شناسهٔ خبر: 46808 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مقالاتی چند دربارۀ اوستا منتشر شد

 این اثر «مقالاتی چند دربارۀ اوستا» نوشتۀ ژان کلنز، گراردو نیولی، کارل هوفمان و مری بویس با ترجمۀ دکتر سید سعیدرضا منتظری، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و دکتر مجید طامه از سوی نشر ادیان منتشر شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از میراث مکتوب؛ کتاب حاضر در حقیقت  ترجمۀ مدخل اوستا از دایرة‌المعارف ایرانیکا و چند مدخل دیگر مرتبط با همین موضوع از همین دایرة‌المعارف است.

در کتاب حاضر چند مقاله در خصوص اوستا گردآوری شده است. در مقالۀ «اوستا» کتاب اوستا، خاستگاه متون اوستایی، مهم‌ترین دست‌نویس‌های این کتاب و تاریخچۀ مطالعات اوستایی معرفی شده است. در مقالۀ «جغرافیای اوستایی» در زمینۀ خاستگاه و زمان کیش زردشتی مباحثی ارائه شده است. در مقالۀ «زبان اوستایی» خط اوستایی، واج‌شناسی این خط، دستور و نحو اوستایی مطرح شده است. و در نهایت در مقاله «مردم اوستایی» نیز اقوام اوستایی، خاستگاه و زمان آنها و سلسله مراتب اجتماعی‌شان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در مقدمۀ کوتاه کتاب به این نکته اشاره شده است که این مدخل‌ها هرچند کوتاه و موجز هستند، اما از آن‌جا که نگارش آن‌ها بر عهده برخی از مهم‌ترین دانشمندان مرتبط با آن موضوع بوده، اطلاعات بسیار جامعی را نه تنها برای یک خواننده غیرمتخصص فراهم می‌آورند بلکه هم‌چنین منبعی قابل استناد برای دانشمندان این حوزه‌ها نیز به شمار می‌آیند.

مقالات این کتاب در چهار بخش فراهم آمده است: اوستا، جغرافیای اوستایی، زبان اوستایی و مردم اوستایی. مقالات بخش اول حاصل پژوهش‌های ژان کلنز از نامی‌ترین دانشمندان اوستاشناس در عصر کنونی است. کلنز در این مدخل‌ها کوشیده است ابتدا خواننده را با سرگذشت کتاب اوستا و روایت سنتی آن آشنا سازد و در بخش‌های بعدی به معرفی اوستا و مهم‌ترین دست‌نویس‌های آن اشاره کرده است و در پایان نیز تاریخچۀ مختصری از مطالعات اوستایی را ذکر کرده است.

بخش دوم مقالات نوشته گراردو نیولی است. وی اساس پژوهش خود را بر پایه فرگرد اول وندیداد گذاشته و در آن به مقایسه مناطق جغرافیایی این بخش از اوستا با موضوعات مرتبط و مشابه در سنت هندوایرانی و حتی هندواروپایی پرداخته است.

سومین بخش از مجموعه حاضر نیز در چهار مبحث خط اوستایی، واج‌شناسی اوستایی و نحو اوستایی آماده شده است. سه مقالۀ نخست نوشته کارل هوفمان و مقالۀ آخر نوشتۀ ژان کلنز است.

بخش پایانی اثر نیز تألیف مری بویس است. در این بخش به اقوام اوستایی و خاستگاه و زمان آن‌ها پرداخته و سلسله مراتب اجتماعی در دو بخش اوستای گاهانی و متأخر بررسی شده است.

کلنز، ژان، بویس، نیولی، گراردو،  بویس، مری، هوفمان، کارل، مقالاتی چند دربارۀ اوستا، مترجمان: مجید طامه، سیدسعیدرضا منتظری، 200 صفحه، تهران، ادیان، قطع: رقعی، شمارگان: 1000 نسخه، بها: قیمت:  ۸۰۰۰۰ ریال، 1394.


منبع: میراث مکتوب

نظر شما