شناسهٔ خبر: 46858 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

واکنش مدیر کل نمایش خانگی به حواشی «شهرزاد»

«امامی» همچنان تهیه‌کننده سریال است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق؛ رسانه‌ای‌شدن خبر بازداشت سیدمحمد امامی، ‌سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده سریال «شهرزاد»، سؤالات بسیاری را مطرح کرد؛ چون «شهرزاد» از جنس آثار بی‌رمق و سری‌دوزی رایج نبود و همین‌طور بر سَبیلِ سریال‌های کلیشه‌ای شبکه‌های «سیما» عمل نکرد که مخاطب خود را ناچیز پندارد، بلکه با پشتوانه کارگردان کاربلدی چون حسن فتحی و هدایت مدبرانه‌اش باعث شد سرنوشت خوشی داشته باشد که هم مردم آن را بپسندند و هم منتقدان. هفته پیش یکی از نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با سایت «خانه ملت» اعلام کرد تهیه‌کننده «شهرزاد» درگیر اختلاس هشت‌هزار میلیاردتومانی شده است. حسین پارسایی، مدیرکل «دفتر نمایش خانگی، مستند و کوتاه» سازمان سینمایی، در پی درخواست «شرق» برای روشن‌شدن ابعاد این موضوع به سؤالات ما پاسخ داد.

‌موضع اداره کل نمایش خانگی سازمان سینمایی درباره وضعیت سریال پرطرفدار «شهرزاد» چیست؟
خوشبختانه فصل دوم سریال «شهرزاد» متوقف نشده است. بلکه با یک برنامه‌ریزی دقیق و حرفه‌ای در دست تولید و بدون هیچ وقفه‌ای در حال تصویربرداری است. «شهرزاد» از جمله آثار فاخری است که سال‌ها جای خالی آن در شبکه نمایش خانگی احساس می‌شد و تولید فصل اول آن موجب ارتقای کیفی آثار محصولات نمایش خانگی شد. استقبال کم‌نظیر مردم از این سریال موجب شد تا عوامل و دست‌اندرکاران این سریال در تدارک ساخت فصل دوم آن برآیند که خوشبختانه تولید آن از هفته اول مهرماه آغاز شده است و تا این لحظه هیچ مانعی از سوی سازمان سینمایی برای ادامه تولید این سریال وجود ندارد.
‌یکی از وظایف دولت‌ها ضمن نظارت شایسته بر امور فرهنگی – هنری، ‌فراهم‌آوردن فضایی امن در ساخت فیلم‌ها و سریال‌هاست. درباره سریال موفق «شهرزاد» به نظر می‌رسد این نکته چندان مورد توجه قرار نگرفته است، به این دلیل که با وجود استقبال مردم از این محصول فرهنگی و حضور کارگردان خوش‌نامی مثل حسن فتحی،‌ سرنوشت تهیه‌کننده آن به این شکل رقم خورد. اصل ماجرای آقای محمد امامی چیست؟
واقعیت این است که دفتر نمایش خانگی سازمان سینمایی مبتنی‌بر قوانین و آیین‌نامه‌های نظارتی به‌درستی به وظایف خود عمل می‌کند و به امور می‌پردازد و سرنوشت فصل دوم سریال «شهرزاد» کاملا روشن است. نه‌تنها متوقف نشده بلکه با تهیه‌کنندگی آقای محمد امامی و کارگردانی آقای حسن فتحی در حال تصویربرداری است و با آغاز سال جدید انتشار پیدا می‌کند. درخصوص آقای امامی باید بگویم من هم مثل شما از طریق رسانه‌ها از این خبر مطلع شدم. ایشان دارای کارت تهیه‌کنندگی از کانون تهیه‌کنندگی فیلم ایران و مجاز به فعالیت در این عرصه است.
‌ خبر رسیده که از پنج ماه گذشته اداره نمایش خانگی سازمان سینمایی به مدیریت شما نسبت به مشکلات آقای محمد امامی هشدار داده بود. آیا این نکته را تأیید می‌کنید؟ اصلا علت این هشدار چه بود؟ آیا به اختلاس ایشان ربطی پیدا می‌کرد؟
خیر. از نظر این اداره‌کل و برابر مقررات موجود، آقای محمد امامی در مقام تهیه‌کننده سریال مشکلی ندارد و هشداری در این خصوص به ایشان داده نشده است.
‌بخش نمایش خانگی کم‌کم داشت رقیب مناسبی برای سریال‌های صداوسیما می‌شد. با این اتفاق به نظر می‌رسد که موقعیت آن تا حدی زیر سؤال رفته است. در این مسیر با توجه به شکایت‌های پی‌درپی صداوسیما از فعالیت‌های سینمایی‌ای مثل وی.‌او.دی، ‌سایت آپارات و...، به نظر شما این نکته به فشارهای خارج از سینما ربط پیدا می‌کند؟
دفتر نمایش خانگی همچنان به‌عنوان مقوّم سینمای ایران و فارغ از هرگونه رقابتی تنها به وظایف و دستاوردهای این حوزه فکر می‌کند. اساسا هویت نمایش خانگی را تولیدات مناسب و فاخر تعیین می‌کنند و استقبال کارگردانان بنام سینمای ایران تأیید و تأکیدی است بر ظرفیت عظیم و بی‌بدیل این حوزه. درباره صداوسیما باید عرض کنم تنها هم‌گرایی و تعامل در این حوزه راهگشای امور است. بی‌تردید قضاوت زودهنگام درباره موضوع وی.او.دی و سایت‌های مشابه موجب نگرانی شده است. چشم‌ها را باید شست و جور دیگر باید دید.
‌ درنهایت سرنوشت فصل دوم «شهرزاد» چه می‌شود؟
فصل دوم «شهرزاد» ساخته می‌شود و به‌زودی مردم خوب و فهیم از دیدن این سریال لذت خواهند برد.
‌آقای غلامرضا موسوی، ‌رئیس شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینما در گفت‌وگویی با «شرق» ‌مطالبی را اظهار کردند مبنی‌بر اینکه «مسائل پیش‌آمده در جریان شبکه نمایش خانگی و عملکرد مدیرکل شبکه نمایش خانگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باعث شد با سیستمی مواجه شویم که عملا واژه اقتصاد سینمای ایران دچار معضل شود. من سه سال پیش درباره پروسه سرمایه‌گذاری در شبکه نمایش خانگی و اینکه این قبیل سرمایه‌گذاری‌ها مشکوک به پول‌شویی است صحبت کردم. آقایی گفته بودند که مفهوم پول‌شویی را نمی‌شناسم، ظاهرا همین بزرگوار اکنون به جرم پول‌هایی بی‌حساب در زندان حضور دارد و جالب است که این روزها این پیش‌بینی‌ها شکل عینی به خود گرفته. تعداد آثار مجوز داده‌شده در شبکه نمایش خانگی به‌قدری است که کمر این سیستم را خواهد شکست و به نظر من برخی از این سریال‌ها باعث خیر در شبکه نمایش خانگی نخواهد شد. کارنابلدی برخی از مسئولان باعث شده تا هم‌زمان چند سریال مجوز بگیرند و طبیعتا در زمان نمایش آنها، به‌جای هم‌پوشانی، سریال‌ها رقابت خواهند داشت و احتمال خسارات بیشتری متصور است». واکنش شما به این اظهارات چیست؟‌
ما مسئولیت حاکمیتی نسبت به سینما و نمایش خانگی داریم و مسائل صنفی به اصناف مربوط می‌شود. آقای امامی از طرف صنف مربوطه کارت تهیه‌کنندگی دارد. سریال «شهرزاد» قبل از اینکه به کسی یا جایی تعلق داشته باشد، به مردم تعلق دارد، اینکه چه کسی این سریال را و با چه پولی تهیه کرده مهم است؛ اما از نظر ما حد و حدود قانونی برای انجام این پروژه رعایت شده؛ بعد از این هر اتفاقی بیفتد مسئله بعدی است. ما پیش‌داوری نمی‌کنیم و تابع مراجع ذی‌ربط هستیم، کسی را هم مقصر و تبرئه نمی‌کنیم. درباره هشدار آقای موسوی هم باید بگویم سن‌وسال ایشان طوری هست که هشدار بدهند و نصیحت کنند، کار خوبی می‌کنند هشدار می‌دهند. البته آقای موسوی می‌دانند ما وظایف‌مان را خوب می‌شناسیم و متناسب با آن عمل می‌کنیم. ایشان نگران پول‌شویی و پرداخت‌های بی‌حساب‌وکتاب هستند و هشدار می‌دهند، این خیلی خوب است؛ ما هم به سهم خود نگران و مراقب هستیم. البته به حرف‌های در گوشی بعضی تهیه‌کنندگان درباره هم چندان اهمیتی نمی‌دهیم، چون در مقام قضاوت نیستیم.

نظر شما