شناسهٔ خبر: 46633 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زال در دنیای مدرن/ روایتی که «خاندان مرگ» به صحنه می‌برند

کارگردان «خاندان مرگ» از اجرای این نمایش که از شاهنامه اقتباس شده است اما اجرایی مدرن دارد، سخن گفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مهراو نوری با اشاره به نمایش «خاندان مرگ» که قرار است به زودی روی صحنه برود، گفت: این نمایش ترکیبی از زبان آرکاییک و شعر نو و معاصر است و من سعی کردم با نوعی هنجارگریزی ادبیاتی آن را اجرایی کنم.

وی ادامه داد: این ترکیب زبانی به این شکل نیست که از زبان آرکاییک و اسطوره ای کهن استفاده شود و یا شعرهای کلاسیک شاهنامه در آن خوانده شود بلکه گویش در نمایش ما با لحن ساده تری صورت می گیرد. درواقع چینش واژه ها در کنار هم ترکیبی جدید است و نسبتا متفاوت از تمام آثاری است که تاکنون از شاهنامه وام گرفته شده و یا اقتباس شده و در اجرا همه چیز مدرن است.

نوری درباره فضای داستانی این نمایش توضیح داد: نمایش «خاندان مرگ» به داستان زال و رودابه اشاره دارد که در متن ها و داستان ها کمتر به این قصه اشاره شده است و کمتر از آن می دانیم. ما در این قصه با زال در اتاق یک بیمارستان مواجه می شویم و رفتار شخصیت ها را در چنین فضایی می بینیم.

وی ادامه داد: جهان نمایش ما از دید زال است، ما زال و رودابه را داریم و همچنین دو شخصیت را داریم که نقش مو را بازی می کنند و فکر می کنم نگاه ما برای شخصیت بخشیدن به موی زال کار تازه ای است که نشان داده شود در سرنوشت یک گروه تاثیر می گذارد.

کارگردان نمایش «خاندان مرگ» با اشاره به اینکه یک دغدغه امروزی دارد ولی ساختار اسطوره ای را برایش انتخاب کرده است، تصریح کرد: دغدغه من جهان امروز است و با اسطوره شکنی و اسطوره زدایی بیانش می کنم چون مسایل امروز از نظر من با مسایل اسطوره ای یکی است. زمان، مرگ و ترس از مفاهیم کلیدی و از مسایل جهان امروز و همچنین اسطوره های ما بوده است. من خواستم دغدغه امروزم را با شخصیت زال گره بزنم چراکه این قصه نیاز به کشف و شهودی داشت که باید سراغ اسطوره ها می رفتم.

وی درباره دکور این نمایش یادآور شد: ما یک دکور کاربردی داریم که شکلی نامتعارف دارد و به لحاظ بصری به ایده نمایش کمک می کند.

نوری در پایان درباره مخاطبان این نمایش اظهار کرد: نمایش «خاندان مرگ» هم می تواند مورد علاقه مخاطبان شاهنامه باشد و هم جوانان نسل امروز و این نسل جدید به خاطر شیوه اجرایی با آن ارتباط برقرار می کنند.

تهیه کنندگی نمایش «خاندان مرگ» برعهده احمد نجفی است و حسام منظور، سهی بانو ذوالقدر، الهام شکیب، آرش اشاداد و رویا بختیاری بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می پردازند. 

لیست عوامل این نمایش عبارتند از نویسنده و کارگردان: مهراو نوری، مشاور کارگردان: حمید پورآذری، طراح نور: مصطفی اسفندیاری، طراح لباس: زری کریمی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: امیر سپهر تقی لو، منشی صحنه: شیرین آقازاده، مدیر صحنه: قاسم غضنفری، مدیر تولید: سعید زارع محمدی، عکاس: رضا قاضیانی، مشاور رسانه ای: سام بهشتی و تهیه کننده: احمد نجفی.

نظر شما