شناسهٔ خبر: 46607 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​سه‌گانه آگوتا کریستوف نقد و بررسی می‌شود

نشست نقد و بررسی سه‌گانه آگوتا کریستوف، نویسنده و شاعر مجارستانی در سرای محله داوودیه برگزار خواهد شد.

آگوتا کریستف

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از  ایبنا؛  نشست این هفته «نقد چهارشنبه‌» سرای محله داوودیه، به سه‌گانه آگوتا کریستوف، نویسنده مطرح مجارستانی اختصاص دارد. این نشست از ساعت 16 و 30 دقیقه روز چهارشنبه (14 مهرماه) برگزار می‌شود.
 
در این نشست کتاب‌های «دفتر بزرگ»، «مدرک» و «دروغ سوم» با حضور احمد پوری، مسعود پهلوان، سیروس نفیسی و اصغر نوری مترجم کتاب‌های آگوتا نقد و بررسی خواهد شد.

آگوتا کریستف که اصالتاً مجارستانی است، یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان معاصر سوئیس به‌شمار می‌رود و رمان «دفتر بزرگ» او یکی از کارهای مهم ادبیات اروپا است که تاکنون به 40 زبان زنده‌ دنیا ترجمه شده است.

این نویسنده مجارستانی در سال ۱۹۵۶ در پی انقلاب‌های ضدکمونیستی در 21 سالگی با شوهر و فرزند چهارماهه‌اش از کشورش فرا کرد و در نوشاتل سوئیس ساکن شد. او بعد از پنج سال تنهایی، افسردگی و کار سخت در یک کارخانه، محل کارش را ترک کرد، از همسرش جدا شد و به مطالعه زبان فرانسه پرداخت؛ زبانی که تا پایان عمر از آن برای خلق آثارش بهره برد.

در سال ۱۹۸۶ رمان «دفتر یادداشت» که به زبان فرانسه نوشته شده بود با موفقیت زیادی روبه‌رو شد و جایزه ادبی «کتاب اروپا» را برایش به ارمغان آورد. این رمان، جلد اول از یک «تریلوژی» است که با رمان‌های «مدرک» و «دروغ سوم» ادامه یافته و به بیش از ۳۰ زبان دنیا ترجمه شد. رمان «دفتر یادداشت» به مانند کابوسی‌ست که اروپای مرکزی را در زمان جنگ جهانی دوم روایت می‌کند. برای رمان موفق «سومین دروغ» جایزه کتاب بین‌المللی «انتر» را در ۱۹۹۲ دریافت کرد. وی سال ۲۰۰۱ موفق شد جایزه «گوتفرید کلر» کشور سویس را از آن خود کند و سال ۲۰۰۸ جایزه ادبی اتریش برای ادبیات اروپا به مجموعه آثار او تعلق گرفت.

این نویسنده به صریح و بی‌پرده نوشتن وفادار است؛ داستان‌هایش در زمان و مکان نمی‌گنجد. از این نویسنده مجارستانی، داستان‌هایی مانند «زبان مادری»، «دف‍ت‍ر ب‍زرگ»، «مدرک»، «دروغ سوم»، «فرقی نمی‌کند» و «ج‍ان و ج‍و» به زبان فارسی ترجمه شده است. آگوتا کریستف، در سن ۷۵ سالگی درگذشت.
 
علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به سرای محله داوودیه واقع در بلوار میرداماد، نرسیده به تقاطع پل مدرس، خیابان البرز، تقاطع تابان شرقی مراجعه کنند.

نظر شما