شناسهٔ خبر: 46351 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارگاه نقد روایت‌شناختی برگزار می‌شود

کارگاه نقد روایت‌شناختی توسط ابوالفضل حری، عضو هیات علمی دانشگاه اراک، در ده جلسه در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

حری

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در چندسال اخیر، نیاز به نقد و بررسی آثار تولیدی ادبیات داستانی از منظر نحله‌ها و رویکردهای نقد و نظریه ادبی بیش از پیش احساس شده است. در واقع، آنچه امروزه عمدتاً در قالب نقد و بررسی آثار به ویژه از طریق شبکه‌های مجازی ارائه می‌شود، بیشتر ذوقی و استحسانی است و دست بالا، مشمول معرفی، مرور و خلاصه‌گویی رمان یا کتاب می‌شود که البته، مفید است، لیکن وافی به مقصود نخواهد بود چون این گونه اظهارنظرها مبتنی بر نحله‌های نقد و نظریه ادبی مطرح و رایج نیستند.روایت‌شناسی از جمله نحله‌های جذاب نقد و نظریه‌ ادبی در دوره متاخر است که نه فقط اصول حاکم بر ساختار روایت‌ها را تبیین می‌کند، بلکه از رهگذر تعاریف، الگوها و رویکردهایی که در اختیار دارد، نوعی جعبه‌افزار در اختیار داستان‌نویس و ناقد قرار می‌دهد.

کارگاه نقد روایت‌شناختی را ابوالفضل حری ـ عضو هیات علمی دانشگاه اراک ـ در ده جلسه در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌کند. هنرجویان در این دوره می‌آموزند که چگونه «مبانی نقد روایت‌شناختی» را در مقام یک جعبه‌افزار در تحلیل متون روایی کوتاه و بلند به کار گیرند. مواد و مطالب این کارگاه عمدتاً از میان آثار دست اول انتخاب و ارائه می‌شود که می‌توان به آثار بوریس آسپنسکی (۱۹۷۳)، ژرار ژنت (۱۹۸۰)، پُل سیمپسون (۱۹۹۳)، راجر فاولر (۱۹۹۶)، مایکل تولان (۲۰۰۱)، ریمون‌ـ‌کنان (۲۰۰۲)، سوزان کین (۲۰۰۳)، مانفرد یان (۲۰۰۵) و پورتر آبوت (۲۰۰۸) اشاره کرد.

این دوره روزهای شنبه ساعت ۱۴ تا ۱۶ برگزار می‌شود. آغاز آن ۳ مهر است و علاقه‌مندان به حضور در این دوره تا ۲۸ شهریور مهلت دارند در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ تماس بگیرند.

نظر شما