شناسهٔ خبر: 46397 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حجت‌الاسلام احمدی: نشر دانشگاهی عقب‌گرد داشته است/ توسعه نشر دیجیتال سازمان سمت در سراسر کشور

حجت‌الاسلام احمد احمدی، رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی(سمت) در نشست خبری به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید با اشاره به وضعیت نامطلوب نشر دانشگاهی گفت: نشر دانشگاهی با توجه به مشکلات کپی غیرقانونی کتاب به وضعیت ۳۰ سال قبل عقب‌گرد داشته است.

حجت‌الاسلام احمدی: نشر دانشگاهی عقب‌گرد داشته است/ توسعه نشر دیجیتال سازمان سمت در سراسر کشور

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست خبری سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی(سمت) پیش از ظهر امروز شنبه (سوم مهرماه) با حضور حجت‌الاسلام دکتر احمد احمدی، رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) و دکتر حسین هاجری، معاون پژوهشی این سازمان برگزار شد.
 
احمدی با اشاره به مشکلات نشر دانشگاهی گفت: چاپ غیرقانونی کتاب‌های دانشگاهی در زیرزمین‌ها اتفاق می‌افتد. علاوه بر این برخی دانشگاه‌ها نیز به گپی غیرقانونی اقدام می‌کنند این در حالی است که در آغاز فعالیت سمت از سوی دانشگاه‌ها پیام‌های تشکری مبنی بر اینکه از تکثیر جزوه درسی خلاص شدیم دریافت می‌کردیم. بنابراین به نظر می‌رسد که بعد از ۳۰ سال به همان شیوه بازگشتیم و سازمان سمت از این جریان متضرر می‌شود.
 
وی ادامه داد: محکوم شدن متخلفان چاپ غیرقانونی کتاب چندان موثر نیست و در نهایت مترجم، مولف و ناشر از این جریان ضرر می‌کنند. از سویی دیگر شاهد انتشار کتاب‌های حل‌المسائل هستیم که دانشجو را به نوعی از مطالعه همه کتاب بی‌نیاز می‌کند. علاوه بر این در حالی که کتاب‌های سازمان براساس سرفصل‌های وزارت علوم تدوین شده استادان برخی دانشگاه‌ها از دانشجویان فقط بخشی از کتاب را برای آزمون پایانی ترم طلب می‌کند. چنین روندی خیانت به علم، دانشجو و سازمان سمت به عنوان ناشر دانشگاهی است.
 
احمدی افزود: در جامعه علمی و دانشگاهی که میزان مطالعه کاهش پیدا کرده و فقط به مدرک‌گرایی اکتفا می‌شود بسیاری از استادان به معنای واقعی به فعالیت علمی مشغول نیستند و حتی از دانشجویان نیز بیگاری می‌کشند. این وضعیت بلای جامعه علمی است که البته در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع پیگیری شده است و به نظر می‌رسد تا رسیدن به نتیجه نهایی زمان لازمی نیاز دارد.
 
رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی اظهار کرد: سال‌هاست که در خیابان انقلاب و روبه‌روی دانشگاه تهران برخی افراد با وقاحت برای تولید مقاله و پایان‌نامه جار می‌زنند. پاسخ پیگیری سازمان سمت از وزارت علوم فقدان قانون است.
 
توسعه نشر الکترونیک سازمان سمت در سراسر کشور 

دکتر هاجری در ادامه گفت: در سازمان سمت ۴ معیار به روز بودن محتوا، آموزشی بودن، توجه به مسایل بومی و سازگاری هنجارهای قومی و مذهبی مبنای تولید کتاب است. برای سال تحصیلی جدید سازمان سمت مطابق هر سال کتاب‌های مورد نیاز جامعه دانشگاهی را از چند ماه قبل عرضه کرده است. مهم‌ترین برنامه‌های سازمان در سال تحصیلی جدید به راه‌اندازی نشر الکترونیکی سازمان مربوط می‌شود. امیدواریم در نیمه دوم سال نشر الکترونیک سازمان در سراسر کشور توسعه پیدا کند.
 
وی افزود: برنامه دوم پاسخگویی به تغییرات گسترده در برنامه‌های درسی است. شورای تحول علوم انسانی، ۱۵ رشته را در دست تغییر و بررسی قرار داده است. امسال سازمان برای همه عناوین مصوب شورای تحول کتاب منتشر خواهد کرد. حدود ۸۰ عنوان از عناوین مصوب در دست انتشار است.
 
این مقام مسئول در سازمان سمت اظهار کرد: تجدید نظر در همه آثار سازمان، سومین برنامه سمت است. امسال به صورت جدی به مساله بازنگری شامل روش‌شناسی و محتوای کتاب‌های سازمان توجه خواهیم کرد. افزایش آثار مبنایی به معنای بومی‌سازی و اسلامی‌سازی علوم انسانی چهارمین رویکرد سازمان در سال تحصیلی جدید است.
 
وی در پایان از رونمایی کتاب دانشگاهی «مبانی جامعه‌شناسی» در پنجم مهر در سازمان سمت خبر داد و گفت: دوهزارمین کتاب سازمان سمت نیز در آبان‌ماه رونمایی خواهد شد.

نظر شما