شناسهٔ خبر: 46688 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مصطفی رحماندوست: مطالعه باید به یک پُز اجتماعی تبدیل شود

رحماندوست معتقد است اگر «مطالعه» به یک پُز اجتماعی تبدیل شود و سطح فرهنگ خانواده‌ها در زمینه‌ اهمیت مطالعه بالا رود، موبایل و تبلت هم می‌تواند به عنوان ابزاری در اختیار مطالعه قرار گیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده‌ی کودک و نوجوان درباره‌ مهم‌ترین نیاز فرهنگی و اجتماعی کودک امروز که جای خالی آن در جامعه دیده می‌شود، توضیح داد: مهم‌ترین مشکل بچه‌های امروز ما کمبود مطالعه است؛ سطح مطالعه در کشور خیلی پایین است، تا حدی که نمی‌توانیم امیدوار باشیم در آینده به دانش خارجی نیازی نداریم و تولیدکننده‌ دانش هستیم.

این شاعر که در هفته‌ی ملی کودک درباره‌ نیازهای کودکان سخن می‌گفت، به نیاز آگاهی و دانش اشاره کرد. او با تاکید بر این‌که شاید اگر این موضوع را با مسئولان امر در میان بگذاریم آمار تعداد عنوان کتاب‌های منتشر شده طی سال‌های اخیر را به رخ بکشند، ادامه داد: اما در آمار و تعداد عنوان کتاب‌ها دو مساله را باید در نظر گرفت، یکی تعداد کودکان که بیشتر از گذشته شده و باید با در نظر گرفتن تعداد آن‌ها به عنوان مخاطب آمار کتاب را بررسی کنیم. دیگری پایین بودن شمارگان کتاب‌ها در این سال‌ها است که حداکثر به هزار یا دو هزار نسخه رسیده.

بر اساس گفته‌ی مدیر بخش کودک و نوجوان انتشارات امیر کبیر، با یک حساب و کتاب برای هر کودک ایرانی فقط یک عنوان کتاب در سال منتشر می‌شود.

این شاعر کودک و نوجوان افزود: از سوی دیگر امروز صنعت نشر ما به جایی نرسیده است که شاعر و نویسنده کودک و نوجوان به حرفه خود به عنوان یک شغل نگاه کنند. صنعتی که بخش اعظم کودکان را کتاب‌خوان بار بیاورد باید از نظر اقتصادی هم برای ناشر و نویسنده و شاعر نیز در خور توجه باشد.

امسال در حاشیه‌ هفته‌ ملی کودک در سراسر کشور، برنامه‌هایی در قالب معرفی کتاب و اهدای کتاب و محصولات فرهنگی‌هنری به کودکان اجرا می‌شود. برنامه‌های این ایام با همکاری بیش از ۲۰ سازمان و وزارت‌خانه طراحی و برگزار شد.

مطالعه باید بیشتر از نمره اهمیت داشته باشد

رحماندوست درباره‌ نقش نهادهای مختلف در ایجاد انگیزه‌ی مطالعه در کودکان گفت: مشکل کمبود مطالعه در کشور ما مساله‌ای نیست که فقط یک گروه مشخص بتواند آن‌را حل کند. علاقه‌ کودک به مطالعه پیش از رفتن به مدرسه و در محیط خانواده شکل می‌گیرد. کشورهای پیشرفته در حال حاضر برنامه‌های بلند مدت هفت تا ۱۰ ساله برای گسترش مطالعه در نظر گرفته‌ و در برنامه‌ کلان ملی تمام نهادهای صاحب تاثیر را شریک کرده‌اند. رادیو و تلویزیون و سایر سازمان‌ها و نهادها باید در برنامه کلان ملی شرکت کنند.

او نقش سازمان آموزش و پرورش در این حوزه را یادآور شد: سیستم آموزش و پرورش و نقش آن در گسترش مطالعه زمانی پررنگ می‌شود که بداند مطالعه بیش از نمره اهمیت دارد و باید به آن توجه کرد.

رحماندوست معتقد است با توجه به این‌که هر مساله‌ای را در کتاب‌ها می‌توانیم بگنجانیم، از این روی پرداختن به سایر نیازهای کودکان هم در گرو افزایش میزان مطالعه است. اما به گفته‌ی او ابتدا باید خواننده کتاب را پیدا کرد سپس به فکر آموزش به کودک باشیم.

مساله‌ روز: نیاز به مطالعه، تبلت و موبایل

این‌روزها جای مطالعه را بازی با تبلت برای کودکان پر کرده است. نگرانی‌ای که در نشست‌های تخصصی هفته‌ی ملی کودک نیز کارشناسان به آن اشاره می‌کنند. رحماندوست در این‌باره گفت که معتقدم امروزه استفاده کردن کودکان از تبلت به یک پز اجتماعی تبدیل شده است. همان‌گونه که رفتن به یک مدرسه خاص پز اجتماعی است. اگر مطالعه هم به یک پز اجتماعی تبدیل شود، تبلت هم می‌تواند در خدمت مطالعه قرار بگیرد.

او در پایان یادآور شد: بسیاری از کشورهای پیشرفته در پی جایگزین کردن مطالعه کاغذی با دیجیتال هستند. هرچند اکنون تبلت و وسایل تکنولوژی یک وسیله بازی برای کودکان هستند، اما اگر مطالعه به یک پز اجتماعی تبدیل شود و سطح فرهنگ خانواده‌ها در زمینه اهمیت مطالعه بالا رود تبلت هم می‌تواند به عنوان ابزاری در اختیار مطالعه قرار بگیرد.

نظر شما