شناسهٔ خبر: 46694 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صمدیان بیست سال حضور کیارستمی در کن را مستند می‌کند

ماه گذشته هفتادوسومین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز کار خود را با یاد عباس کیارستمی آغاز کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ ماه گذشته هفتادوسومین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز کار خود را با یاد عباس کیارستمی آغاز کرد. پنجشنبه شب در رویداد سینمایی دیگر این سوی جهان، جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان در افتتاحیه خود جایزه فیلمساز سال آسیا را به زنده‌یاد کیارستمی اهدا کرد که احمد کیارستمی برای دریافت این جایزه در این مراسم حضور یافت. احمد به جای پدر صحبت کرد و گفت: «شب اهدای این جایزه و حضور مردم نشان می‌دهد میراث عباس کیارستمی در اینجا خواهد ماند. » او همچنین شعری از پدرش خواند: «وقتی آمد... آمد/ وقتی بود... بود/ وقتی رفت... بود.»
همچنین این جشنواره نشستی با عنوان «مولف آسیایی: عباس کیارستمی یا حضور جاودانه سینمای ایران» را برای گرامیداشت یاد این سینماگر برگزار کرد که در آن سیف‌الله صمدیان، همکار و دوست کیارستمی که مستند «76 دقیقه و 15 ثانیه با عباس کیارستمی» را به پیشنهاد آلبرتو باربرا، رییس جشنواره ونیز ساخته بود در جشنواره بوسان خبر از ساخت دومین قسمت این مستند داد. صمدیان در این نشست گفت: «قسمت دوم درباره 20 سال حضور کیارستمی در جشنواره فیلم کن است.» قسمت اول این مستند «76 دقیقه و... » که اشاره‌ای است به مدت زمان زندگی این مولف، برای نخستین‌بار در جشنواره ونیز روی پرده رفت و در جشنواره بوسان به عنوان بخشی از یادبود کیارستمی نمایش داده شد.
فیلم‌های «24 فریم»، «76 دقیقه و 15 ثانیه با عباس کیارستمی»، «زندگی و دیگر هیچ»، «کپی برابر اصل»، «کلوز آپ»، «جاده‌های کیارستمی»، «طعم گیلاس»، «باد ما را خواهد برد»، «زیر درختان زیتون» و «خانه دوست کجاست؟» در بخش نگاه ویژه این جشنواره که بر کارنامه سینمایی کیارستمی متمرکز است، نمایش داده می‌شوند.
احمد کیارستمی و شهره گلپریان، دستیار کیارستمی، نیز در نشست خبری بخش «مولف آسیایی: عباس کیارستمی» شرکت داشتند. احمد کیارستمی در این نشست درباره پدرش گفت: «او خود شبیه فیلم‌هایش بود، متواضع، صادق و صمیمی بود. او ما را مشتاق رها کرد و رفت بنابراین بیش از پیش کارهای او را تحسین می‌کنیم.»
به گفته کانگ سویون، مدیر اجرایی این جشنواره، نخستین نقش جشنواره بوسان حمایت از فیلمسازان آسیایی نوظهور است. اما پس از دو سال کشمکش مدیران این جشنواره با مقامات دولتی شهر، جشنواره بوسان مسیر متفاوتی را پیش گرفته است. پس از نمایش مستند بحث‌برانگیزی که سال 2014 برخلاف میل دولت در این جشنواره نمایش داده شد و جشنواره مورد حمله سیاستمداران قرار گرفت، فیلمسازان داخلی این جشنواره را تحریم کردند و خواستار حمایت از آزادی بیان در آثارشان شدند. در نتیجه فیلمسازان برتر این کشور از جمله پارک چان‌ووک، بونگ جوون هو، لی جوون ایک، چویی دونگ هوون و ریو سئونگ-ون در افتتاحیه این جشنواره حضور نیافتند و فرش قرمز جشنواره میزبان ستاره‌های کره‌ای کمتری بود. ستاره‌های کره‌ای سرشناس از جمله کیم کی دوک، ژانگ لو، پارک سودام و چویی مین هو در مراسم افتتاحیه پنجشنبه شب حاضر شدند.
اما حضور سینماگران ایرانی در این جشنواره چشمگیر است. ریاست هیات داوران بخش جریان‌های نوی این جشنواره بر عهده سلیمان سیسه، کارگردان اهل کشور مالی است و محمود کلاری فیلمبردار ایرانی، ژانگ لو کارگردان کره‌ای، گونیت مونگا تهیه‌کننده هندی و بِرو بیر مدیر جشنواره فیلم روتردام، اعضای هیات داوران این دوره از جشنواره فیلم بوسان هستند. جایزه این بخش به دو فیلم بلندی اهدا می‌شود که نخستین یا دومین اثر کارگردانی تازه‌کار است. در این بخش نوید محمودی با فیلم «رفتن» محصول مشترک افغانستان و ایران حضور دارد؛ داستان فیلم به مهاجرت غیرقانونی از افغانستان به ایران می‌پردازد. «رفتن» که به عنوان نماینده افغانستان به اسکار هشتادونهم معرفی شده است، در جشنواره بوسان با ده فیلم از کشورهای هند، ژاپن  و کره به رقابت می‌پردازد.
در بخش غیررقابتی «دریچه‌ای به سینمای آسیا» فیلم‌های «فروشنده» اصغر فرهادی، «رویای آب» ساخته فرهاد مهرانفر، «محمد رسول‌الله» از مجید مجیدی، «مالاریا» از پرویز شهبازی، «پاداش» از کمال تبریزی، «ویولونیست» به کارگردانی محمدعلی طالبی و «قشنگ و فرنگ» ساخته وحید موساییان نمایش داده می‌شوند. این جشنواره از ششم تا پانزدهم اکتبر در شهر بوسان برگزار می‌شود.

نظر شما