شناسهٔ خبر: 46333 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«کرسی‌­های آزاداندیشی دانش‌­آموزی» در راه بازار نشر است

در آستانه مهرماه کتاب «کرسی‌­های آزاداندیشی دانش‌­آموزی» توسط نشر دف عرضه می­‌شود.

کرسی‌­های آزاداندیشی دانش‌­آموزی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ تاکنون تمام آثار منتشر شده در این حوزه توسط سازمان‌­ها یا مؤسسات وابسته به وزارت علوم و به منظور تبیین مبادی نظری «کرسی­‌های آزاداندیشی»، برای دانشجویان دانشگاه­‌ها یا مراکز آموزش عالی تهیه و تولید شده است.

کتاب اخیر مشتمل بر چهار بخش است؛ بخش نخست گزارش نخستین همایش کرسی­‌های آزاداندیشی دانش‌­آموزای در سال گذشته، ارائه پیام وزیر به همایش با عنوان «آزاداندیشی نشان آگاهی است»، متن سخنرانی معاونت پرورشی وزارت، متن سخنرانی مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و … است.

بخش دوم شامل مباحث نظری و کارشناسی متخصصان است که منجر به خروجی مقالات برتر و تنظیم آیین­‌نامه‌­های اجرایی کرسی­‌ها در بخش پایانی شده است اما شاید جذاب­ترین بخش کتاب بخش سوم آن باشد که متن ۶ جلسه مناظرات و مُباحثات دانش‌­آموزان در مقطع متوسطه­ یکی از دبیرستان­‌های مرکزی تهران را شامل می‌شود.

در این مباحثات دانش­‌آموزان شرکت­ کننده در کرسی‌­ها به نقد نظامِ هرمی و دستوری آموزش رسمی کشور؛ جایگزینی اهداف کمی به جای کیفی، نقد روش­های تربیتی والدین؛ فقدان رویکردهای انسان‌محور، و حتی نقد مناسبات اجتماعی و اقتصادی از شعائر ظاهری و کنکور گرفته تا چالش­های نظام مالیاتی می­پردازند.

در یادداشت ناشر کتاب آمده است: «فرزندان ما از نظام آموزش رسمی کشور، توقع تغییراتی با اهمیت دارند. آن­ها رفتار سرگرمی‌­سازِ ما را در برگزاری مداوم آزمون­‌های متعددِ گلادیاتوری نمی‌­پسندند و سهم خود را در توسعه، متناسب با ظرفیت‌­ها و استعدادهای ذاتی‌­شان طلب می­‌کنند. درست همان­‌جا که دستمان از هرگونه برنامه­‌ریزی خالی است. این کتاب می­‌کوشد تا به سهم خود، گام­‌های مسئولانه را در چارچوب رفتارهای سازمانی و منطبق با «سند راهبردی تغییر» و همچنین اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش، معرفی و مدل­‌سازی ­کند».

نظر شما