شناسهٔ خبر: 46305 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قراردادی برای مبادله دانشجوی بازیگری بین ایران و ایتالیا

نشست خبری اعضای کمپانی تئاتر پوتلج ایتالیا که با نمایش «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» در تئاتر باران حضور دارند ۲۸ اردیبهشت با حضور کارگردان، بازیگر و طراح جلوه‌های ویژه این نمایش برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست رسانه‌ای نمایش «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» به کارگردانی پینو دی بودی صبح امروز ۲۸ شهریورماه با حضور کیومرث مرادی، ستاره اسکندری، پینو دی‌بودو کارگردان، دانیلا ریگنولی و وینچستو در تئاتر باران برگزار شد.

در آغاز این نشست کیومرث مرادی با ارائه توضیحاتی در رابطه با این اجرا گفت: یکی از اهداف تئاتر باران ایجاد تئاتر الگو است. این نمایش به سه دلیل برای اجرا به ایران دعوت شد. نخست آنکه این گروه به دلیل شرکت در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ایران سفر کرده بودند و با فرهنگ و شرایط حاکم به طور کامل آشنایی داشتند. همچنین نمایش «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» یکی از نمونه‌های بسیار مناسب برای آشنایی تکنولوژی با تئاتر است و می‌تواند نمونه خوبی برای آشنایی نسل من و نسل جوان‌تر با این نوع از تئاتر باشد. از سوی دیگر ارتباط هایی میان دو کمپانی تئاتر باران و پوتلج ایتالیا ایجاد شده است که این همکاری می‌تواند آغازگر مناسبی برای تبادل‌های فرهنگی میان دو کشور باشد.

کیومرث مرادی مجری طرح این نمایش همچنین از بسته شدن قراردادی بین تئاتر باران و کمپانی تئاتر پوتلج ایتالیا خبر داد و گفت: با این قرارداد بین دو کمپانی مبادله دانشجو انجام می‌گیرد که این موضوع با توجه به اینکه کمپانی پوتلج هر ساله جشنواره‌ فرهنگی را در ایتالیا برگزار می‌کنند حائز اهمیت است.

در ادامه پینو دی‌بودو کارگردان این نمایش ضمن اظهار خرسندی از نخستین حضورش در یک کنفرانس خبری بیان کرد: بسیار خوشحالم که در ایران و میان مردمی که به دیدن تئاتر علاقمند هستند آمده‌ام. من پیش از این با ایران و فرهنگش آشنا شده بودم و درباره تعزیه هم چیزهایی شنیده بودم اما الان بسیار کنجکاوم که درباره این هنر نمایشی بیشتر بدانم زیرا در این نوع از کار، تاریخی وجود دارد که بسیار غنی است و با رفتن به این نمایش که بخشی از تاریخ ایران بوده و ارثی است که به مردمش رسیده؛ می‌توان از گذشته با ابزار معاصر امروزی استفاده کرد.

وی افزود: چشم انداز ما همیشه این است که نمایشی به وجود بیاوریم که با آن بتوانیم فرهنگ ملت ها و خودمان را معرفی کنیم. «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» دقیقا اینگونه نمایشی است.

ستاره اسکندری که به تازگی به مدیریت تئاتر باران پیوسته، درباره این گروه گفت: از تماشاگران می خواهم که احساس و فرهنگ گروه تئاتر پوتلچ را نیز ملاقات کنند. اگر به «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» نگاه کنیم متوجه می شویم که تکنولوژی و بازیگرها در حال زندگی کردن هستند.

وی با اشاره به نوع نگاه متفاوت این هنرمندان به تئاتر گفت: کارهای زیادی و متفاوتی در تئاتر انجام دادم اما زیست متفاوتی که آنها با یکدیگر دارند برایم بسیار جذاب است. همه مسئولیت‌ها تنها بر دوش کارگردان نیست و همه با همراهی یکدیگر اتفاقات را پیش می‌برند. آنها به مفهوم واقعی تئاتر دست یافته‌اند اتفاقی که در فضای تئاتر ما در حال از بین رفتن است. آنها بعد از نخستین اجرا با همان گریم و لباس‌هایی که بر تن داشتند به میان مخاطبان آمدند و با آنها شروع به صحبت کردند.

دانیلا ریگنولی از بازیگران کمپانی تئاتر پوتلج و این نمایش نیز با اشاره به تاریخ شکل‌گیری این کمپانی از سال ۱۹۷۶ گفت: ما امسال چهلمین سالگرد تاسیس این کمپانی را در ایتالیا جشن گرفتیم.

او با بیان اینکه بازی بازیگران روی صحنه و تلاش‌شان برای یادگیری و تحقیق برای آموزش انواع تئاتر همواره برای او جذاب بوده است، گفت: همیشه دوست داشتم بدانم پشت هر صحنه نمایشی چیست و بازیگران چطور می‌توانند با نگاه و بدنشان به نمایش چیزی اضافه کنند. از آن زمان تا امروز ما در کمپانی تئاتر پوتلج چیزهای زیادی یاد گرفتیم امروز بزرگترین چالش ما این است که بتوانیم کنار هم زندگی کنیم، نیازهای مالی‌مان را برطرف کنیم و سپس بتوانیم به خوبی در تئاتر کار کنیم.

وینچزو بازیگر و طراح جلوه‌های تصویری گروه تئاتر پوتلج نیز در این نشست با بیان اینکه کار من مدیریت جلوه‌های تصویری در نمایش‌هاست گفت: خیلی دوست داریم درباره کاراکتر تکنولوژی در نمایش صحبت کنم چون در هر کاری،‌ تکنولوژی ، شیوه و شکل متفاوتی دارد.

نمایش «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» کاری از گروه پوتلج ایتالیا است که اجرای آن از جمعه ۲۶ شهریور در تماشاخانه باران آغاز شده و تا دوم مهرماه در دو ساعت ۱۹ و ۲۱ روی صحنه می‌رود. مجری طرح این نمایش در ایران تئاتر باران و مجری پروژه آن کیومرث مرادی است.

نظر شما