شناسهٔ خبر: 46918 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «خاطرات کامران فانی، کتابدار و پژوهشگر برجسته» در راه انتشار است/ گفت‌وگویی در قالب تاریخ شفاهی

غلامرضا عزیزی، ریاست پژوهشکده اسناد آرشیو ملی از چاپ کتاب «خاطرات کامران فانی، کتابدار و پژوهشگر برجسته» در آینده نزدیک خبر داد.

کتاب «خاطرات کامران فانی، کتابدار و پژوهشگر برجسته» در راه انتشار است/ گفت‌وگویی در قالب تاریخ شفاهی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ غلامرضا عزیزی، ریاست پژوهشکده اسناد آرشیو ملی گفت: کتاب‌های «خاطرات آقای کامران فانی، کتابدار و پژوهشگر برجسته»، «خاطرات دکتر عباس حری، استاد برجسته کتابداری و اطلاع‌رسانی» و «خاطرات اسماعیل سعادت، چهره ماندگار زبان و ادب فارسی» به زودی از سوی انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتشر شد.

وی با اشاره کتاب «خاطرات کامران فانی، کتابدار و پژوهشگر برجسته» افزود: کتاب «خاطرات کامران فانی، کتابدار و پژوهشگر برجسته» حاصل گفت‌وگویی سه ساعته با وی، در چهار جلسه است که در سال 1384 انجام شد. این گفت‌وگو از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در قالب یک مصاحبه تاریخ شفاهی، توسط پیمانه صالحی صورت گرفته است.

ریاست پژوهشکده اسناد آرشیو ملی ادامه داد: مصاحبه با فانی یکی از مجموعه مصاحبه‌های طرح «تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران» است که به دلیل توجه وی به ارتقاء جایگاه کتابخانه ملی ایران به سطح کتابخانه‌های معتبر سایر کشورها و انجام فعالیت‌های بنیادی در رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی؛ حائز اهمیت است. همچنین وی یکی از مترجمان و دائره‌المعارف‌نویسان برجسته است.

عزیزی اظهار کرد: در این کتاب به فرازهای مهم زندگی مصاحبه‌شونده پرداخته شده است که می‌توان به تولد وی در سال 1323 در قزوین، تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران در سال 1343، تحصیل در دوره کارشناسی‌ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه تهران در سال 1348، عضویت در هیات علمی مرکز خدمات کتابداری در سال 1350، اشتغال در کتابخانه ملی ایران پس از ادغام با مرکز خدمات کتابداری در سال 1362، اجرای اقدامات زیربنایی در حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی، نظیر: گسترش رده‌بندی دیویی و کنگره در زمینه تاریخ ایران و فلسفه اسلامی و سرعنوان‌های موضوعی فارسی، مشارکت در تهیه و تنظیم «دائره‌المعارف تشیع»، «دانشنامه دانش‌گستر»، «دائره‌المعارف دموکراسی و ناسیونالیسم» و «فرهنگ موضوعی قرآن مجید»، انتشار ترجمه‌هایی نظیر: «مرغ دریایی»، «آدم‌های ماشینی»، «زردشت، سیاستمدار یا جادوگری»، «سلوک روحی بتهوون» و «سه خواهر» اشاره کرد.

وی اظهار کرد: کتاب خاطرات فانی در 110 صفحه تنظیم شده و فصل‌بندی آن بر اساس تاریخ فعالیت‌های علمی و پژوهشی وی است. متن مصاحبه به دلیل لزوم حفظ سندیت آن، به صورت مختصر ویراستاری شده است. موضوعاتی نظیر «گسترش رده‌بندی دیویی و کنگره»، «آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی»، «فعالیت‌های مرکز خدمات کتابداری»، «آماده‌سازی سرعنوان‌های موضوعی فارسی»، «دائره‌المعارف‌نویسی در ایران»، «نشریات کتابداری» و... در این مصاحبه به تفصیل بیان شده است.

نظر شما