شناسهٔ خبر: 46824 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حمید جبلی با «پسر مریم» مهمان ژاپنی‌ها می‌شود

فیلم سینمایی «پسر مریم» به کارگردانی حمید جبلی و تهیه‌کنندگی فرشته طائرپور در دومین دوره جشنواره «اسلام» در دو شهر توکیو و ناگویا ژاپن به نمایش در می‌آید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ فیلم سینمایی «پسر مریم» به کارگردانی حمید جبلی و تهیه‌کنندگی فرشته طائرپور، در دومین دوره جشنواره «اسلام» در دو شهر توکیو و ناگویا ژاپن به نمایش درمی‌آید.

این جشنواره که پیرو افزایش آمار مسلمانان ژاپن و با هدف آشنایی بیشتر مردم ژاپن با دین اسلام برگزار می‌شود، در این دوره از برگزاری خود، فیلم‌هایی از آمریکا، هند، مصر، مراکش، لبنان، تونس و تایلند دارد و از کشور ایران نیز فیلم سینمایی «پسر مریم» برای نمایش در این جشنواره انتخاب شده است.

در کنار این جشنواره سینمایی، سمیناری نیز درباره موضوع جشنواره در دانشگاه «واسدا» آذر ماه در شهر توکیو برگزار خواهد شد. 

برگزارکنندگان دومین جشنواره‌ی اسلام دلایل انتخاب «پسر مریم» را اینگونه اعلام کرده‌اند: «اینکه داستان در روستای کوچکی اتفاق می‌افتد، به موضوع جهانی و مهم امروزی، یعنی رابطه‌ی ادیان مختلف که در این فیلم اسلام و مسیحیت است، می‌پردازد و خیلی زیبا نشان می‌دهد برای کودکان که دلشان پاک و ساده است، مرز بین ادیان معنی ندارد و با نیت و تصمیم خالص و راستین به سوی هدفشان حرکت می‌کنند.»

فیلم سینمایی «پسرمریم» که پیش از این نیز در فستیوال‌های متعددی در جهان حضور موفق داشته است، درباره دوستی یک پسر مسلمان موذن در مسجد روستایی در ارومیه و کشیش پیر کلیسای همان روستاست. این فیلم چند سال قبل نیز بعنوان یکی از شانزده فیلم بخش مسابقه جشنواره بین المللی توکیو، با حضور کارگردان و تهیه‌کننده فیلم به نمایش درآمد و بحث‌های تحلیلی بسیاری را در ژاپن به همراه داشت. 

«پسر مریم» در جشنواره واتیکان و چند جشنواره فیلم مذهبی دیگر در ایتالیا نیز مورد توجه قرار گرفت و بعنوان فیلمی با پیام همزیستی و گفتگوی فرهنگ‌ها، به نمونه‌ای مثال زدنی از سینمای ایران تبدیل شد. وزیر فرهنگ واتیکان جهت نمایش این فیلم برای شخصیت‌های فرهنگی واتیکان، برنامه ویژه‌ای برای نمایش این فیلم همراه با سخنرانی طائرپور ترتیب داد که توسط رسانه‌های ایتالیا پوشش گسترده‌ای داشت. 

همزمان با اولین سالگرد واقعه ١١سپتامبر، زمانی که در افکار عمومی جهان، نسبت به ایران و مسلمانان مواضعی منفی وجود داشت، این فیلم در قالب برنامه‌ای باعنوان «گفتگوی فرهنگ‌ها» توسط طائرپور در مقر سازمان ملل و سپس چند مرکز مهم فرهنگی و دانشگاهی دیگر در چند ایالت امریکا، به همراه ٤ فیلم ایرانی دیگر به نمایش گذاشته شد. 

یک مرکز فرهنگی در امریکا نیز در همان سال، هزار نسخه دی. وی. دی از این فیلم را برای نمایش در دبیرستانهای امریکا خریداری کرد و در برنامه آموزشی خود قرار داد.

«پسر مریم» اولین اثر سینمایی حمید جبلی است که در سال ١٣٧٨ به تهیه‌کنندگی فرشته طائرپور، در روستای گولان و شهر ارومیه ساخته شد. این فیلم که طی سالهای گذشته، چندجایزه ایرانی (از جمله جایزه دفاع مقدس بعنوان بهترین فیلم) و چندین جایزه بین‌المللی از کشورهای مختلف دنیا را نصیب کارگردان یا تهیه‌کننده خود ساخته، تاکنون از صدا و سیما پخش نشده است.

نظر شما