شناسهٔ خبر: 46760 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

واکنش‌ها بعد از دریافت نوبل توسط باب دیلن/ امرایی: به دیلن نوبلِ صلح می‌دادند بهتر بود

بعد از اعلام نام باب دیلن، ترانه سرای سرشناس آمریکایی به عنوان برنده جایزه ادبی نوبل 2016 واکنش‌های مختلفی صورت گرفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛  بعد از اعلام نام باب دیلن، ترانه سرای سرشناس آمریکایی به عنوان برنده جایزه ادبی نوبل 2016 واکنش‌های مختلفی صورت گرفت. گروهی این انتخاب آکادمی سوئدی نوبل را تحسین و بعضی نیز به این انتخاب اعتراض کردند.

بعد از اعلام این نتیجه اسدالله امرایی در صفحه اینستاگرامش نوشت: "باب دیلن و ترانه‌هایش را دوست دارم. تلاش او را برای صلح و مخالفتش را با جنگ ویتنام و همدلی‌هایش را با ستمدیدگان و قربانیان شکنجه می‌ستایم. کاش جایزه صلح نوبل را به او می‌دادند. اعطای جایزه نوبل را به او جفا در حق نویسندگانی مثل فیلیپ راث و جویس کرول اوتس می‌دانم."

هرچند جویس کرول اوتس، نویسنده بنام آمریکایی که خود سال‌هاست در صدر فهرست گمانه زنی‌های جایزه نوبل است، انتخاب باب دیلن را به عنوان برنده نوبل ادبیات "هوشمندانه" قلمداد کرده است.

امرایی در ادامه نوشته است: "او نهمین آمریکایی برنده نوبل ادبیات است. سینکلر لوئیس، یوجین اونیل، پرل باک، تی اس الیوت، ویلیام فاکنر، ارنست همینگوی، جان اشتاین بک و تونی موریسون همه رمان نویس و شاعر و نمایش نامه نویس بودند."

ایسنا نیز در گزارشی به اظهار نظر بعضی از هنرمندان آمریکایی پرداخت. هاری کونزرو داستان‌نویس و روزنامه‌نگار هندی ـ انگلیسی واکنش تندتری به این قضیه داشته و نوشته است: از زمانی که به "اوباما" به خاطر "بوش" نبودن جایزه دادند،‌ این ضعیف‌ترین جایزه نوبل بود.

صلاح‌الدین احمد نویسنده عرب ـ آمریکایی از زاویه دیگری به این اتفاق نگاه و اعتراض کرده که چرا "باب دیلن" باید اولین موسیقی‌دانی باشد که نوبل می‌گیرد. او گفته: خدا می‌داند چندین ترانه‌سرای دیگر در زبان‌های دیگر پیش از او می‌توانستند این جایزه را بگیرند.

این رمان‌نویس سرشناس که نام یکی از کتاب‌هایش شباهت زیادی به یکی از ترانه‌های دیلن دارد، درباره تعلق گرفتن نوبل ادبیات ۲۰۱۶ به یک ترانه‌سرا گفت: بسیاری از ما تحت تاثیر موسیقی دهه ۱۹۶۰ دیلن بوده‌ایم، مخصوصا مونولوگ‌ها و ترانه‌های قوی و دراماتیک او. من فکر می‌کنم این جایزه چند سال است که انتظار دیلن را می‌کشد. او شاید یک دهه است که به طور جدی از نامزدهای این جایزه است، بنابراین این انتخاب خیلی هم غافلگیرکننده نبود.

اوتس ادامه داد: با این حال اگر این جایزه به اعضای باقی‌مانده از گروه "بیتلز" ـ که موسیقی‌شان هم‌اندزاه یا بیشتر از کارهای "دیلن" مهم است ـ تعلق می‌گرفت، انتخاب آکادمی همین‌قدر هوشمندانه و هیجان‌انگیز می‌شد.

این نویسنده زن در پایان اظهار کرد: ما امیدواریم باب دیلن از فرصت استفاده کند و حرفی سیاسی بزند. در این اوضاع آشفته که خودِ دموکراسی هم آسیب‌پذیر شده، مهم است که هنرمندان شفاف و رک حرف بزنند. سکوت در شرایط کنونی که مثلا کمپین "زندگی سیاه‌ها اهمیت دارد" راه افتاده،‌ خیلی غم‌انگیز و طاقت‌فرسا شده... گرچه اگر باب دیلن بخواهد غیرسیاسی باشد، مسلما او را درک می‌کنم.

استفن کینگ نویسنده کتاب‌های پرفروش جنایی آمریکا که "مسیر سبز"، "رستگاری در شائوشنک" و "مه" را در کارنامه‌اش دارد، ‌در واکنش به برنده شدن "دیلن" نوشته: از این که "باب دیلن" نوبل را برد، حظ کردم. در فصل سستی و ناراحتی، این یک اتفاق خوب و بزرگ است.

جیمز وودز  بازیگر و کارگردان باسابقه که در "روزی روزگاری آمریکا" در کنار رابرت دنیرو ایفای نقش کرده، در توییتر خود نوشت: باب دیلن برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۶ شد. انتخاب شایسته‌ای بود. او ملک‌الشعرای نسل من است.

نظر شما