش بین‌المللی این فیلم را برعهده داشت و زمان حضور این فیلم در جشنواره کن هالیوود ریپورتر آن را با «جدایی نادر از سیمین» مقایسه کرد و نوشت: «فیلم «ناهید» شرح وقایع سیاه از تلاش یک زن ایرانی است برای دستیابی به آزادی و گرفتن حضانت فرزندش. » ورایتی نیز با انتشار مطلبی درباره «ناهید» عنوان کرد اگرچه این فیلم ساختار دراماتیک محکم و طنین جهانی «جدایی نادر از سیمین» را ندارد، اما یک صدای ارزشمند دیگر را به همسرایی سینمای ایران درباره موقعیت زنان این جامعه اضافه می‌کند.
برنامه سینمایی «هفت» و بهروز افخمی تا اینجا یکی از جدی‌ترین منتقدان حضور فیلم فرهادی به عنوان نماینده ایران در اسکار ٨٩ است. او در برنامه اخیر خود عنوان کرد در حال حاضر فشارها برای معرفی «فروشنده» به عنوان نماینده سینمای ایران زیاد است و برخی گمان می‌کنند با تهدید، ارعاب و فحاشی می‌توانند منتقدان این فیلم را وادار به عقب‌نشینی کنند.
مجری «هفت» تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی را از میان ٥ فیلم اخیر این کارگردان بدترین و ضعیف‌ترین فیلم او دانست و ادعا کرد در فضای بین‌الملل و میان منتقدین جهانی نیز همین تصویر از «فروشنده» ایجاد شده است. افخمی برای اثبات ادعای خود به کلی‌گویی‌های مرسوم در «هفت» اکتفا کرد و حرف زدن درباره اشتباهات فاحش فیلمنامه‌نویسی فرهادی را به زمان دیگری موکول کرد.
بهروز افخمی با اظهار تاسف از حذف فیلم «ابد و یک روز» از لیست اولیه معرفی نماینده ایران به اسکار، این فیلم را برای حضور در این رقابت سینمایی از «فروشنده» شایسته‌تر دانست. البته نخستین ساخته سعید روستایی اگرچه بیشترین جوایز جشنواره فیلم فجر و جشن خانه سینما را به خود اختصاص داده است اما حضور در جشنواره‌های جهانی را تجربه نکرده و همچنین کارگردان آن نیز در در عرصه بین‌المللی شناخته شده نیست. حضور بین‌المللی فیلم‌ها و همچنین داشتن پخش‌کننده قوی از جمله مهم‌ترین معیارهای هیات انتخاب فیلم‌های ایرانی برای معرفی به اسکار ٨٩ بود و افخمی بدون توجه به این دو فاکتور، هفت فیلم دیگر فهرست اولیه را برای ارایه به اسکار نسبت به فیلم فرهادی مناسب‌تر دانست.
او در بخشی از صحبت‌های خود با ارایه آماری از سایت سینمایی «متاکریتیک» به عنوان معتبرترین سایت نقد حرفه‌ای در جهان به این نکته اشاره کرد که منتقدین این سایت که خود از طرفداران آثار فرهادی هستند، فروشنده را ضعیف‌ترین فیلم این کارگردان دانسته‌اند و در رتبه‌بندی برترین آثار سینمایی جهان رتبه‌ای بهتر از ١٤٣٠ کسب نکرده است.
اما حبیب احمدزاده نویسنده سینمایی که مهمان «هفت» بود، ترجیح داد بخشی از حرف‌های خود را به فیلم «فروشنده» و اظهارات افخمی اختصاص دهد: « من در دوره‌ای جز کمیته انتخاب فیلم برای ارسال به اسکار بودم. اولا این سایتی که شما گفتید الزاما نظر داوران اسکار نیست و صرفا نظر برخی منتقدان سینمایی است. دوما برای انتخاب یک فیلم قیاس این فیلم با فیلم‌های قبلی این فیلمساز درست و مهم نیست. ممکن است از فیلم‌های قبل ضعیف‌تر باشد اما میان فیلم‌های موجود خیرالموجودین باشد. سوما چرا آنقدر هر دو گروه مخالف و موافق اسکار همه برای‌شان اسکار مهم است؟ اگر اسکار صهیونیسیتی است به ما چه ربطی دارد، هر فیلمی دوست دارند، بفرستند.
مجری «هفت» نیز در پایان تاکید کرد «فروشنده» در اسکار٨٩ موفقیتی کسب نمی‌کند.
سینمای ایران تا امروز ٢٤ نماینده برای حضور در رقابت سینمایی اسکار معرفی کرده است. از این میان یک بار فیلم سینمایی «یه حبه قند» به کارگردانی رضا میرکریمی که نماینده سینمای ایران در اسکار ٨٥ بود بنا به تشخیص جواد شمقدری، رییس سازمان سینمایی دولت دهم، در این رقابت حاضر نشد و سینمای ایران به این شیوه اسکار را تحریم کرد.
همچنین مجید مجیدی با پنج فیلم، بیشترین حضور را در این رقابت سینمایی داشته است که از میان این فیلم‌ها تنها «بچه‌های آسمان» توانست در میان پنج نامزد نهایی حضور پیدا کند. همچنین اصغر فرهادی با چهار فیلم در رتبه بعدی قرار می‌گیرد و تنها سینماگر ایرانی است که توانسته جایزه اسکار را به دست آورد. رضا میرکریمی و بهمن قبادی نیز با دو بار حضور در این رقابت سینمایی در جایگاه بعدی قرار می‌گیرند.
پوران درخشنده، محمد بزرگ نیا، محمد حیدری، سعید عقیقی، امیر حسین علم الهدی و شهرام مکری از اعضای شورای سیاست‌گذاری هنر و تجربه، تورج منصوری، اکبر نبوی و امیر اسفندیاری در هیات انتخاب نماینده سینمای ایران برای حضور در اسکار عضویت دارند.

روزنامه اعتماد

نظر شما