شناسهٔ خبر: 46610 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نویسنده برنده جایزه «من بوکر» پس از ۲۰ سال کتاب دوم خود را نوشت

«آروندوتی روی»، برنده جایزه «من بوکر» در سال ۱۹۹۷ برای کتاب «خدای چیزهای کوچک» پس از ۲۰ سال کتاب دیگری وارد بازار کتاب خواهد کرد.

نویسنده برنده جایزه «من بوکر» پس از 20 سال کتاب دوم خود را نوشت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  بیست سال پس از اینکه «آروندوتی روی» در سال ۱۹۹۷ برای کتاب «خدای چیزهای کوچک» برنده جایزه «من بوکر» شد تصمیم گرفت کتاب جدیدی به نگارش دربیاورد. قرار است کتاب دوم این نویسنده هندی تحت عنوان «وزارت شادی بسیار» در سال ۲۰۱۷ وارد بازار کتاب شود.
 
خود «روی» در این باره می‌گوید: « خوشحالم که اعلام کنم در این کتاب ارواح دیوانه فرصت حضور در دنیا را پیدا خواهند کرد.»
 
«سونا آروندوتی روی» نویسنده و فعال سیاسی اهل «هندوستان» است. شهرت اصلی وی به دلیل دفاع از حقوق بشر و اعتراض به نقض آن در دنیا به خصوص کشور خود او است. وی حتی در سال ۲۰۱۴ توسط مجله «تایم» به عنوان یکی از صد چهره تأثیرگزار سال برگزیده شد.
 
نماینده تبلیغاتی وی، «دیوید گودوین» در این باره می‌گوید: «فقط «روی» می‌توانست این رمان را بنویسد. کتاب بسیار خوبی است. ۲۰ سال طول کشید تا این کتاب نوشته شود اما به نظرم ارزش این همه انتظار را داشت.»
 
«روی» در سال ۲۰۱۱ در این باره به مجله «ایندیپندنت» گفت دوست وی «جان برگر» که نیز پیش از این برنده جایزه «من بوکر» نیز شده است او را تشویق به نوشتن کتاب دوم کرد اما به دلیل تحقیقات فراوان درباره تأثیر حزب «مائو» در «هند» نگارش آن به تأخیر افتاده است.
 
«یک سال پیش روزی در خانه «جان» مهمان بودم و او به من گفت همین الان کامپیوترت را روشن کن و هر چه تاکنون نوشته‌ای برای من بخوان. شاید او تنها فردی در دنیا است که می‌تواند چنین درخواستی از من کند. وقتی کمی از داستانم را برای او خواندم به من گفت بهتر است به «دهلی نو» بروم و کتاب را تمام کنم. به همین دلیل به «دهلی نو» برگشتم و شروع به نوشتن کردم اما پس از مدتی دعوتنامه‌ای برای من ارسال شد و حزب «مائو» از من درخواست کرد به جنگل‌های مرکزی «هندوستان» بروم.»
 
ناشر کتاب جدید «روی» می‌گوید: «این کتاب یکی از بهترین آثاری است که در سال‌های اخیر خوانده‌ام و از جهات مختلف کتاب بسیار خوبی به حساب می‌آید.»
 
«سامون پروسر»، که نماینده انتشارات «پنگوئن» در لندن است درباره این کتاب می‌گوید: «نثر این کتاب فوق‌العاده است. شخصیت‌های داستان نیز بسیار جذاب هستند و به زبانی بسیار زنده و لذت‌بخش نوشته شده است و به یاد ما می‌آورد که کلمات نیز از موجودات زنده هستند و به ما دید و احساسی جدید می‌بخشد.»
 
«کریس وایت» از انتشارات «واتراستونز» درباره کتاب می‌گوید: «به نظر من «خدای چیزهای کوچک» کتاب تأثیرگزاری بود. تازگی نثر «روی» و قدرت داستان او را به عنوان یک استعداد جدید در نویسندگی به دنیا معرفی کرد. در نتیجه من بسیار خوشحالم که بعد از دو دهه کتابی جدید از این نویسنده وارد بازار کتاب خواهد شد و بی‌شک کتاب را خواهم خواند.»
 
«خدای چیزهای کوچک» داستان زندگی یک خواهر و برادر دوقلوی هندی است که یک عشق ممنوعه زندگی آنان را نابود می‌کند. این کتاب قوانین سنتی جامعه خود را نیز به چالش می‌کشد. این کتاب در ایران نیز با ترجمه‌های گوناگون و توسط خانم‌ها «گیتا گرگانی»، «زهرا برناک»، «گلریز قدسی»، «شیرین رایکا»، و «شیرین شریفیان» و توسط ناشرهای مختلف به فارسی ترجمه شده است.

نظر شما