شناسهٔ خبر: 46648 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آخرین سیاستگذاری‌ها برای فرانکفورت/ هیأت خرید کتاب، دولتی است؟

برگزاری آخرین جلسه شورای سیاستگذاری حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و مشخص نبودن زمان اهدای جایزه نوبل ادبیات از جمله اخبار مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ گزارش یک هفته با کتاب در این هفته، نسبتا پرخبر است و بیشتر حجم اخبار آن مربوط به خبرهای داخلی است. این گزارش تنها ۲ خبر بین‌المللی دارد. در این گزارش ۲ خبر فراخوان و هم چنین یک خبر ثبت نام نمایشگاه کتاب داریم.

مرور اخبار حوزه کتاب این هفته را با خبر مربوط به نمایشگاه کتاب فرانکفورت و حضور ایران در آن آغاز می کنیم و در ادامه، مطالعه خلاصه خبرهای دیگر را پی می‌گیریم.

برگزاری آخرین جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت

این خبر روز شنبه منتشر شد و به موجب اطلاعات آن، آخرین جلسه شورای سیاستگذاری حضور ایران در شصت و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت برگزار شد.

این جلسه با حضور علی‌اکبر اشعری، علی فریدونی، امیرمسعود شهرام‌نیا، محمود آموزگار، مصطفی رحماندوست، فریدون عموزاده‌خلیلی، محسن عموشاهی، غلامرضانوعی و احمد شاکری در محل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد. در این نشست، آخرین تصمیمات و هماهنگی‌های لازم برای حضور پررنگ جمهوری اسلامی ایران در دو بخش بزرگسال و کودک اتخاذ شد.

سخنان صالحی درباره لزوم دقت در انتخاب آثار برای ارائه در فرانکفورت

سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم دقت نظر بیشتر برای انتخاب آثاری متناسب با هویت و فرهنگ ایرانی - اسلامی جهت عرضه در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت تاکید کرد.

این خبر مربوط به روز شنبه و مربوط به یکی دیگر از سلسله برنامه‌های دیدار صالحی با اهالی قلم و نشر، در کتابفروشی آمه است. صالحی در این برنامه، در پاسخ سئوالی درباره نمایشگاه کتاب فرانکفورت و حضور ایران در دوره شصت و هشتم این نمایشگاه در اواخر مهرماه جاری گفت: چند اتفاق مثبت در زمینه برنامه ریزی ها برای حضور پررنگ ایران در این نمایشگاه افتاده است؛ اتفاق اول تجمیع حداکثری ناشران ایرانی، اتفاق دوم توجه بیشتر به جذابیت بصری کتاب‌های برای عرضه در نمایشگاه و اتفاق سوم مشارکت بیشتر و همچنین تخصصی تشکل‌های نشر در برنامه‌ریزی‌ها برای نمایشگاه بوده است.

وی گفت: بر این اساس تصمیم گرفته شد که در حوزه کتاب، آثاری که تناسب بیشتری با هویت و فرهنگ ایرانی اسلامی دارد، انتخاب شوند و در معرفی آنها به زبانهای خارجی بویژه زبان انگلیسی دقت بیشتری صورت گیرد.

توضیحات ارشاد درباره دولتی بودن ترکیب هیئت‌های خرید کتاب استانی

همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد روز دوشنبه این هفته، درباره دولتی بودن ترکیب هیئت‌های خرید کتاب در استان‌ها که اخیراً شیوه‌نامه اجرایی فعالیت آنها از سوی معاون فرهنگی ارشادابلاغ شده، توضیحاتی ارائه کرد.

طبق اطلاعات این خبر، روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خبری به نقل از همایون امیرزاده،  مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد، از ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی خرید کتاب به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.

امیرزاده درباره ساز و کار اجرایی خرید کتاب از سوی استان‌ها نیز گفته است: هیات خرید کتاب در هر استان از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان (به عنوان رئیس هیات)، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان (به‌عنوان دبیر هیات)، رئیس اداره فرهنگی (به عنوان عضو) و دو نفر کارشناس پیشنهاد شده از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و تائید معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌شود.

دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه ها با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

یکی از خبرهای این گزارش مربوط به نهاد کتابخانه های عمومی کشور است و به موجب یادداشتی که علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور روز دوشنبه این هفته منتشر کرد، منتشر شد.

طبق این یادداشت، روز  یکشنبه ۱۱ مهر علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به همراه تعدادی از مشاورین، معاونین و مدیران کل نهاد در کمیسیون فرهنگی مجلس حضور پیدا کرد.

آغاز ثبت‌نام نمایشگاه‌های استانی کتاب آبان

از جمله خبرهای روز شنبه این هفته، اعلام زمان ثبت نام ناشران برای شرکت در نمایشگاه های استانی کتاب در آبان ماه بود. به موجب اطلاعات این خبر، مهلت ثبت نام ناشران برای حضور در نمایشگاه‌های کتاب استانی آبان ماه که از ۱۰ تا ۲۰ مهرماه برگزار می‌شود، اعلام شد.

بر اساس این گزارش نمایشگاه‌های کتاب استانی آبان ماه در شهرهای گرگان، همدان، نیشابور، کرمان و کرمانشاه برگزار می‌شود. نمایشگاه کتاب گرگان از ۴ تا ۹ آبان، نمایشگاه کتاب همدان از ۸ تا ۱۳ آبان، نمایشگاه کتاب خراسان رضوی از ۱۶ تا ۲۱ آبان در نیشابور، نمایشگاه کتاب کرمانشاه از ۲۴ تا ۲۹ آبان و نمایشگاه کتاب کرمان نیز از ۲۴ تا ۲۹ آبان برگزار می‌شود.

به این ترتیب، ناشران در مهلت مقرر می‌توانند برای حضور و ثبت نام در این نمایشگاه‌ها به سامانه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به آدرس www.icfi.ir  مراجعه و ثبت نام کنند.

افتتاح دوازدهمین نمایشگاه کتاب گیلان

دوازدهمین نمایشگاه کتاب گیلان هم دوشنبه ۱۲ مهر با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد. فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در مراسم افتتاح این نمایشگاه با اشاره به حضور ۳۵۰ ناشران از کل کشور در نمایشگاه کتاب استان، اظهار کرد: از این تعداد ۴۵ ناشر از استان گیلان هستند.

وی با اشاره به عرضه ۵۸ هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه، خاطرنشان کرد: توجه و حمایت از ناشران امری ضروری بوده و سبب توسعه این حوزه می شود.

دوازدهمین نمایشگاه کتاب گیلان در ۲۰۰ غرفه و از ۱۲ الی ۱۷ مهرماه در محل نمایشگاه های بین المللی گیلان برپا شده است.

انتشار نهمین دوره جایزه ادبی جلال‌ آل‌احمد

یکی از خبرهای مربوط به فراخوان های جشنواره ای در این هفته، مربوط به جایزه جلال آل احمد بود که روز سه شنبه منتشر شد که طبق اطلاعات آن، فراخوان نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد از سوی بنیاد شعر و ادبیات داستانی منتشر شد.

به این ترتیب، دبیرخانه نهمین دوره جایزه ادبی جلال ‌آل‌احمد که با هدف «ارتقای زبان و ادبیات ملی ـ دینی» در آذرماه سال ۱۳۹۵ برگزار می‌شود، از نویسندگان، پژوهشگران، پدیدآورندگان و ناشران دعوت کرد آثار خود را در چهار گروه «داستان بلند و رمان»، «مجموعه داستان کوتاه»، «نقد ادبی» و «مستندنگاری» به این دبیرخانه معرفی کنند.

انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه

روز شنبه این هفته، همچنین فراخوان ارسال آثار برای شرکت در پانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه توسط موسسه خانه کتاب منتشر شد.

به این ترتیب، ستاد برگزاری بیست و چهارمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، پانزدهمین جشنواره کتاب و رسانه را با هدف توجه بیشتر به کارکردهای رسانه در حوزه کتاب همزمان با هفته کتاب برگزار خواهد کرد.

معرفی برگزیدگان شانزدهمین جشنواره صنعت چاپ

شانزدهمین جشنواره صنعت چاپ هم صبح یکشنبه این هفته برگزیدگان خود را شناخت. مراسم تقدیر از برگزیدگان این جشنواره با حضور وزیر ارشاد، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و جمعی از مدیران و فعالان حوزه صنعت چاپ در تالار وحدت برگزار شد.

مشخص نبودن تاریخ اهدای نوبل ادبیات

با پایان مرور خبرهای داخلی حوزه کتاب، به بخش خبرهای بین المللی می رسیم که تعداد زیادی ندارند و این هفته در ۲ خبر خلاصه می شوند. در حالی که هر سال با فرارسیدن ماه اکتبر آکادمی نوبل تاریخ اهدای جوایز چندگانه خود را اعلام می‌کند، هنوز تاریخ اهدای جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۶ اعلام نشده است.

سال پیش آکادمی روز ۵ اکتبر اعلام کرد که اسم برنده ادبیات ۸ اکتبر اعلام خواهد شد. اما امسال آنها کارها را به شکل دیگری پیش برده‌اند و پر واسبرگ از اعضای آکادمی در نهایت تعجب به جای سارا دانیوس که همه تاریخ‌های معرفی اسامی را اعلام می‌کند، با شرکت در یک مصاحبه گفت نام برنده این جایزه در دومین روز محتمل اعلام خواهد شد که به معنی ۱۳ اکتبر خواهد بود. اما سایت رسمی نوبل هنوز در برابر تاریخ اعلام نام برنده نوبل نوشته است: بعدا اعلام خواهد شد.

چالش بین استیون کینگ و جیمز پترسون

خبر دیگر بین المللی این گزارش هم مربوط به چالش و دعوا بین دو نویسنده سرشناس آمریکایی است. جر و بحثی که سال‌ها بین دو نویسنده بزرگ آمریکایی در جریان بوده، و کار تا آنجا پیش رفته بود که استیون کینگ گفته بود جیمز پترسون «یک نویسنده افتضاح» است، حالا ابعاد جدیدی پیدا کرده است. ابعاد جدید این دعوا باعث شده تا جیمز پترسون اعلام کرد کتابی را که با عنوان «قتل استیون کینگ» نوشته است، منتشر نخواهد کرد.

این نویسنده گفت: با این حال، من نمی‌خواهم برای استیون کینگ یا خانواده اش ناراحتی ایجاد کنم. از سر احترام برای آن ها، من تصمیم گرفتم کتاب «قتل استیون کینگ» را منتشر نکنم. پیش از این اتفاق، پترسون در وبسایتش نوشته بود: من خودم هوادار استیون کینگ هستم، اما استیون کینگ نقشی در تولید این رمان نداشت و به هیچ وجه ارتباطی بین او و کتاب نیست. امیدوارم از آن خوشش بیاید.

کینگ هنوز نظری درباره عدم انتشار این کتاب نداده است. از سوی دیگر، پترسون اعلام کرد که کتاب بعدی‌اش یعنی «گرفتن تایتانیک» جای «قتل استیون کینگ» را می‌گیرد و روز اول نوامبر منتشر خواهد شد.

نظر شما