شناسهٔ خبر: 46681 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۴ هزار شی مطالعاتی در پایگاه ثبت داده های شهر سوخته ساماندهی شد

۴هزار شی مطالعاتی کشف شده از بخش مسکونی پایگاه میراث جهانی شهر سوخته در پایگاه ثبت داده های این محوطه باستانی ساماندهی و مورد پژوهش قرار گرفت .

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حسین مرادی معاون گروه باستان شناسی شهر سوخته و از مجریان طرح مطالعه، پژوهش و ساماندهی ۴هزار شی مطالعاتی به دست آمده از کاوشهای شهرسوخته سیستان این مطلب را در نشست گزارش به همکار که  به همت پژوهشکده باستان شناسی در محل پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد مطرح ساخت .

او با اشاره به اهمیت پایگاه ثبت داده های باستان شناسی برای ثبت مشخصات تمامی پدیده های باستان شناختی به دست آمده از کاوش های صورت گرفته شهر سوخته کلیاتی درباره زیرساختهای این سامانه، چگونگی دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در آن و نحوه کار با این سامانه تحت وب، مطالبی را مطرح کرد .

این باستان شناس لزوم ثبت روشمند اطلاعات برای حفاظت و نگهداری بهتر را از اهداف طراحی این بانک اطلاعاتی اعلام کرد و گفت :در صورت وجود پایگاه ، داده های منسجم ،اطلاعات و داده های ثبتی در طول زمان های کاوش به سادگی ذخیره سازی می شوند و هر لحظه آماده بازیابی در قالب فرم های خروجی مورد نیاز خواهند بود .

وی با اشاره به اینکه اطلاعات مربوط به اشیای یافته شده درمحوطه باستانی شهر سوخته در این پایگاه داده ها قرار داده شده تصریح کرد :با طراحی این پایگاه یک امکان با قابلیت بروز رسانی برای تمامی محوطه های باستانی به وجود می آید و تقسیم بندی فضا و مکان در کاوش های باستان شناسی با توجه به موقعیت سایت از طریق آن در دسترس قرار می گیرد  .

به گفته این باستان شناس ، پایگاه داده ها به گونه ای طراحی شده که کاربر تنها به قسمت ورود اطلاعات دسترسی دارد و تنها ازموارد ورودی اطلاعاتی که خودش انجام داده می تواند بازدید کند .

مرادی تصریح کرد : همچنین مسئول پروژه امکان گزارش گیری از کار کاربران و اطلاعات مربوط به پروژه را خواهد داشت و می تواند روند کارکرد کاربران را کنترل کند .

او افزود : سرپرست محوطه باستانی امکان تغییر در مشخصه های ورودی هر شی را دارد و می تواند تمام پروژه ها را در کنترل داشته باشد و آمار و اطلاعات مورد نیاز را با هم و تک تک دریافت کند .

وی در ادامه به ویژگیهای اساسی و کاربردی این سامانه از دیدگاه مطالعات باستان شناختی و کاربرد آن در تحلیلهای علمی مبتنی بر دانش آمار در باستان شناسی همانند استخراج اطلاعات در فرمت های مختلف اکسل و ورد، تهیه نمودارهای آماری گوناگون که در تحلیلهای فضایی مکانی و ارائه گزارشهای توصیفی نتایج کاوشها سودمند هستند اشاره کرد.

نظر شما