شناسهٔ خبر: 46723 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ادبیات آئینی امروز ایران مسیری کمال‌گرا را طی‌ می‌کند

سید علی شجاعی معتقد است مسیر ادبیات آیینی طی سال‌های اخیر مسیری رو به قله و کمال‌گرا بوده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سید علی شجاعی در پاسخ به سوالی درباره علت نزولی بودن سیر تولیدات ادبی با مضامین عاشورایی در سال‌های اخیر اظهار داشت: باور من شاید برخلاف نظر بسیاری و شاید هم موافق نظر دیگرانی باشد اما به هر صورت  به زعم من، ادبیات آیینی و بالاخص ادبیات عاشورایی، سیر صعودی، کمالگرا و رشد یافته را طی کرده و می‌کند .یعنی لااقل در پنجاه سال اخیر، این جنس ادبیات راه تعالی پیش گرفته و مسیر قله را شناخته و در ان گام زده، اگر چه با فراز و فرود و اگرچه به آرامی و شتاب و اگرچه سخت و آسان.

وی ادامه داد: این تعالی طلبی و تعالی روی، از چند وجه است. اول این که ادبیات مدرن، به معنای عامش، به ادبیات فارسی کم کم راه پیدا کرده، و تاثیرش کمی شناخته شده و بکارگیری ش جدی تر شده و لزومش باور شده  پس نفس ورود  شناخت و استفاده از فرمهای جدید، کما به این که همه ادبیات ما را بالا کشیده، ادبیات آیینی ما را هم خواندنی تر کرده.

شجاعی ادامه داد: مساله دوم توجه ویژه‌تری که در همه دنیا، و ایران هم، به خواست و نیاز و علایق مخاطبان شده و می‌شود، سبب شده که ما هم بر اساس نیاز نسل‌های جدید برای بازبیان وقایع تاریخی و دینی‌مان، به سراغ مدیا و قاب های جدید برویم و ادبیات آیینی شکوفا و مدرن هم از این مساله مستثنی نیست.

شجاعی افزود: مساله سوم بازخورد منفی مخاطبان از مضامین بی سند است که راه بری نویسندگان به پژوهش‌هایی عمیق‌تر و دقیقتر و مستندتر و در نتیجه آن آثاری پر مغزتر و جان دارتر باز کرده است و مساله چهارم نشر همه جانبه آثار در شکلهای گوناگون و احساس نیاز جدی برای مضامین و فرم‌های خلاقانه و بدیع برای دیده شدنهای تازه و نو است.

این نویسنده نصریح کرد: این موارد و بسیاری ازین دست، اگر چه گواه مسیر رو به قله ادبیات آیینی و عاشورایی است و اما قطعا نافی این معنا نیست که تا قله راه بسیار است و اینجا که ماییم، به زمین نزدیک‌تر است تا آسمان و راه بسیار در پیش و اندک آمده. اما نفس دیدن قله و هدف گذاری برایش، مبارک است و امید بخش.

نظر شما