شناسهٔ خبر: 46314 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«رستاخیز» شناسنامه من است/ واکنش هنرمندان به هتاکی یک نشریه

در اختتامیه جشنواره «چهل‌چراغ» ضمن اینکه هنرمندان به هتاکی های یک نشریه واکنش نشان دادند، احمدرضا درویش بیان کرد که «رستاخیز» شناسنامه او است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نخستین دوره از برگزاری جشنواره «چهل‌چراغ» که با موضوع زندگی امام حسین (ع) در یک هفته گذشته برگزار شد، با معرفی برگزیدگان، شامگاه ۲۸ شهریور ماه در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

مراسم اختتامیه جشنواره «چهل‌چراغ» را محمد سلوکی به عهده داشت و در ابتدا از محمد علی کریمخانی ذاکر اهل بیت دعوت کرد که روی صحنه بیاید.

در ادامه مراسم حسین یاری سخنگوی نخستین جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهل‌چراغ» گزارشی را از اهداف و فعالیت‌های دبیرخانه جشنواره و آثار رسیده در بخش‌های مختلف، ارایه کرد.

حسین یاری: عاشورا نقشه راه برای تفکر شیعی است

این بازیگر سینما و سخنگوی جشنواره «چهل‌چراغ» در بخش هایی از صحبت های خود گفت: موضوع نخستین جشنواره فرهنگی «چهل‌چراغ» حماسه اربعین بود که منظور از این هدف گذاری فرهنگ حسینی و عاشورایی بود.

وی ادامه داد: منظور از فرهنگ حسینی و فرهنگ عاشورایی مجموعه ای از مفاهیم، سخنان، اهداف، انگیزه ها، شیوه عمل، روحیات و اخلاقیات والایی است که در نهضت کربلا بیان و یا به آن عمل شده است. به اعتقاد من عاشورا به عنوان یک فرهنگ و نقشه راه برای تفکر شیعی است و تا زمانی که شعار «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» جدا از قید، زمان و مکان مفهوم ثارالله بودن امام حسین (ع) را تداعی می کند و به عنوان راهبرد کلان تشیع، جاری و ساری است.

حسین یاری سخنگوی جشنواره فیلم و عکس «چهل‌چراغ» در بخش پایانی صحبت های خود یادآور شد: با توجه به سیاست های جشنواره در جهت تشویق و ترغیب جامعه و به ویژه اهالی فرهنگ و هنر برای تولید اثر متناسب با چهارچوب محتوایی جشنواره و معرفی فرهنگ و تفکر ناب شیعه و شخصیت امام حسین (ع)، قرار است آثار برگزیده این جشنواره در ۵ استان به شکل ملی و ۵ کشور به صورت بین المللی نمایش داده شود.

حاتمی کیا: درویش با قدرت فیلم می سازد

تجلیل از احمدرضا درویش به پاس یک عمر فعالیت هنری در عرصه سینما از دیگر برنامه های جشنواره فیلم و عکس «چهل‌چراغ» بود.

در این بخش از برنامه ابراهیم حاتمی‌کیا، احمد مسجد جامعی، محسن مومنی شریف و رضا پورحسین برای تجلیل از کارگردان فیلم «رستاخیز» روی صحنه آمدند.

ابراهیم حاتمی‌کیا گفت: درویش فیلمسازی است که وقتی پلان به پلان فیلم‌های او را می‌بینم، متوجه می‌شوم که من قدرت ساخت آن را ندارم. مانند زنده یاد رسول ملاقلی‌پور. او هم این چنین بود و با قدرت فیلم می‌ساخت.

کارگردان فیلم «بادیگارد» ادامه داد: می‌خواهم از درویش گله کنم و بگویم چرا ما را منتظر می‌گذارد و متوقف می‌شود. خیلی‌ها مثل من هستند و دوست دارند درویش دوباره فیلم بسازد و خاطره سازی کند. به او در خلوت هم گفته‌ام که امیدوارم مشکل «رستاخیز» نیز حل شود تا شاهد ساخت دوباره فیلم‌های او باشیم.

درویش: جشنواره «چهل‌چراغ» استوار بایستد

در ادامه احمدرضا درویش نیز اظهار کرد: خدا را شکر می‌کنم که چند صباحی از عمر خود را در محضر سیدالشهدا گذراندم. جشنواره «چهل‌چراغ» حرکت مثبتی بود که رخ داد. جشنواره «مقاومت» هم پیش رو است و هر ۲ رویداد در استراتژی فرهنگی ما نقش خواهند داشت.

وی افزود: به مسئولان برگزاری جشنواره توصیه می‌کنم استوار بایستند و به مسیر خود ادامه دهند و پیشنهاد می‌کنم شبکه اینترنتی ۲ جشنواره «چهل‌چراغ» و «مقاومت» را راه‌اندازی کنند.

این کارگردان در ادامه درباره افرادی که روی صحنه آمدند تا هدیه یادبود جشنواره «چهل‌چراغ» را به او تقدیم کنند، گفت: با احمد مسجد جامعی در کنار حرم حضرت زینب (س) عهد بستیم که فیلمی درباره امام حسین (ع) ساخته شود. او همواره در تبیین هنر عاشورا پیش قدم بوده و هست.

حاتمی کیا دیده بان سینمای ایران است

درویش در مورد ابراهیم حاتمی‌کیا گفت: ۴۳ سال است که یکدیگر را می‌شناسیم. در دوره دبیرستان من شاگرد شلوغی بودم که انتهای کلاس می‌نشستم و او شاگرد با هوش، با ذکاوت و آرامی بود که در جلوی کلاس می‌نشست. من هنوزم شلوغ و او همچنان باهوش و با ذکاوت است.

وی در ادامه افزود: حاتمی‌کیا همواره برای من در زمان انقلاب، جنگ و اکنون الگو بوده است. با او اشک‌ها ریختم و تبسم‌ها کرده‌ام. همیشه نسبت به سکوت، عصبانیت و عمل او در سینما احساس خاصی داشتم و این احساس به مخاطبان او هم انتقال یافته است. حاتمی‌کیا دیده‌بان سینمای ایران است.

کارگردان فیلم سینمایی «کیمیا» همچنین با اشاره به ادامه مسیر فیلمسازی‌اش عنوان کرد: «رستاخیر» هدیه ای کوچک و یک قطره از اقیانوس عشق و معرفت سیدالشهدا (ع) است. افتخار می‌کنم که بخش مهمی از زندگی هنری‌ام را با زندگی امام حسین(ع) سپری کرده‌ام.

درویش در پایان و خطاب به حاتمی‌کیا بیان کرد: در اتفاقاتی که بر «رستاخیز» گذشت چیزی جز زیبایی، تجربه و عبرت ندیدم. ابراهیم عزیزم! «رستاخیز» شناسنامه من است. وقتی شناسنامه من را گرفته‌اند نمی‌توانم فیلم بسازم. «رستاخیز» هویت من است، جان و روح من است. امیدوارم که شناسنامه من را به رسمیت بشناسند.

احمدرضا درویش در پایان این مراسم هدایای خود را به آستان مبارک حضرت قمر بنی هاشم (ع) تقدیم کرد.

پس از اجرای موسیقی دستگاهی ایران با آواز حسام‌الدین سراج، برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند.

از نکات دیدنی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم و عکس «چهل‌چراغ» صحبت برخی از برگزیدگان پس از دریافت جوایز خود بود.

فرهاد اصلانی: جای جشنواره «چهل‌چراغ» خالی بود

سیروس همتی که برای بازی در فیلم تلویزیونی «رقص روی یخ» جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرده بود، گفت: خوشحالم این جایزه را از صاحب اصلی این فیلم حضرت اباعبدالله (ع) می‌گیرم. آرزوی من اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» است.

فرهاد اصلانی که برای بازی در فیلم «ماه جبین» جایزه ویژه ستاد جشنواره را دریافت کرد، گفت: جای این جشنواره خالی بود. چون اسم امام حسین (ع) بسیار بزرگ است.

وی سپس خطاب به داود میرباقری بیان کرد: فیلم «ماه جبین» را در دل سریال مختارنامه انجام دادم و باید بگویم ما هر چه داریم از شما داریم.

شریفی نیا: انتخاب من انقلابی در داوری بود

محمدرضا شریفی‌نیا که جایزه بهترین نقش مکمل مرد برای بازی در فیلم «مسافر ری» را دریافت کرده بود، گفت: قدردان جسارت هیات داوری هستم که در جشنواره‌ای به نام امام حسین (ع)، بازیگری را برگزیده کردند که نقش اشقیا را بازی کرده بود. این نکته نوع نگاه انقلابی در داوری و بازیگری بود.

مریلا زارعی: جایزه ام متبرک به نام امام حسین (ع) است

مریلا زارعی که برای بازی در فیلم «دست های خالی» جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرده بود گفت: به عشق امام حسین (ع) امشب اینجا هستیم. جایزه زیاد گرفتم و اولین بار بود که جایزه‌ای را که دست گرفتم، بوسیدم، چون متبرک بود و دلیل بعدی این بود که این جایزه را از دست مردم گرفتم. این تندیس برای من قصه زیاد دارد شاید در آینده جایی بنویسم.

وی ادامه داد: می‌خواهم به این جایزه تکیه بزنم و بگویم ۱۲ سال پیش فیلم «دست‌های خالی» ساخته شده است. دیالوگ‌های زیادی در این فیلم هست. در صحنه‌ای از فیلم ابوالقاسم طالبی به من گفت باید سینه بزنی و من این کار را نکردم؛ همیشه فکر می‌کردم در جامعه هنری اگر این کار را کنیم، شکل ریاکاری می‌گیرد. ابوالقاسم طالبی بهترین رفیق من است و من از او یاد گرفتم.

بازیگر فیلم «دست‌های خالی» با انتقاد به انتشار مطالبی در یک نشریه گفت: امروز در این مملکت نشریه‌ای منتشر می‌شود که به همه ما توهین کرده و پرده‌دری می‌کند و آبروی مسلمان را می‌برد و بدترین الفاظ آن، تیتر می‌شود. من دیوانه حسین هستم از بزرگان می‌خواهم ورود پیدا کنند.

زارعی تصریح کرد: سیدالشهدا به ما یاد داد خون‌مان را می‌ریزیم برای اینکه آزادگی بماند. اگر نام اسلام و حسین زنده است به خاطر نام زینب (س) است. اگر هنرمندی در این عرصه حضور دارد، حتما توفیقی است که امام حسین(ع) به آن عنایت کرده است. حالا این نشریه فردا در مورد من بنویسد باکی نیست.

میرباقری: شرایط بخشی از مطبوعات شرم آور است

داود میرباقری کارگردان فیلم «مسافر ری» پس از دریافت جایزه خود گفت: این جایزه من را غافلگیر کرد. جایزه «مسافر ری» برای فیلمنامه، برتری تکنیکی نسبت به سایر آثار نداشته است و بیشتر به روح خود فیلم ارتباط دارد.

وی در ادامه صحبت‌های مریلا زارعی تاکید کرد: شرایطی که این روزها در بخشی از مطبوعات از جمله توسط این نشریه به وجود آمده، شرم‌آور است. اگر حضرت حسین (ع) بود امروز قیام و برخورد می‌کرد که چرا عده‌ای در مملکت شیعه چنین جراتی می‌کنند و هتاکی می‌کنند. ما توقع داریم که بزرگان و مسئولان ورود کنند. دل همه ما را شکسته است. این جریان اگر ادامه پیدا کند همه ضرر می‌کنند.

احمد مسجد جامعی، علیرضا رضاداد، علیرضا تابش، کامبیز روشن روان، حبیب اسماعیلی، ابوالفضل جلیلی، یدالله صمدی، روح الله حجازی، داوود میرباقری، میلاد کی‌مرام، مهدی نادری، جمشید هاشم‌پور، ابراهیم حاتمی‌کیا، فرید فرخنده‌کیش، مریلا زارعی، بهرام عظیمی، محمدرضا عباسیان، سعید حدادیان، رابعه مدنی، احسان علیخانی، سیمون سیمونیان، مرتضی شایسته، حسین یاری، ابوالفضل جلیلی، عبدالله اسکندری، ، رضا پورحسین، سعید صادقی، محمدرضا شفیعی، حسین دهباشی، حبیب اسماعیلی، فرهاد اصلانی، احمدرضا درویش، فاطمه گودرزی، علی ملاقلی‌پور و ... از جمله مهمانان حاضر در نخستین جشنواره فیلم و عکس «چهل چراغ» بودند.

نظر شما