شناسهٔ خبر: 46843 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بلاتکلیفی اکران/ اختلاف تازه بین شورای صنفی نمایش و وزارت ارشاد

اکران‌نشدن فیلم‌هایی که محتوای آنها مغایرتی برای نمایش در روزهای تاسوعا و عاشورا نداشت، اما بنا به تصمیم وزارت ارشاد در این دو روز اکران نشدند، موضوع اختلافی است که شورای صنفی نمایش به آن معترض است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق: اکران‌نشدن فیلم‌هایی که محتوای آنها مغایرتی برای نمایش در روزهای تاسوعا و عاشورا نداشت، اما بنا به تصمیم وزارت ارشاد در این دو روز اکران نشدند، موضوع اختلافی است که شورای صنفی نمایش به آن معترض است. همایون اسعدیان (رئیس شورای صنفی نمایش) در گفت‌وگو با ایلنا درباره چگونگی اجرائی‌نشدن این موضوع گفت: «دو هفته پیش شورا مصوب کرد براساس روشی که در سال‌های پیش بوده؛ فیلم‌هایی که محتوای آنها ضدیتی با ایام عزاداری ندارد و مضمون آنها هم‌خوانی دارد، می‌توانند به اکران خود در روزهای تاسوعا و عاشورا که تمامی سینماها تعطیل هستند، ادامه دهند. مانند صداوسیما که در این ایام فیلم‌هایی را نمایش می‌دهد که از لحاظ مضمونی با ایام عزاداری تطابق دارد. برهمین‌اساس سه فیلم «اروند»، «هیهات» و «کربلا جغرافیای تاریخ» با تصمیم شورای صنفی نمایش مجاز شدند که به اکران خود در زمان تعطیلی سینماها ادامه دهند، اما متأسفانه بدون هماهنگی با شورای صنفی نمایش، مسئولان وزارت ارشاد به صورت کاملا مستقل و بدون آنکه شورای صنفی نمایش را در جریان تصمیم خود بگذارند، سینماها را به صورت عمومی تعطیل کردند». او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفت: «در یک سال گذشته ما هماهنگی و همکاری کامل با مسئولان وزارت ارشاد داشتیم، اما این اولین‌بار است که بدون هماهنگی با ما چنین تصمیمی گرفته شده و شورای صنفی نمایش به این روش و تصمیم اعتراض شدید دارد».او ادامه داد: «از نظر شورا این‌گونه رفتارها دخالت دولت در امور صنفی و اکران فیلم‌هاست و به نشانه اعتراض، در جلسه دوشنبه ٢٦ مهر هیچ مصوبه‌ای تصویب و قرارداد نمایش هیچ فیلمی ثبت نشد و تا زمانی که با آقای حبیب ایل‌بیگی دیدار کنیم، این مسائل به قوت خود باقی است. البته فیلم‌هایی که دارای مصوبه قبلی هستند و باید اکران شوند، اکران می‌شوند، اما قرارداد جدیدی ثبت نشده است»... .
اسعدیان افزود: «باید تصمیمات شورا مورد احترام قرار گیرد و اگر دستگاه‌های دیگر نظر دیگری دارند باید قبل از اعلام عمومی، شورا را در جریان تصمیم خود قرار دهند، نه‌آنکه مستقل عمل کنند». اما حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، نیز در گفت‌وگو با ایسنا درباره صحبت‌های اخیر همایون اسعدیان (رئیس شورای صنفی نمایش) درخصوص اعتراض به دخالت دولت در تصمیمات شورای صنفی نمایش گفت: «ما بعد از اینکه از تصمیم شورا درخصوص بازبودن سینماها در روزهای تاسوعا و عاشورا مطلع شدیم، مخالفتمان را به نماینده‌مان در شورا اعلام کردیم و گفتیم هرچند امسال دستمان از لحاظ تولیدات عاشورایی و دفاع مقدس پُر است، اما همچنان نمایش فیلم در این روزها باید با مشورت در داخل سازمان سینمایی انجام می‌شد و هماهنگی بیشتری صورت می‌گرفت»..  او ادامه داد: «دراین‌خصوص با سخنگوی شورا هم صحبت کردیم و برخی از صاحبان فیلم‌ها هم موافق تصمیم ما بودند. ضمن اینکه خیلی از سینماها هم از این تصمیم شورا استقبال نکردند. البته شاید بهتر بود در این خصوص با خود رئیس شورای صنفی صحبت می‌کردیم و بخشی از دلخوری آنها طبیعی است، اما فکر می‌کردیم این تصمیم درست است»... .
دراین‌میان حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، درباره واکنش شورای صنفی نمایش در پی تصمیم دولت برای اکران‌نشدن فیلم‌های مناسبتی در ایام سوگواری امام حسین(ع) توضیح کوتاهی داد و افزود: «سال‌های‌سال است که شورای صنفی نمایش و دولت در کنار هم هستند و هیچ‌گاه در مقابل یکدیگر قرار نگرفته‌اند. امروز هم شورای صنفی و دولت همچنان در کنار هم هستند». ایوبی تأکید کرد: «تصمیم‌گیری برای نمایش داده‌نشدن فیلم‌ها در ایام سوگواری از تصمیمی که شورای صنفی نمایش گرفته بود نیز فراتر است و لازم است که همه ما در کنار هم درباره این مسئله صحبت کنیم البته ما فکر می‌کردیم این تصمیم شورای صنفی برای اکران فیلم‌ها چندان جدی نباشد. باید بگویم که این مسئله به‌وجودآمده مقداری هم حاکمیتی است». علی سرتیپی، از پخش‌کنندگان سینمای ایران، درباره اختلاف ایجادشده مابین وزارت ارشاد و شورای صنفی نمایش به «شرق» گفت: «تصور می‌کنم موقعیت شورای صنفی نمایش به‌گونه‌ای است که باید به تصمیمات آن احترام گذاشته شود و از طرف دیگر نهادی مثل وزارت ارشاد هم از زاویه دیگری به موضوع نگاه می‌کند که قطعا قضاوت‌کردن درباره این را که در این شرایط چه تصمیمی به‌صلاح است سخت می‌کند، اما در نهایت با توجه به اینکه نمایندگان ما نیز در شورای صنفی نمایش حضور دارند، طبعا از تصمیمات این شورا حمایت می‌کنیم». این نخستین‌بار نیست که اختلاف دیدگاه‌ها نسبت به موضوع اکران بین وزارت ارشاد و شورای صنفی نمایش حاشیه‌ساز شده است، اما به نظر می‌رسد دراین‌میان بیشترین صدمه در ماجرای اکران متوجه فیلم‌هایی است که گاه مدت‌زمانی طولانی در انتظار نمایش مانده‌اند. 

نظر شما