شناسهٔ خبر: 46308 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ترجمه آلمانی اثری مشترک از نغمه ثمینی و مهدی بهزاد منتشر شد

ترجمه آلمانی کتاب «افسانه پادشاه و ریاضیدان» به قلم مهدی بهزاد و نغمه ثمینی منتشر و به زودی رونمایی می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نسخه آلمانی کتاب «افسانه پادشاه و ریاضیدان» اثر پروفسور مهدی بهزاد و نغمه ثمینی با ترجمه اورسلا ویسه توسط انتشارات شمع و مه به چاپ رسید.

کتاب فوق نتیجه بیش از ۵۰ سال تحقیق مهدی بهزاد ریاضی دان برجسته ایرانی است که از دهه ۶۰ میلادی در کشور آمریکا در مبحث پیچیده علم گراف در ریاضیات به تحقیق و بررسی پرداخته است. این موضوع با همت نغمه ثمینی برای ساده فهم شدن تبدیل به اثری نمایشی شده که  به همین دلیل در سال ۲۰۱۲ مورد حمایت معنوی سازمان یونسکو قرار گرفت و منتشر شد.

در تالیف این اثر پروفسور شریل پریگر (Cheryl Praeger) دانشمند و ریاضی دان بزرگ استرالیایی و دانشمند سال ریاضیات جهان در سال ۲۰۰۹ و همچنین پروفسور آلبرش بوتلسپراخر (Albrecht Beutelspacher) رئیس خانه ریاضیات آلمان نیز همکاری داشته اند و در کنار آن در سال ۲۰۱۳ نیز سمینارهایی در دانشگاههای آلمان و آمریکا برای معرفی این اثر برگزار شد.

انتشارات شمع و مه در نظر دارد این کتاب را در نشیستی با حضور مولفان و مترجمان و نیز مهتاب کرامتی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت رونمایی کند.

یادآوری می‌شود نغمه ثمینی فیلم‌نامه‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس، نویسنده، منتقد سینمایی، روزنامه‌نگار و عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران اهل ایران است. وی به عنوان نویسنده با نشریاتی مانند ماهنامه سینمایی فیلم و زنان همکاری داشته‌است.فیلم نامه سریال شهرزاد از آخرین آثار این فیلم نامه نویس خوش نام و با تجربه بوده است.

همچنین مهدی بهزاد: ریاضیدان مشهور ایرانی و یکی از پیشگامان در نظریه گراف است. او مؤلف دو کتاب در این زمینه منتشره ۱۹۷۲ و ۱۹۷۸در کشور آمریکا است که سال‌ها مرجع اصلی این زمینه بودند. او در بسیاری از دانشگاه از جمله شهید بهشتی، میشیگان، صنعتی شریف، و ایالتی میشیگان و ام آی تی تدریس کرده‌است. او از مؤسسین انجمن ریاضی ایران و اولین دبیرکل فرهنگستان علوم ایران است. او اکنون عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران می‌باشد و چهره ماندگار در علوم ریاضیات شناخته شده‌اند.

نظر شما