شناسهٔ خبر: 46601 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیریت طایفه‌ای بر سینما حاکم شده است

هیات‌مدیره خانه سینما در نشستی با اهالی رسانه ضمن روشن کردن سیاست‌های خود، به برخی ابهامات پیش آمده پاسخ داد.

فرهنگ امروز/ الهام نداف:

هیات‌مدیره خانه سینما در نشستی با اهالی رسانه ضمن روشن کردن سیاست‌های خود، به برخی ابهامات پیش آمده پاسخ داد. در این نشست ابراهیم مختاری، منوچهر شاهسواری، آتیلا پسیانی، محمدرضا مویینی، شادمهر راستین، کامران ملکی، بهمن اردلان، سید مهدی خادم و عبدالله اسفندیاری از اعضای هیات‌مدیره خانه سینما حضور داشتند که هر یک بنا به فراخور موضوع در بحث‌ها مشارکت کردند.
در بخشی از این نشست ابراهیم مختاری به بخشی از اساسنامه خانه سینما اشاره کرد. در دوره جدید بعد از تنش‌های گذشته، ثبات در جهت تامین امنیت برای فعالیت در سینمای ایران از سیاست‌های خانه سینما است. بخشی از این امنیت با حملات صورت گرفته به اشخاص و نهادهای سینمایی در خطر است که هیات‌مدیره خانه سینما در نظر دارند، با حفظ آرامش، از شیوع این روند جلوگیری کنند.
اما بی‌اعتبار ساختن پروانه ساخت و نمایش نیز یکی از مشکلات فعلی سینما است. به گفته مختاری «دولت باید پای مجوزهایش ایستادگی کند اما متاسفانه در برخی موارد دیده شده که پروانه ساخت ضمانت ندارد. گاهی هم با وجود آنکه پروانه نمایش فیلم‌ها صادر شده است، این امر از سوی صادرکنندگان زیر پا گذاشته می‌شود و نهادهای دیگر اجازه نمایش فیلم را در سالن‌های خود نمی‌دهند. گویی مدیریت طایفه‌ای بر سینما حاکم شده است. این موضوع باید از بین برود.»
به گفته عضو هیات‌مدیره خانه سینما، در برخورد با چنین مشکلی شاکی خصوصی باید اقدام کند اما در ادامه صنف مربوطه هم وارد عمل می‌شود و خانه سینما نیز برای رفع این مشکل تلاش می‌کند. اما دلیلی ندارد این اقدامات بازتاب مطبوعاتی پیدا  ‌کند چراکه ممکن است به نفع جریان ایجاد شده نباشد.
محمدرضا مویینی یکی دیگر از اعضای خانه سینما نیز در ادامه صحبت‌های مختاری و در دفاع از سینماگران در مقابل توهین نشریه یالثارات عنوان کرد: «خانه سینما از اعضای خود دفاع می‌کند و این نحوه دفاع در هر ماجرایی متفاوت است. این را باید بدانیم که صدور بیانیه نمی‌تواند یک راهکار اصلی باشد.»
این در حالی است که برخی سینماگران و رسانه‌ها منتقد عملکرد خانه سینما در قبال حواشی ایجاد شده بودند. هیات‌مدیره پیش از این هم اعلام کرده بود، پیگیر مشکلات ایجاد شده برای سینماگران است.  در بخش دیگری از این نشست منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما بودجه این خانه را اعلام کرد. برگزاری هجدهمین جشن خانه سینما ٦٠٠ میلیون تومان هزینه داشته است. همچنین خانه سینما برای فراهم کردن هزینه‌های بیمه تکمیلی هنرمندان توانسته است تفاهم‌نامه دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی با سازمان سینمایی ببندد و هزینه‌ای معادل دو میلیارد و نیم نیز برای مواردی چون جشن، کمک‌های رفاهی و هزینه‌های جاری تعیین شده است.
در این جلسه حواشی مربوط پخش تیزر فیلم‌های سینمایی از شبکه جم و واکنش خانه سینما نیز باز شد. منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه در توضیح این مساله عنوان کرد که در پی طرح مجموعه شکایت‌هایی علیه سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای هستیم که آقای قطبی مسوولیت آن را در دادسرای فرهنگ و رسانه برعهده دارد. ما به نوعی با تاراج اموال سینماگران ایران مواجه هستیم که امیدوارم با شکل‌گیری سامانه شبکه نمایش خانگی از این گره عبور کنیم. به نظرم کمیسیون فرهنگی مجلس باید وارد این حوزه شود.  اما آتیلا پسیانی، سخنگوی هیات‌مدیره خانه سینما در بخشی از این جلسه با انتقاد اهالی رسانه درباره پاسخگو نبودن به برخی مسائل روبه‌رو شد. او عنوان کرد از نظر ما تفاوتی بین سخنگوی هیات‌مدیره با رابطان خبری این حوزه وجود دارد و سخنگو موظف است سخنان هیات‌مدیره را انتقال دهد، اما نباید انتظار داشته باشیم که او همواره در دسترس باشد، وظیفه بخش رسانه‌ای بر عهده فرد دیگری است.  هیات‌مدیره خانه سینما در این نشست بیش از هر چیز فعالان رسانه را به آرام کردن فضای سینما تشویق کرد. همچنین شادمهر راستین نگاه هیات‌مدیره جدید و خبرنگاران را هم‌جهت دانست: « ما و رسانه‌ها به دنبال این هستیم که فضای آرامی در جریان باشد اما اگر هیات‌مدیره به دنبال پاسخگویی هر اتفاقی برود، شأنیت آن رعایت نمی‌شود. ما می‌خواهیم به این موضوع برسیم برای مثال ما به دنبال این هستیم که اگر فرهادی و افرادی مثل او دچار مشکل می‌شوند خودمان را موظف به حل مشکلات آنها بدانیم.»
باقی ماندن اختلافات با مدیران دولتی چون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی نیز یکی از مباحث مطرح شده در این نشست بود. مختاری با بیان اینکه هیات‌مدیره خانه سینما در برخی موارد اعتراض خود را به گوش رییس‌جمهور رسانده است، تاکید کرد مدیریت ملوک‌الطوایفی به نفع سینمای ایران نیست: «ما همچنان اختلافاتی با حجت‌الله ایوبی و علی جنتی داریم که این اختلافات از طریق مکاتبات با آنها در میان گذاشته می‌شود و این مکاتبات برای روز مبادا در اختیار ما قرار دارد. همچنین اعتراض خود نسبت به برخی موارد را به گوش رییس‌جمهور نیز رسانده‌ایم. در رابطه با مساله حوزه هنری و نمایش ندادن برخی فیلم‌ها نیز باید بگویم این نوع از مدیریت ملوک‌الطوایفی به نفع سینمای ایران نیست و ما نیازمند حاکمیت ملی در سینمای ایران هستیم. تا زمانی که مرکز ملی سینما تشکیل نشود هر نهادی می‌تواند هر تصمیمی که بخواهد بگیرد. دولت هم از پس این تصمیم‌ها برنمی‌آید و تنها مانند خانه سینما داد می‌زند.»
براساس حرف‌های مختاری، هیات‌مدیره اختلافات کوچک را به رییس سازمان سینمایی منتقل می‌کند، مسائلی که از دولت قبل تاکنون همچنان باقی مانده است: «باید بدانیم که چگونه می‌توان حاکمیت ملی را در سینما ایجاد کرد. حوزه هنری با پخش نکردن فیلم‌ها در سینماها به سینمای ایران صدمه می‌زند. حاکمیت ملی چشم اسفندیار سینمای ایران است که تا چنین مساله‌ای در سینما به وجود نیاید نمی‌توان کمکی به سینما کرد.»
از جمله انتقادات وارد شده به هیات‌مدیره جدید، نحوه عضوگیری بود. برخی تهیه‌کنندگان انتظار کرسی داشتند اما این اتفاق نیفتاد. شادمهر راستین با بیان اینکه هیچ کس در خانه سینما کرسی ثابتی ندارد، توضیح داد حضور منوچهر شاهسواری براساس انتخاب هیات‌مدیره بود، هیات‌مدیره براساس آرای مجمع عمومی صورت گرفت و تمام این انتخاب‌های زنجیره‌وار بر اساس یک پروسه دوساله صورت گرفته است البته خیلی‌ها دوست داشتند که مدیر دولتی برای خانه سینما انتخاب شود و ما برای اینکه این اتفاق رخ ندهد، خون دادیم. اگر تهیه‌کنندگان انتظار کرسی در هیات‌مدیره را دارند باید برای ورود به هیات‌مدیره تلاش کنند و ایده‌های جدید و ثابت برای خانه سینما داشته باشند.

روزنامه اعتماد

نظر شما