شناسهٔ خبر: 46568 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پرتره پدر سینماحقیقت در جشنواره «سینماحقیقت» روی پرده می‌رود

مستند بلند «ریکی درباره لیکاک» درباره زندگی و آثار «ریچارد لیکاک»، مستندساز برجسته و فقید انگلیسی و ملقب به پدر «سینماحقیقت»، در بخش پرتره دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» روی پرده می‌رود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق؛ مستند بلند «ریکی درباره لیکاک» درباره زندگی و آثار «ریچارد لیکاک»، مستندساز برجسته و فقید انگلیسی و ملقب به پدر «سینماحقیقت»، در بخش پرتره دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» روی پرده می‌رود.
ریچارد لیکاک فقید که خود هشت سال پیش میهمان ویژه و برنده تندیس جشنواره سینماحقیقت در تهران بود، در دهه ٥٠ میلادی همراه با «پنه‌بیکر»، «رابرت درو» و «آلبرت مایزلس» پایه‌گذار اصلی جنبش سینماحقیقت شد؛ جنبشی که به واسطه نزدیکی فیلم‌ساز به موضوعات و تکنیک منعطف و متمرکز، تحولی اساسی در مستندسازی ایجاد کرد.
لیکاک پیش‌تر با فیلم‌برداری دو شاهکار سینمای مستند «نانوک شمال» و «داستان لوییزیانا» هر دو ساخته رابرت فلاهرتی، نام خود را در تاریخ سینما ثبت کرده بود.
امروزه میراث سبکی که ریچارد لیکاک پایه گذاشت، سینمای مستقیم یا سینماحقیقت در فیلم‌های مستند است که حتی در بسیاری از فیلم‌های داستانی جهان هم به چشم می‌خورد.
پرتره جذاب، تیزبین و مفصل «ریکی درباره لیکاک» ضمن ثبت و تشریح شیوه کاری یکی از بزرگ‌ترین مستندسازان جهان، تصویری صمیمانه و همه‌جانبه از زندگی و نگاه او نیز است. خانم «جین واینر»، کارگردان فیلم، خود از شاگردان و همکاران لیکاک بوده که تاکنون مستندهای تحسین‌شده‌ای را نظیر همسه پژوپیتر، راوی شانکار و ناپدیدشدن مرموز زنبورها ساخته است.
برگزیدگان سومین جشنواره بزرگ مستند جهان در تهران
دهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در بخش «آینه یک جشنواره» میزبان آثار برگزیده جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «کپنهاگ» موسوم به CPH DOX است.
روابط‌عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت اعلام کرد: CPH DOX به نوشته وب‌سایت این جشنواره، سومین جشنواره مستند بزرگ جهان و از مهم‌ترین رویدادهای فیلم مستند در اروپا محسوب می‌شود که نیمه اسفند هر سال در شهر «کپنهاگ»، پایتخت دانمارک، برگزار می‌شود.
این جشنواره که در سال ٢٠٠٣ میلادی راه‌اندازی شده، سال گذشته نزدیک به صد هزار تماشاگر داشته است و در کنار نمایش فیلم مستند، برنامه‌های متنوعی را نظیر فوروم تولید مشترک، بازار فیلم، کارگاه‌های آموزشی و... نیز برپا می‌کند.
جشنواره دهم سینماحقیقت در بخش «آینه یک جشنواره»، مستندهای جدید و برتر عرضه‌شده در CPH DOX را مرور می‌کند.
نمایش پرتره «جان برجر» در سینماحقیقت
پرتره «جان برجر»، هنرمند داستان‌نویس، شاعر و نقاش انگلیسی، در مستند «فصول در کویینسی» ساخته تیلدا سویینتون، در دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» روی پرده می‌رود.
جان برجر (٨٩ ساله) که نویسنده رمان‌های جی (١٩٧٢ برنده جایزه ادبی بوکر)، از آ تا ایکس (٢٠٠٨)، نقاشی از زمانه ما (١٩٥٨)، آزادی کورکر (١٩٦٤) و ده‌ها کتاب شعر و نمایش‌نامه است، در سال ٢٠٠٩ موفق به کسب جایزه قلم طلایی انجمن نویسندگان جهانی شده است.
در این مستند او از زندگی، عقاید و آثارش با «تیلدا سویینتون»، بازیگر انگلیسی، می‌گوید. این فیلم مستند در بخش ویژه جشنواره جهانی برلین نیز نمایش داده شده است.
تیلدا سویینتون (٥٥ ساله)، کارگردان مستند «فصول در کویینسی»، برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل برای بازی در فیلم مایکل کلیتون (٢٠٠٧) است و در فیلم‌های مورد عجیب بنجامین باتن (دیوید فینچر)، آسمان وانیلی (کامرون کرو)، هتل بزرگ بوداپست (وست اندرسون)، اقتباس (اسپایک جونز)، جولیا (اریک زونکا) و کنستانتین (فرانسیس لورنس) هم به ایفای نقش پرداخته است. وی برای بازی در فیلم «انتهای عمیق» (اسکات مک‌گیهی) نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شده بود.
گفتنی است مستند «فصول در کویینسی» در بخش پرتره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» روی پرده خواهد رفت.
*مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را در روزهای ١٤ تا ٢١ آذر ١٣٩٥، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

نظر شما