شناسهٔ خبر: 46623 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سلیمان ساسون: عوض کردن تکنیک نشانه قدرت هنرمند است/ معماری روی بوم

نمایشگاه نقاشی های سلیمان ساسون که این روزها در گالری «آ» برپاست نمایشی از پنج دهه فعالیت این هنرمند است که تا به حال کمتر نقاشی هایش دیده شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سلیمان ساسون کارشناس رسمی دادگستری و مدرس رشته معماری و ساکن اصفهان است. او که به گفته خودش بیش از پنج دهه است نقاشی را به طور جدی دنبال می کند این روزها آثارش در طبقه اول گالری «آ» که فضایی در متراژی بزرگ است به نمایش گذاشته شده است. او پیش از این آثارش را در گالری سیحون و انجمن ایران آمریکا و در گالری کلاسیک اصفهان و موزه هنرهای معاصر اصفهان به نمایش گذاشته است. همچنین در نمایشگاه های گروهی چین، سوریه، اردن و... نیز آثارش را شرکت داده است.

آثار این هنرمند را باید در دسته های متفاوتی جا داد؛ آثار اولیه که علاقه این هنرمند به طبیعت در آنها قابل مشاهده است و سپس او به هنر آبستره و انتزاعی روی می آورد و در همین مسیر تجربیات متنوعی را از سر می گذراند و این روزها که علاقه اش دوباره به سمت و سوی بازتاب طبیعت و معماری اصفهان سوق پیدا کرده است.

این هنرمند که نیم قرن است بی هیاهو به کار هنری مشغول است درباره تنوع کارهایش گفت: من از معماری و کارشناسی دادگستری کسب درآمد می کنم تا بتوانم بی دغدغه نقاشی کنم. وقتی نقاشی برای فروش باشد برای هنرمند محدودیت ایجاد می کند.

این هنرمند درباره حضور کمرنگ آثار هنرمندان شهرستان در گالری های تهران عنوان کرد: البته من خودم علاقه زیادی به مطرح شدن ندارم و این نمایشگاه را هم به اصرار مدیر گالری برپا کردم. من ۵۵ سال است دارم نقاشی می کنم و ترجیح می دهم با ایمانی که به تداوم در کارم دارم پیش بروم.

این هنرمند همچنین درباره تجربیاتی که در این پنج دهه به دست آورده است نیز بیان کرد: من با نقاشی رئالیسم طبیعت گرا شروع کردم و در این نمایشگاه هم ۵ اثر از این دوران دارم. کارهای بعدی ام آبستره است و در آخرین کارهایم در نقاشی به دنبال زیبایی ها و جذابیت ها هستم. زیبایی خانه های روستایی این روزها بیش از هر وقت مرا مجذوب می کند.

ساسون درباره تکنیک به کار رفته در اغلب آثار نمایشگاه نیز توضیح داد: این تکنیک را پیش از انقلاب شروع کردم و بسیار مجذوبش شدم اما محلول هایی که برای این کارها باید به کار می بردم بسیار مضر بود مثلا باید از تینر قوی استفاده می کردم. ابتدا رنگ ها را رقیق می کردم و مانند آبرنگ در می آوردم. بداهگی در این کارها بسیار برایم جذاب بود اما در نهایت سبک کارم را عوض کردم و به سمت استفاده از المان های معماری و تنوع رنگ پیش رفتم. 

ویدر پایان عنوان کرد: شخصا معتقدم هنرمند برای اینکه به پویایی برسد باید دائم تکنیک عوض کند و این نشانه قدرت هنرمند است. من در کارهای جدیدم بسیار مجذوب خانه های روستایی مثل خانه های ابیانه و ماسوله شده ام. از آنجا که رشته ام معماری است ارزش این خانه ها را درک می کنم. گاه یک ده دور افتاده در دل کوه می بینید که نقاشی از خانه های آن چشم اندازی از زیبایی پیش روی مخاطب قرار می دهد. من از این خانه ها عکس می گیریم و بعد با گل و رنگ کار می کنم.

این نمایشگاه تا ۲۷ مهرماه در گالری «آ» در خیابان عضدی (آبان جنوبی) کوچه ارشد پلاک ۷ برپاست.

نظر شما