شناسهٔ خبر: 46373 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فیلم برنده جایزه بزرگ جشنواره کن نماینده کانادا در اسکار شد

˝فقط پایان دنیاست˝ به کارگردانی زاویه دولان با بازی ماریون کوتیار نماینده کانادا در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار امسال است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ کانادا روز جمعه درام "فقط پایان دنیاست" (It's Only the End of the World) به کارگردانی زاویه دولان فیلمساز جوان را به عنوان نماینده خود در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار انتخاب کرد.

این فیلم امسال جایزه بزرگ شصت و نهمین جشنواره فیلم کن را از آن خود کرد و برنده جایزه داوران کلیسای جهانی هم شد.

"فقط پایان دنیاست" با الهام از نمایشنامه "Juste la fin du monde" نوشته ژان-لوک لاگارس ساخته شده است و ماریون کوتیار، لیا سدو، ونسال کاسل، ناتالی بای و گاسپار یویل در آن بازی می‌کنند. داستان درباره نویسنده‌ای (یویل) است که بعد از 12 سال غیبت بدون توضیح، به خانه بازمی‌گردد تا خبر مرگ قریب‌الوقوع خود را به خانواده اعلام کند.

دولان در 2014 با درام خانوادگی "مامان" به طور مشترک با "خداحافظی با زبان" ساخته ژان لوک-گدار جایزه داوران جشنواره کن را برد و فیلم او نماینده کانادا در اسکار فیلم خارجی‌زبان بود، اما نتوانست نامزد شود. سال 2009 نیز "من مادرم را کشتم" اولین فیلم دولان نماینده کانادا در اسکار بود.

دولان 27 ساله که با وجود سن کم سابقه طولانی در کن دارد، ماه مه پیش در حالی جایزه بزرگ جشنواره کن را به خود اختصاص داد که فیلم جدیدش به مذاق منتقدان خوش نیامد.

او با "من مادرم را کشتم" برنده سه جایزه هفته منتقدان کن شد و با دو فیلم "ضربان قلب" و "Laurence Anyways" نیز در بخش نوعی نگاه کن حضور داشت. دولان سال گذشته هم داور بخش مسابقه اصلی جشنواره کن بود.

کانادا در شش سال اخیر برای فیلم‌های "آتش‌افروزان" دنی ویلنو، "آقای لازار" فیلیپ فالاردو، "جادوگر جنگ" کیم نگوین و "در تاریکی" آگنی‌یشکا هولاند، چهار بار در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد اسکار بوده است. درام مستقل "تهاجم بربرها" (2003) به کارگردانی دنی ارکان تنها فیلم کانادایی است که برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان شده است.

در روزهای اخیر لتونی، اسلواکی، بولیوی، هند، اندونزی، مونته‌نگرو، پاکستان، تایوان و اسرائیل هم نمایندگان خود را به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرده‌اند.

مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی سوم اکتبر 2016 (12 مهر) به پایان می‌رسد. فیلم‌هایی می‌توانند در این بخش رقابت کنند که در فاصله 1 اکتبر 2015 تا 30 سپتامبر 2016 در کشور معرفی‌کننده اکران عمومی شده باشند.

رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 24 ژانویه 2017 (5 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

برندگان هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار 26 فوریه (بامداد دوشنبه 9 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در لس آنجلس معرفی می‌شوند.

نظر شما