شناسهٔ خبر: 46820 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاثیر تولیدات علمی در ارتقای رتبه علمی کشور

حمید میرزاده در جلسه هم‌اندیشی با اعضای فراکسیون دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد


به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فرهیختگان؛  مدیریت مشارکتی و تعامل با نمایندگان مجلس در راس امور دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد. حمید میرزاده نیز در کسوت رئیس دانشگاه، نمایندگان مردم را مشاورانی امین و دلسوز برای دانشگاه می‌داند؛ مشاورانی که نظرات‌شان در پیشبرد اهداف دانشگاه موثر است. بر همین اساس تعامل با این مشاوران به‌عنوان اولویت کاری در دانشگاه مطرح است. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سه سال مدیریت خود بارها به مجلس رفته و با نمایندگان دیدار و گفت‌وگو کرده است. او یکشنبه هم در جلسه هم‌اندیشی اعضای فراکسیون دانشگاه آزاد اسلامی مجلس شواری اسلامی حضور پیدا کرد و از نظرات آنها آگاه شد. مجتبی علوی‌فاضل، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی دیروز  از جزئیات این جلسه سخن گفت. جلسه‌ای که در آن نمایندگان با تشکر از نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه شهرهای خود پیشنهاد دادند با تشکیل جلسات کارشناسی بتوانند در توسعه کیفی دانشگاه آزاد اسلامی و تبدیل شدن دانشگاه به دانشگاه کارآفرین نقش و سهم بیشتری داشته باشند. در شماره امروز «فرهیختگان» گزارش تکمیلی سخنان حمید میرزاده را در جلسه با نمایندگان می‌خوانید.

  کاهش واحدهای زیان‌ده به ۱۳۰ واحد
میرزاده در ابتدای جلسه در این دیدار ضمن تسلیت به مناسبت ایام عاشورای حسینی گفت: «مقام معظم رهبری در موارد متعدد و در ابلاغ سند علم و فناوری کشور فرمودند باید زمینه افزایش ورود به تحصیلات تکمیلی فراهم شود. همچنین در سند علم و فناوری و سند چشم‌انداز توسعه اشاره شده که ۳۰ درصد دانشجویان کشور باید در تحصیلات تکمیلی حضور داشته باشند، که این موضوع در دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک سند بالادستی مورد توجه قرار گرفته است.»
او با بیان اینکه تعداد واحدهای زیان‌ده دانشگاه به ۱۳۰ واحد کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: «‌در همین راستا برنامه‌ای طراحی شده که براساس آن جذب دانشجو در رشته‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری افزایش یابد. البته این برنامه با جذب و ارتقای اعضای هیات‌علمی همراه بوده است و بر این اساس ۱۱هزار نفر عضو هیات‌علمی جذب شده یا ارتقای درجه پیدا کرده‌اند.»
او درباره میزان جذب هیات‌علمی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در فراخوان‌های جذب هیات‌علمی چهار هزار نفر جذب قطعی و حدود ۳۹۰۰ نفر نیز ارتقا پیدا کرده‌اند. همچنین در این فراخوان‌ها حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد دانشگاه‌های دولتی و ۱۷ درصد فارغ‌التحصیلان خارج از کشور و ۲۲درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی جذب شده‌اند. جذب حدود ۳۵۰۰ نفر هم تا آخر آذر به اتمام می‌رسد.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به وجود۱۱‌هزار کارگاه و آزمایشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: «این ظرفیت عظیم در دانشگاه در طرحی به نام «ساها» تجمیع شده است. بر این اساس آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در یک نرم‌افزار به هم متصل هستند که تمام دانشجویان، استادان، پژوهشگران و... می‌توانند با مراجعه به این سامانه از این ظرفیت برخوردار شوند و در کمتر از ۱۵ روز نتایج آزمایشات خود را دریافت کنند.»
او گفت: «در سه سال گذشته میزان متقاضیان نقل و انتقال دانشجویی حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار نفر در سال بوده که این ترم آمار نقل و انتقال دانشجویی به ۱۶ هزار و ۷۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.»
به گفته او، در آزمون دکتری دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۱۱۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند که از این تعداد ۹۰ هزار نفر مردود شده‌اند و فقط حدود ۹ درصد پذیرش گرفته‌اند. میرزاده تاکید کرد: «دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی علاوه‌بر امتحان زبان و کسب نمره قابل‌قبول برای فارغ‌التحصیلی باید حداقل دو مقاله ‌ای‌اس‌ای یا مورد تایید وزارتین علوم و بهداشت ارائه دهند.»

  بیش از ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور در ۱۰۰ مرکز رشد
او ادامه داد: «در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان که زیربنای اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود، بیش از هزار شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور در۱۰۰ مرکز رشد با حضور دانشجویان، استادان و محققان دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کنند. امسال در نمایشگاه اقتصاد بنیان دانشگاه آزاد اسلامی ۶۷۳ محصول تجاری شده دانشگاه عرضه شده که همه این محصولات در سامانه‌ای به نام آزاد اکسپو در دسترس قرار دارند.»
به گفته او، در دانشگاه آزاد اسلامی براساس برنامه‌ای که تدوین شده تا سال ۱۳۹۹ باید وابستگی شهریه به ۶۰ درصد برسد. میرزاده در ادامه جلسه گفت: «یکی از برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی پوشش دادن دانشجویان فارسی‌زبان مقیم خارج از کشور است. بر همین اساس امسال برای اولین بار آزمون کارشناسی‌ارشد و دکتری در سطح بین‌المللی برای این متقاضیان برگزار شد.» او در ادامه با بیان اینکه در این سه سال بیش از ۲۵۰۰ رشته محل توسط دانشگاه آزاد اسلامی ممیزی شده‌، افزود: «در حوزه پزشکی نیز حدود ۵۰۰ عضو هیات‌علمی جذب شده‌اند. همچنین ۱۱ بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی در کشور فعال هستند که این تعداد به ۱۵ بیمارستان خواهد رسید.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان به برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای محصولات فرهنگی دانشجویان در اجلاس هفتاد و یکم دانشگاه اشاره کرد و گفت: «امروز واحدهای ما در حال برقراری ارتباط هر چه بیشتر با صنعت هستند تا واحدها ماموریت‌گرا شوند. در اجلاس هفتاد و یکم  دانشگاه محصولات دانش‌بنیان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در اواخر بهمن ۱۳۹۵ عرضه می‌شود.»

نظر شما