شناسهٔ خبر: 46581 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاکید دولت بلغارستان بر حفظ رشته ایرانشناسی

دولت بلغارستان به منظور حفظ و ادامه تدریس ۱۲ رشته دانشگاهی از جمله رشته ایرانشناسی ابلاغیه‌ای صادر کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دولت بلغارستان با هدف تامین نیروی انسانی و حفظ رشته‌های تحصیلی خاص و منحصر، ابلاغیه محافظت از ۱۲ رشته تحصیلی در دانشگاه‌های این کشور از جمله رشته ایرانشناسی را صادر کرد.

بر همین اساس دولت بلغارستان برای ترغیب دانشجویان به تحصیل در این رشته‌ها، بیش از  ۱۳۸ هزار لوا معادل ۶۹ هزار یورو، برای بورسیه دانشجویان ممتاز به تصویب رسانده است.

یکی دیگر از دلایل حفاظت از این رشته‌های تحصیلی، قراردادها و موافقت نامه‌هایی است که بین دولت بلغارستان و موسسات آموزشی و تجاری کشورها منعقد شده است و این کشور نیازمند نیروهای متخصص در این حوزه‌هاست.

از دیگر دلایل حفظ این رشته‌ها از سوی دولت بلغارستان «نیاز کشور بلغارستان به افراد متخصص در این رشته‌ها»، «منحصر به فرد بودن این رشته‌ها برای نظام دانشگاهی بلغارستان» و «تدریس تنها در یکی از دانشگاه‌های این کشور» بیان شده است.

رشته‌های تحصیلی مشمول این ابلاغیه شامل ایرانشناسی، آرمانی و قفقاز شناسی، هند شناسی، چین شناسی، ژاپن شناسی، کره شناسی، عربشناسی، رشته‌های زبان‌های یونانی، پرتغالی، رومانی، مجارستانی و مطالعات عبری است.

ایران همکاری‌های مشترکی با کشور بلغارستان دارد که از جمله آن می‌توان به تفاهم نامه‌های چندسال و چند ماه اخیر همچون امضاء تفاهم نامه وزرای راه و شهرسازی، اموراقتصادی و دارایی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و جهاد کشاورزی در زمینه‌های همکاری میان دو کشور اشاره کرد.

نظر شما