شناسهٔ خبر: 46782 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر مرمت می‌خواهد

یک کارشناس هنری معتقد است، آثار ایرانی و خارجی موجود در گنجینه‌ی موزه‌ی هنر معاصر تهران به مرمت و صرف هزینه نیاز دارند که این هزینه، بعد از گذشت سال‌ها تامین نشده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ رضا نامی با اشاره به برنامه‌ی سفر بخشی از گنجینه‌ی موزه‌ی هنرهای معاصر تهران به اروپا برای نمایش در رم و برلین، اظهار کرد: متأسفانه هنوز تدبیری اندیشیده نشده که عواید برپایی این‌گونه نمایشگاه‌ها برای موزه و مرمت آثار هزینه شود و همچنان درآمدهای موزه به خزانه‌ی دولت ریخته می‌شود. امیدوارم دولت در این زمینه سعه‌ی صدر داشته باشد، چون چندین سال است که ساختمان موزه هیچ مرمتی به خود ندیده است.

او ادامه داد: بعد از انقلاب، چیز زیادی در موزه به‌روز نشده و آثار ایرانی و خارجی آن به مرمت نیاز دارد. مرمت‌ آثار خارجی باید توسط مرمت‌کار خارجی انجام شود و به هزینه کردن نیاز دارد. باید چاره‌ای اندیشیده شود که این هزینه‌ها تأمین شود.

نامی به مشکلاتی که در این سال‌ها گریبانگیر موزه بوده است، اشاره و اظهار کرد: سیستم روشنایی موزه خیلی قدیمی است و سقف آن نیز که آب می‌داد، هنوز به‌صورت اصولی تعمیر نشده است. همچنین باید برای سیستم تهویه و هوای موزه فکری اساسی کرد و به آرشیو و نوع نگهداری آثار هم توجه ویژه‌ای شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش، به نگرانی‌های موجود در زمینه‌ی سفر بخشی از گنجینه‌ی موزه به اروپا و نمایش آثار در ماه‌های آینده اشاره کرد و گفت: اگر خطری متوجه آثار گنجینه باشد، این سفر به نفع هنر مملکت نخواهد بود. تضمین بازگشت آثار و سلامت آن‌ها را باید دولتمردان بدهند؛ در جلسه‌ای هم با حضور آقای ملانوروزی (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و رییس موزه هنرهای معاصر) و مرادخانی (معاون هنری وزارت ارشاد) و نمایندگان انجمن‌های هنری و هنرمندان، این تضمین از طرف آن‌ها داده شد. همچنین اعلام شد که با استعلام وکیل بین‌الملل از دیوان لاهه، قانونی در اروپا وجود ندارد که بخواهد آثار را مصادره کند.

او ادامه داد: نمایش بخشی از آثار گنجینه‌ی موزه‌ی هنرهای معاصر در اروپا، تصمیمی است که دولتمردان گرفته‌اند و به‌نظر می‌رسد آن را عملی خواهند کرد. به هر حال، آن‌ها هم کاری نمی‌کنند که در این شرایط زیر سوال بروند. باید به این سفر با نگاهی خوشبینانه نگاه کرد.

این کارشناس هنری همچنین بیان کرد: اعتقاد دارم ابراز نگرانی جامعه‌ی هنری نسبت به آثار هنری کشور، اتفاق خوبی است؛ اما به نظرم دولتمردان دست به کاری نمی‌زنند که خطا محسوب شود، چون بیش از همه خودشان در این بین آسیب می‌بینند.

به گزارش ایسنا، موزه هنرهای معاصر تهران قرار است بخشی از گنجینه‌اش را از مرزهای کشور خارج کند و در برلین و رم به‌نمایش بگذارد. نمایشگاه بخشی از گنجینه موزه، اول دی‌ماه در برلین برپا می‌شود و سه‌ماه در این شهر ادامه خواهد داشت. سپس نمایشگاه به رم انتقال پیدا می‌کند و چهارماه نیز در آنجا برپا خواهد بود.

مجید ملانوروزی - رییس موزه هنرهای معاصر - پیش از این، در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرده بود که آثار در هر شرایطی به کشور بازمی‌گردند و نگرانی‌های به‌وجود آمده در این‌باره بی‌مورد است.

نظر شما